Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ
Στα χρηματιστηριακά γραφεία ολόκληρου του πλανήτη, το φαινόμενο Tesla είναι καθημερινό θέμα συζήτησης. Είναι ένα χρήσιμο παράδειγμα πως ο καπιταλισμός μοιράζει τα κέρδη του σε απλούς αποταμιευτές που μοιράζονται το όραμα ενός «τρελού εφευρέτη». Είναι επίσης ένα ενδιαφέρον πείραμα χρηματιστηριακής ισορροπίας μεταξύ φόβων και προσδοκιών, ονείρου και εφιάλτη.
Σήμερα η TESLA είναι η δεύτερη σε κεφαλαιοποίηση αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, μετά την ΤΟΥΟΤΑ. Αξίζει περισσότερο από 140 δις δολάρια, μετά από μια ιλλιγγιώδη άνοδο της τιμής της που τετραπλασίασε την αξία της σε λιγότερο από 8 μήνες.
Στην αρχή του έτους η μετοχή της TESLA άξιζε λιγότερο από 640 δολάρια, κατόπιν εκτινάχθηκε στα 961 δολ για να «ισορροπήσει (;)» στα 812 σήμερα….
- Περίπου το 50% των μετοχών της TESLA είναι σε «ελεύθερη διασπορά» (free float) και από αυτούς τους επενδυτές, το 30% είναι long (δηλαδή ελπίζει σε περαιτέρω άνοδο της μετοχής) και το 20% είναι short δηλαδή περιμένει μια γενναία χρηματιστηριακή κατρακύλα για να κλείσει τις θέσεις της και να δικαιωθεί.
Σε ολόκληρο τον κόσμο, οι επενδυτές βλέπουν στην TESLA τον θρίαμβο της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων και την αυγή μιας νέας εποχής όπου η τεχνολογία δεν τίθεται στην υπηρεσία ενός προϊόντος αλλά η τεχνολογία, η επιστήμη, ο εκσυχρονισμός είναι το ίδιο το προϊόν στο οποίο πιστεύουν οι καταναλωτές αλλά και οι επενδυτές.
Ο «τρελός» ιδιοκτήτης της TESLA, ο διαβόητος Έλον Μασκ μέχρι στιγμής αποδίδει στους επενδυτές, μετόχους και συνεταίρους του, αυτά που υπόσχεται. Έφερε την καινοτόμο εταιρεία τους σε κερδοφορία στο τρίτο τρίμηνο του 2019, την εποχή που όλοι αμφισβητούσαν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της εταιρείας. Οι πωλήσεις TESLA το 2019 ξεπέρασαν τους στόχους και η εταιρεία ξεκίνησε να παράγει αυτοκίνητα στην Κίνα.
Όσοι πούλησαν τις μετοχές τους γιατί πίστευαν ότι ο κορονοϊός θα επηρέαζε την πορεία της εταιρείας, απλά είδαν την αξία της να πολλαπλασιάζεται… Οι short sellers της Τesla έχουν καεί κυριολεκτικά. Έχουν καταγράψει απώλειες 2,89 δισ. δολ. το 2019 και τουλάχιστον 8,5 δις δολ. μέχρι σήμερα το 2020.
Φόβοι και προσδοκίες, φιλοδοξίες και περιέργεια, φθόνος και προσπάθεια, συγκρούονται καθημερινά γύρω από την ψηφιακή φωτογραφία του 48χρονου Elon Mask που κατέχει σήμερα το 20% της εταιρείας που δημιούργησε…
Πολλοί πιστεύουν σήμερα αυτό που μέχρι πέρυσι κορόϊδευαν: Καθώς η τεχνολογία 5G εξελίσσεται, τα συνδεδεμένα στο διαδίκτυο αυτοκίνητα θα διπλασιάσουν τον χρόνο που ξοδεύουν εκεί οι καταναλωτές και, κατά συνέπεια, αυτά τα αυτοκίνητα θα μεταμορφωθούν στις πιο σημαντικές κινητές συσκευές του πλανήτη μέσα σε λίγα χρόνια…