γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης
Τον τελευταίο καιρό διαφημίζονται όλο και περισσότερο ιστοσελίδες μέσα από τις οποίες ο πολίτης μπορεί να πάρει «άμεσα» καταναλωτικό δάνειο, χωρίς να χρειάζεται η φυσική παρουσία του σε κάποιο υποκατάστημα χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.
Κατά πόσον όμως αυτές οι ιστοσελίδες λειτουργούν σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία;
Πριν λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές Αρχές προστασίας των καταναλωτών δημοσίευσαν τα αποτελέσματα μιας πανευρωπαϊκής επισκόπησης 118 ιστοτόπων που παρέχουν καταναλωτικά δάνεια μέσω διαδικτύου, με στόχο να ελεγχθούν οι προσφορές μέσω συσκευών όπως ταμπλέτες και έξυπνα τηλέφωνα και να ελεγχθεί κατά πόσον οι έμποροι τηρούν τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών όσον αφορά τις τυποποιημένες πληροφορίες που παρέχουν οι διαδικτυακές διαφημίσεις καταναλωτικών δανείων.
- Τα αποτελέσματα της έρευνας δεν ήταν καθόλου ενθαρρυντικά, καθώς διαπιστώθηκε ότι πάνω από το ένα τρίτο (36 %) των εξετασθέντων ιστοτόπων ενδέχεται να παραβαίνουν το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Ειδικότερα, η έρευνα έδειξε ότι βασικές πληροφορίες, όπως το κόστος του δανείου, τα επιτόκια ή η ύπαρξη υποχρεωτικής ασφάλισης, είτε έλειπαν είτε ήταν ασαφείς.
Επιπλέον, οι ιστότοποι δεν ανέφεραν πάντα αν ισχύουν μέτρα για τον κορονοϊό, τα οποία επηρεάζουν τα καταναλωτικά δάνεια, όπως η δυνατότητα να ζητηθεί προθεσμία επιστροφής προκαταβολών, με την έρευνα να αναφέρει ότι οι εθνικές Αρχές προστασίας των καταναλωτών θα παρακολουθούν τις περιπτώσεις ενδεχόμενων παρατυπιών που εντοπίστηκαν βάσει των εθνικών τους κανόνων.
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρεντέρς δήλωσε σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας:
- «Στο διαδίκτυο παρέχονται πολλές λύσεις γρήγορων δανείων. Μολονότι είναι πρακτικές για τους καταναλωτές, διαπιστώνουμε ότι περίπου το ένα τρίτο των εν λόγω προσφορών δεν τους ενημερώνουν επαρκώς. Το δικαίωμα πληροφόρησης αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία λόγω της κρίσης του κορονοϊού. Σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα σε ολοκληρωμένη και σαφή πληροφόρηση σχετικά με το κόστος και τους όρους των συμβάσεων.»
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του νέου θεματολογίου για τους καταναλωτές, η Επιτροπή εργάζεται για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την καταναλωτική πίστη, η οποία αξιολογήθηκε τον Νοέμβριο του 2020.