του Βάιου Κρόκου
Ιδιαίτερα χρήσιμα στοιχεία, άξια αναφοράς για την πορεία μιας εταιρείας και τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει μια χρηματιστηριακή αγορά παρουσίασε, μεταξύ άλλων, ο κ. Αθανάσιος Πρόϊος, Οικονομικός Διευθυντής της Interlife Α.Α.Ε.Γ.Α κατά το χθεσινό executives’ webinar «Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου: η διεθνής ευκαιρία για τις Ελληνικές επιχειρήσεις» που διοργάνωσε η ethosBUSINESS σε συνεργασία με την Capital Markets Experts.
Σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας για τα δημοσιονομικά της Ελλάδα, το country risk και την πορεία της χώρας συνολικά, η Interlife εισήχθε στην Αγορά Νεοαναπτυσσόμενων Εταιριών (Ν.Ε.Α.) του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου το 2012 με ενεργητικό 105 εκατ. ευρώ, 28 εκατ. και παραγωγή στα 45,5 εκατ. ευρώ. Σήμερα τα μεγέθη εμφανώς αυξημένα καθώς το Ενεργητικό διαμορφώνεται στα 228,5 εκατ. τα ίδια κεφάλαια έχουν ανέλθει στα 95 εκατ. ενώ η παραγωγή είναι αυξημένη στα 65,67 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται, παράλληλα, πως η εταιρεία προετοιμάζει την είσοδο της στην κύρια αγορά του ΧΑΑ, ενώ η μετοχή της θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται και στην ΝΕΑ του ΧΑΚ.
Περιγράφοντας πιο αναλυτικά αυτή την εμπειρία 8 ετών, πλέον, ο κ. Πρόϊος επεσήμανε πως στην περίπτωση της Interlife δεν υπήρχε ανάγκη άντλησης κεφαλαίων. Η εταιρεία είχε – και έχει – υπερεπάρκεια κεφαλαίων τα οποία επενδύσει, μεταξύ άλλων, και στις διεθνείς αγορές.
“Υπήρχαν περισσότεροι από 1450 μέτοχοι που είχαν εμπιστευτεί συμμετέχοντας στα κεφάλαια της. Έπρεπε να τους δώσουμε την δυνατότητα ρευστοποίησης της επένδυσης τους κατά την κρίση τους. Εκτός Χρηματιστηρίου η δυνατότητα αυτή ήταν απειροελάχιστη και συνήθως με πολύ χαμηλότερο τίμημα”, τόνισε.
Εξήγησε παράλληλα πως την περίοδο της εισαγωγής (2012), η ελληνική οικονομία ήταν στα πρόθυρα κατάρρευσης. Τα capital controls – που ήρθαν τελικά 3 χρόνια αργότερα – ήταν πολύ πιθανά και οι επενδυτές δεν εμπιστεύονταν τις ελληνικές επιχειρήσεις. ” Η Κύπρος είναι η πιο κοντινή και συνδεδεμένη αγορά με την ελληνική, άρα και η πιο προσβάσιμη για τους επενδυτές μας”, σημείωσε.
Παρόλο που η εταιρεία είχε όλες τις προϋποθέσεις για εισαγωγή στην κύρια αγορά του ΧΑΚ, επιλέχθηκε η ΝΕΑ, σύμφωνα με τον Πρόϊο λόγω:
-της ταχύτητας εισαγωγής,
-του κατά πολύ μικρότερου κόστους (εισαγωγή και ετήσιο παραμονής) σε σχέση με την κύρια αγορά
-τις λιγότερες υποχρεώσεις που επιτρέπουν χρονικά την δημιουργία όλων των προϋποθέσεων για την μεταπήδηση στην Κύρια Αγορά
Σε κάθε περίπτωση η δυναμική ανάπτυξης είναι σαφώς μεγαλύτερη για μια εισηγμένη, όπως περιέγραψε ο οικονομικός διευθυντής της Interlife μιας και η πρόσβαση σε νέα κεφάλαια είναι πλέον πολύ εύκολη. Έτσι η εταιρεία μπορεί να βάλει υψηλότερους στόχους επέκτασης των εργασιών της σε νέους κλάδους, νέες αγορές, να προβεί σε εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες.
Μιλώντας για τα ποιοτικά οφέλη, σημείωσε πως η διαφάνεια ενσωματώνεται στην εταιρική κουλτούρα. Όλοι οι στόχοι και οι στρατηγικές γίνονται ευκολότερα κατανοητά από το εσωτερικό – μέτοχοι, προσωπικό, άμεσοι συνεργάτες – και εξωτερικό (πελάτες, επόπτες, υποψήφιοι επενδυτές) περιβάλλον της εταιρείας.
Τέλος, όλη η δημοσιότητα που προσφέρεται στην εταιρεία δημιουργεί πολλαπλά οφέλη μιας και:
-Ο Τύπος προβάλλει περισσότερο την εταιρεία και με μεγαλύτερη συχνότητα
-Οι υψηλοί δείκτες της εταιρείας μπορούν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των ειδικών των επενδύσεων και του περιβάλλοντος της εταιρείας
-Η εταιρεία και τα προϊόντα γίνονται ευρέως γνωστά, η φήμη και το κύρος ενισχύονται.
Σημαντικά στοιχεία από την πλευρά τους παρουσίασαν ο κ. Βασίλειος Μάργαρης της Capital Markets Experts και ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Χ.Α.Κ, κ. Νίκος Τρυπατσάς. Μεταξύ άλλων παρουσιάσθηκαν τα κύρια οφέλη της εισαγωγής μιας ελληνικής ΜΜΕ σε ξένη χρηματιστηριακή αγορά, μεταξύ των οποίων είναι η ουσιαστική αποτίμηση της αξίας της με διεθνή αποδεκτά κριτήρια, η εύρεση κεφαλαίων από πηγές που υπερβαίνουν τους περιορισμούς του εγχώριου τραπεζικού δανεισμού, η ενίσχυση της αξιοπιστίας και αναγνωρισιμότητάς της σε διεθνές επίπεδο, η μεταβίβαση μετοχικού ποσοστού σε τρίτα ή συγγενικά πρόσωπα ή άλλες εταιρίες με ελάχιστο κόστος, η εύρεση ικανών στελεχών από την ελληνική και διεθνή αγορά κ.ά.
Πηγή: Insuranceworld.gr