Το κέντρο καινοτομίας Station F στο δέκατο τρίτο διαμέρισμα του Παρισιού, στο νότιο τμήμα της γαλλικής πρωτεύουσας, δίνει στέγη σε νέους επιχειρηματίες που κάνουν τα δικά τους σχέδια για τη Γαλλία του αύριο. Το κέντρο αυτό θα μπορούσε να αλλάξει το προφίλ της χώρας σε βάθος χρόνου, ωστόσο πρέπει να συμβούν πολύ περισσότερα προκειμένου η Γαλλία να μετατραπεί σε πραγματική χώρα των start-up.
«Οι διεθνείς επενδυτές θα πρέπει επιτέλους να αντιληφθούν πόσοι νέοι επιχειρηματίες υπάρχουν στη Γαλλία», είπε στην DW η Ροξάν Βαρζά, η δυναμική 33χρονη διευθύντρια του Station F. Ο Χαβιέ Νιλ, επιχειρηματίας στον χώρο του διαδικτύου, έχει επενδύσει 250 εκατομ. ευρώ στο συγκεκριμένο πρότζεκτ.
Θέσεις για 3.000 νέους επιχειρηματίες
Νεοφυείς, καινοτόμες επιχειρήσεις μπορούν να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή σε 33 επιχειρηματικά προγράμματα, τα οποία διαχειρίζονται το Station F ή μεγάλες επιχειρήσεις όπως το Facebook, η γαλλική εταιρεία διαδικτυακού εμπορίου Vente Privée αλλά και ορισμένα οικονομικά Πανεπιστήμια. Στους χώρους του Station F υπάρχουν ένα κατάστημα pop-up, ένα καφέ, ένα ταχυδρομείο και προσεχώς ένα εστιατόριο. Μισό χρόνο μετά τα εγκαίνιά του, το Station F, που αποτελείται από τρεις αίθουσες, είναι πλήρως κατειλημμένο με περίπου 3.000 νέους επιχειρηματίες από 1.000 start-up και πάνω από 50 χώρες. Πληρώνουν έως και 200 ευρώ μηνιαίο ατομικό ενοίκιο για να βρίσκονται εκεί.
Μέχρι στιγμής έχουν πάει όλα καλά, σχολιάζει η Ροξάν Βαρζά. «Αυτό βεβαίως οφείλεται και στο Brexit, στην εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ, αλλά και του Εμανουέλ Μακρόν στη Γαλλία – έτσι ο ενθουσιασμός για το Station F είναι ακόμη μεγαλύτερος», επισημαίνει. Η ίδια εξηγεί ότι ορισμένοι νέοι επιχειρηματίες που εργάζονται σήμερα εκεί δεν ήθελαν να παραμείνουν στο Λονδίνο ή στις ΗΠΑ, αλλά προτίμησαν τη Γαλλία του Μακρόν, ο οποίος επιθυμεί να μετατρέψει τη χώρα του σε κοιτίδα των start-up. Ο γάλλος πρόεδρος έχει μειώσει τον φόρο κεφαλαίου για τις επιχειρήσεις και έχει εξαγγείλει την ίδρυση ενός νέου επιχειρηματικού ταμείου.
Ένα από τα start-up του κέντρου Station F είναι η εταιρεία Allvibes, που έχει σχεδιάσει μια εφαρμογή για αξιολόγηση εστιατορίων, ξενοδοχείων και καταστημάτων μέσω βίντεο. Σύμφωνα με την επικεφαλής της εταιρείας Καρόλ Ντανασέ, η allvibes έχει καταφέρει να συγκεντρώσει περί τις 100.000 ευρώ επενδυτικών κεφαλαίων μέσω του Station F, το οποίο η ίδια χαρακτηρίζει «εξαιρετική πλατφόρμα» για άντληση κεφαλαίων στα οποία υπό άλλες συνθήκες δεν θα υπήρχε πρόσβαση.
Δύσκολη η συγκέντρωση κεφαλαίων
Ωστόσο η ίδια ομολογεί ότι η εταιρεία της δεν προτίθεται να μείνει για πάντα στη Γαλλία. «Είναι πολύ δύσκολο για εμάς να συγκεντρώσουμε μεγάλα ποσά από επενδυτές στη Γαλλία», λέγοντας ότι η allvibes θα είχε μακροπρόθεσμα καλύτερες δυνατότητες στις ΗΠΑ.
Πάντως η συγκέντρωση κεφαλαίων δεν είναι δύσκολη μόνο για «B2C» επιχειρήσεις (Βusiness to Consumer ή επιχείρηση προς καταναλωτή) σαν την allvibe, εκτιμά στην DW ο Φιλίπ Τιμπί, οικονομολόγος στην Πολυτεχνική Σχολή του Παρισιού. «Έχουμε μόλις τρεις επιχειρήσεις με αξία άνω του ενός δις δολάρια. Αυτό είναι λίγο με βάση της διεθνή σύγκριση. Στη Μεγάλη Βρετανία είναι για παράδειγμα 13». Ο ίδιος προσθέτει ότι «μόνο ελάχιστα από τα ταμεία στη Γαλλία μπορούν να επενδύσουν σήμερα μεγάλα ποσά σε start-up. Ως εκ τούτου η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει περισσότερα προκειμένου να προσελκύσει εταιρείες επιχειρηματικών συμμετοχών από όλον τον κόσμο».
Η μικρή συγκριτικά ανάπτυξη των γαλλικών νεοφυών επιχειρήσεων έχει να κάνει και με τον χαρακτήρα των Γάλλων, επισημαίνει ο οικονομολόγος Φιλίπ Κρεβέλ από το ερευνητικό ινστιτούτο Cercle de l’ Epargne. Όπως σχολιάζει, «οι γάλλοι επιχειρηματίες είναι σαν μισθοφόροι. Τους αρέσει να ιδρύουν μια εταιρεία και να βγάζουν κέρδος σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όταν μπορούν να πουλήσουν την εταιρεία τους για 200.000 ή 300.000 ευρώ, το κάνουν – εκτός των άλλων και επειδή δεν τους αρέσει το ρίσκο».
Πηγή:DW