Καταιγιστικές αλλαγές στο λιανεμπόριο έφερε η πανδημία, επιταχύνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων του κλάδου, οι οποίες υλοποίησαν μέσα σε λίγες εβδομάδες επενδυτικά πλάνα ετών. Οι μεταβολές που συντελέστηκαν και συνεχίζουν να εξελίσσονται έχουν διαμορφώσει μια νέα εποχή για το λιανεμπόριο, συνολικά.
Πλέον, έχει γίνει αντιληπτό από όλους ότι η πανδημία Covid-19 κάποια στιγμή θα εκλείψει, αλλά πολλές από τις αλλαγές που έφερε στην καθημερινότητά μας θα μείνουν. Το λιανεμπόριο και η εφοδιαστική αλυσίδα στο σύνολό της βρέθηκαν από την πρώτη μέρα στο επίκεντρο της τελευταίας κρίσης, επιδεικνύοντας ταχύτατα αντανακλαστικά, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες και πρακτικές. Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη των online πωλήσεων σε επίπεδα που δεν αναμενόταν να επιτευχθούν νωρίτερα από μία δεκαετία.
Όπως προκύπτει και από έρευνα της EY Ελλάδος, με τίτλο “Future Consumer Index-Ελλάδα 2021”, το σύνολο των καταναλωτών στην Ελλάδα, όπως και στο εξωτερικό, βίωσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας δραστικές αλλαγές στον τρόπο με το οποίο πραγματοποιούν τις αγορές τους, με σημαντική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έτσι, αναδεικνύεται ένα omnichannel αγοραστικό μοντέλο, με βάση το οποίο οι διαδικτυακές αγορές φαίνεται να ενισχύονται, καθώς θα επιλέγονται από περισσότερους από έναν στους δυο (50%), είτε ως click away (27%) για αγορές τροφίμων (21%), για αγορές αγαθών διαρκείας (26%) είτε ακόμη για προϊόντα που πριν αγοράζονταν από φυσικά καταστήματα (24%).
Ωστόσο, η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα βρήκε πολλούς καταναλωτές, αλλά και το λιανεμπόριο και τα κανάλια διανομής, απροετοίμαστους, δημιουργώντας προβληματισμό, κυρίως ως προς τις καθυστερήσεις και το υψηλό κόστος παράδοσης. Παράλληλα, αρκετοί καταναλωτές εξακολουθούν να βρίσκουν συγκριτικά πλεονεκτήματα στα φυσικά καταστήματα.
Οι διαδικτυακές αγορές είναι, πλέον, κομμάτι της καθημερινότητάς μας, όπως και η ευρύτερη εξάρτηση από διαδικτυακές υπηρεσίες, δημιουργώντας κι έναν τεράστιο πλούτο πολύτιμων νέων δεδομένων καταναλωτών. Για να μην αναστραφεί μακροπρόθεσμα η τάση αυτή πρέπει να αντιμετωπιστούν οι επιφυλάξεις και οι προβληματισμοί των καταναλωτών και να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες του online καναλιού, για να μπορούν οι καταναλωτές να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της απρόσκοπτης και γρήγορης παράδοσης στο σπίτι.
Κορυφαία στελέχη επιχειρήσεων του κλάδου μοιράζονται παρακάτω τις απόψεις τους για τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τις επόμενες κινήσεις τους, τις επενδύσεις που υλοποιούν, τις προβλέψεις και τους παράγοντες που θα διαμορφώσουν το κατάστημα του «αύριο».
Ο κ. Κώστας Σταματάκης, Chief Marketing Officer, Κωτσόβολος-Dixons South-East Europe μίλησε στο περιοδικό ΧΡΗΜΑ της Ethos Media.
Πόσο άλλαξε τα δεδομένα στο λιανεμπόριο η πανδημία και σε τι αλλαγές-επενδύσεις προχωρήσατε προκειμένου να ανταποκριθείτε;
Η νέα πραγματικότητα, που όλοι πλέον γνωρίζουμε, απαίτησε τη βίαιη μετατροπή του επιχειρησιακού μας μοντέλου, ώστε τα εναλλακτικά κανάλια του ίντερνετ και του τηλεφωνικού κέντρου να καταφέρουν να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο διαλόγων και συναλλαγών, ενώ η εφοδιαστική αλυσίδα έπρεπε άμεσα να μετασχηματιστεί ώστε να αντεπεξέλθει τόσο στην προετοιμασία ενός τεράστιου όγκου παραγγελιών όσο και στη διανομή αυτών στα σπίτια των πελατών.
Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του όλου εγχειρήματος έπαιξε το γεγονός ότι είχαμε ήδη κάνει βήματα και επενδύσεις στον ψηφιακό μας μετασχηματισμό τα προηγούμενα χρόνια. Το μείγμα των καναλιών έχει αλλάξει, η «επόμενη μέρα» είναι ήδη εδώ, είναι “phygital” και «πολυκαναλική», και ο δικός μας στόχος παραμένει διαχρονικά η μεγιστοποίηση της εμπειρίας των πελατών σε κάθε επαφή με την εταιρεία μας.
Θα έλεγα πως ο οργανισμός ωρίμασε σε μία νύχτα και απέκτησε ευελιξία, προσαρμοστικότητα και αντοχή, που θα του επιτρέψουν να αντεπεξέλθει με επιτυχία σε νέες προκλήσεις τα επόμενα χρόνια.
Κατά πόσον έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις σας στην “Covid-era” και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το μέλλον;
Συγκεκριμένα, για το οικονομικό έτος 2020-2021, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου, ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 579 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 7,6% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος 2019-2020 (10% Like for Like), ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 43,8 εκατ. ευρώ, από 43,6 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Στην κατηγορία Computing σημειώθηκε αύξηση 33%, οδηγούμενη κυρίως από την ανάγκη να υποστηριχθεί η τηλεκπαίδευση και η τηλεργασία, ενώ οι πωλήσεις συσκευών κινητής τηλεφωνίας αυξήθηκαν κατά 32%, ενισχυμένες και από τις πωλήσεις των smartphones αλλά και των tablets του προγράμματος «Ψηφιακή Μέριμνα».
Με την επισκεψιμότητα στο kotsovolos.gr να φτάνει τα 90 εκατομμύρια επισκέψεις, οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού καταστήματος αυξήθηκαν 180%, ενώ οι πωλήσεις του τηλεφωνικού κέντρου σημείωσαν αύξηση 221% σε ετήσια βάση.
Για την τρέχουσα οικονομική χρονιά, η εταιρεία προγραμματίζει αύξηση των επενδύσεών της κατά 20%, με ιδιαίτερη έμφαση σε επενδύσεις τεχνολογίας σε εννέα διαφορετικούς τομείς στην εφοδιαστική αλυσίδα και σε στοχευμένες επενδύσεις σε ό,τι αφορά το δίκτυο καταστημάτων της, όπως νέα καταστήματα, μεταστεγάσεις και ανακαινίσεις.
Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας για την περαιτέρω ανάπτυξή σας;
Είμαστε σίγουροι ότι αυτή η νέα πραγματικότητα ήρθε για να μείνει, καθώς οι πελάτες αφομοίωσαν τους νέους τρόπους αγορών, που σε πολλές περιπτώσεις τους δίνουν ευελιξία και τους γλυτώνουν χρόνο. Το μέλλον των φυσικών καταστημάτων θα είναι ενταγμένο σε phygital ταξίδια, είτε αυτά αφορούν αγορές είτε οποιοδήποτε άλλο ταξίδι των πελατών μας, και ο ρόλος τους θα αναβαθμιστεί, αποτελώντας πλέον σημαντικό και αναπόσπαστο κομμάτι της νέας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στην «Κωτσόβολος» συνεχίζουμε τις επενδύσεις στον ψηφιακό μας μετασχηματισμό, στην αναβάθμιση των συστημάτων, αλλά και στην εισαγωγή αυτοματισμών επόμενης γενιάς στην εφοδιαστική μας αλυσίδα, με στόχο τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας στο «τελευταίο μίλι».
Παράλληλα, επεκταθήκαμε στην κυπριακή αγορά, ανοίγοντας δύο υπερσύγχρονα φυσικά καταστήματα σε Λευκωσία και Λεμεσό, στις αρχές Ιουλίου, με ένα άρτια καταρτισμένο, σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, αλλά και το ηλεκτρονικό κατάστημα kotsovolos.cy.
Είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλουμε καθοριστικά στην ανάπτυξη της κυπριακής αγοράς και στην εξέλιξη του σύγχρονου Omnichannel Retailing της χώρας.