γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς
Όταν τον περασμένο Μάρτιο ξεκίνησε η περίοδος της «καραντίνας», οι περισσότεροι πίστεψαν ότι τα μέτρα αντιμετώπισης του COVID-19 θα έχουν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των οικονομικών αποτελεσμάτων των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Ή ότι έστω θα έχουν μία -μικρή έστω- αύξηση των εσόδων τους.
Όμως, η πραγματικότητα αποδεικνύεται αρκετά διαφορετική, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα που έχουν ανακοινώσει οι τρεις μεγαλύτεροι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι της χώρας αναφορικά με το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2020.
Συγκεκριμένα, ο όμιλος ΟΤΕ είδε τα έσοδα του από την Ελλάδα να παρουσιάζουν -στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα- συνολική μείωση -3,8%, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι η πτώση στα έσοδα από υπηρεσίες λιανικής σταθερής ήταν στο 0,9% και στα έσοδα από υπηρεσίες κινητής στο –8,8%.
Αντίστοιχα, η Vodafone Ελλάδος στο ίδιο χρονικό διάστημα είδε τα έσοδα από υπηρεσίες (κινητή και σταθερή) να μειώνονται κατά 8,8%, ενώ τα συνολικά έσοδα από υπηρεσίες της Wind Ελλάς μειώθηκαν κατά 3,7%. Είναι προφανές πως η σύγκριση γίνεται σε ετήσια βάση.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα συνολικά έσοδα και των τριών εταιρειών επηρεάστηκαν και από το κλείσιμο των καταστημάτων. Άλλωστε και οι τρεις πάροχοι έχουν ένα αρκετά μεγάλο δίκτυο καταστημάτων.
- Όμως, όταν μιλάμε για έσοδα από υπηρεσίες, δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις που κάνουν τα δίκτυα καταστημάτων.
Ο βασικός λόγος της πτώσης δείχνει να προέρχεται από την κινητή τηλεφωνία. Υπήρξαν σημαντικές προσφορές από όλους τους παρόχους, ενώ επιπλέον οι πολίτες προτίμησαν να επικοινωνούν με άλλους τρόπους με τους συγγενείς, γνωστούς και φίλους. Ως γνωστόν, η χρήση εφαρμογών όπως το Zoom, το Viber, το Skype και το Messenger «εκτοξεύτηκαν» την περίοδο της καραντίνας.
Επιπλέον, απώλειες σημαντικές υπήρξαν από την τεράστια πτώση στα έσοδα από τις υπηρεσίες περιαγωγής. Όταν δεν έχεις τουρίστες -και ειδικά εκτός ΕΕ- τότε είναι προφανές ότι τα έσοδα από την περιαγωγή περιορίζονται στο ελάχιστο.
Παράλληλα, μέσα στο τρίμηνο -για την ακρίβεια προς το τέλος του- είδαμε να αρχίζουν να υπάρχουν και αρκετές προσφορές σε προγράμματα συμβολαίου κατά κύριο λόγο. Ο ανταγωνισμός εντάθηκε και συνήθως αυτό επηρεάζει τα οικονομικά αποτελέσματα.
Υπό αυτό το σκεπτικό, πολλοί αναλυτές περιμένουν να δουν τα αποτελέσματα του γ’ τριμήνου αλλά κυρίως του δ’ τριμήνου, ιδίως σε περίπτωση που τα μέτρα αντιμετώπισης τη πανδημίας συνεχιστούν μέχρι το τέλος του έτους, επηρεάζοντας αρνητικά την πορεία της ελληνικής οικονομίας αλλά και τα μοντέλα λειτουργίας των επιχειρήσεων. Είναι ένα από τα στοιχήματα των τηλεπικοινωνιακών παρόχων να μπορέσουν να διατηρήσουν σταθερά τα έσοδα τους προκειμένου να μπουν στο 2021 σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση, δεδομένου ότι άπαντες ευελπιστούν ότι το επόμενο έτος θα είναι χρονιά ανάκαμψης.