Την εξέλιξη των μεγάλων έργων  υποδομής στην Ελλάδα, παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

  • “… συλλογικά και συνεκτικά, προχωρήσαμε σημαντικές παρεμβάσεις, που πρέπει να “τρέξουμε” με την ίδια και μεγαλύτερη ταχύτητα. Μπροστά μας υπάρχουν πολλές και μεγάλες προκλήσεις…”. 

Ωστόσο, όπως καλά γνωρίζει ο πρώην Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οικονομικό επιτελείο ενδιαφέρεται πρωτίστως για την πρόοδο 2 άλλων mega projects, των συμβάσεων της  “Αττικής Οδού” και της “Εγνατίας Οδού”.

Ο λόγος και οικονομικός, καθώς από την υλοποίηση τους το Δημόσιο περιμένει να εισπράξει 4,7 δισ € δηλαδή αντιστοιχεί στο 1% του δημοσίου χρέους που σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό, προγραμματίζεται να μειώσουν αντίστοιχα τις δανειακές υποχρεώσεις της χώρας.

Θεωρητικά αμφότερες οι συμβάσεις θα έπρεπε να κλείσουν μέσα στο 2024, προοπτική μάλλον δύσκολη καθώς είναι αρκετές οι εκκρεμότητες.

Λιγότερες στην περίπτωση της “Αττικής Οδού”, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο νέος παραχωρησιούχος- με την ισχύουσα σύμβαση των ΕΛΛΑΚΤΩΡ- AVAX-Egis
να λήγει τον Οκτώβριο.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά 3,27 δισ € είναι ο επόμενος, ενώ και δηλώνει πανέτοιμη και “κλεισμένη” την χρηματοδότηση για την άμεση ολοκλήρωση της συναλλαγής. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως πιθανότητες αυτά τα 3,27 δισ € να “εγγραφούν” όντως μέσα στο 2024.

Ενδεχόμενο που έχει σαφώς λιγότερες πιθανότητες στην περίπτωση της “Εγνατίας Οδού”- όπου έχει επικρατήσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τίμημα 1,496 δισ €.

Πλην όμως η σύμβαση παραχώρησης δεν έχει έρθει προς κύρωση στην Βουλή, ενώ εκκρεμότητες παραμένουν ζητήματα λ.χ. διοδίων, διέλευσης ελέχγου-συντήρησης του οδικού δικτύου (ειδικότερα σηράγγων- γεφύρων κ.α. ) που συνιστούν υποχρέωση του υφιστάμενου φορέα διαχείρισης (δηλαδ της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε).