Περίπου οι μισές επιχειρήσεις στο κέντρο της Αθήνας δεν άνοιξαν τις δύο πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννη Χατζηθεοδοσίου. Μιλώντας στο tvxs.gr ο κ. Χατζηθεοδοσίου ερμηνεύει την επιλογή επιχειρηματιών να παραμείνουν κλειστοί και περιγράφει τις ανάγκες τους μετά από ένα χρόνο διαδοχικών lockdowns και με συσσωρευμένα χρέη.
“Δευτέρα και Τρίτη περπάτησα ο ίδιος στο κέντρο της Αθήνας. Το 50% των μαγαζιών στο κέντρο δεν άνοιξαν, παρά το γεγονός ότι στο εξής δε θα δικαιούνται μέτρα στήριξης”, είπε στο tvxs.gr ο πρόεδρος του ΕΕΑ, που ωστόσο εκφράζει την αισιοδοξία του σχετικά με το επόμενο διάστημα: “Προς το παρόν η κίνηση είναι περιορισμένη, όμως είμαστε αισιόδοξοι ότι τα πράγματα θα είναι καλύτερα”, τονίζει.
Στο ερώτημα γιατί αρκετοί επιχειρηματίες προτίμησαν να μείνουν κλειστοί, ο κ. Χατζηθεοδοσίου δίνει κάποιες πιθανές εξηγήσεις. “Ένα ανοιχτό μαγαζί χωρίς αρκετούς πελάτες έχει περισσότερα έξοδα από ένα κλειστό μαγαζί. Οπότε εικάζω ότι ορισμένοι επιχειρηματίες αφήνουν λίγο χρόνο να δουν πώς θα πάει η κίνηση και ύστερα να ανοίξουν. ‘Αλλοι φοβούνται πως μετά το άνοιγμα θα ακολουθήσει νέο κλείσιμο, νέο lockdown πως θα έχουν αγοράσει εμπόρευμα που δεν θα μπορέσουν να πουλήσουν. ‘Αλλοι ίσως στοχεύουν περισσότερο στους τουρίστες και δρομολογούν το άνοιγμα κοντά στις πρώτες αφίξεις επισκεπτών από το εξωτερικό”, σημειώνει ο πρόεδρος.
Άρση του υποχρεωτικού ραντεβού
Η περιορισμένη κίνηση στους εμπορικούς δρόμους κατά τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου σχετίζεται σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου με δύο παράγοντες. “Πρώτον, είναι η έξαρση της πανδημίας. Η ψυχολογία του κόσμου όταν μαθαίνει για 4.500 κρούσματα και 800 διασωληνωμένους δεν είναι η καλύτερη. Κι έπειτα το υποχρεωτικό ραντεβού με μήνυμα ανά κατάστημα δεν είναι λειτουργικό στο λιανεμπόριο. Επειδή δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις e-shop, ορισμένοι καταναλωτές φοβούνται ότι δε θα βρουν αυτό που ψάχνουν και για να πάνε σε άλλο κατάστημα θα πρέπει να στείλουν νέο μήνυμα. Αυτό λειτουργεί αποθαρρυντικά”.
“Εμείς θα ξαναζητήσουμε να σταματήσει αυτή η υποχρέωση του ραντεβού για κάθε κατάστημα, να επιστρέψουμε δηλαδή στη λογική του click in shop όπως εφαρμόστηκε το προηγούμενο διάστημα. Πουθενά δε διαπιστώθηκε συνωστισμός. Έτσι κι αλλιώς υπάρχει ο περιορισμός των 3 ωρών και του ενός πελάτη ανά 25 τετραγωνικά μέτρα”, σημειώνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
SOS από τον Γ. Χατζηθεοδοσίου για τις ελληνικές επιχειρήσεις
“Οι τοπικές αγορές είναι σχεδόν αυτάρκεις”
Για το πρόβλημα του συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για την μετακίνηση καταναλωτών προς τις περιοχές με μεγάλες αγορές, ο πρόεδρος είπε: “Θα πρέπει ο καταναλωτής να προτιμά τα μαγαζιά της περιοχής του. Δε θα ήμασταν αντίθετοι στο να περιοριστεί η μετακίνηση για τα ψώνια εντός του δήμου. Προτείνουμε τη στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων, όπου ο καταναλωτής μπορεί να βρει τα πάντα. Όλες οι τοπικές αγορές είναι σχετικά αυτάρκεις”, υπογραμμίζει.
Σε ό,τι αφορά στα μέτρα στήριξης, ο πρόεδρος είπε ότι οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ζητούν στήριξη κι ενώ είναι ανοιχτές, ανάλογη με αυτή που θα δοθεί στην εστίαση. Όπως εξήγησε: “πολλοί επιχειρηματίες δεν έχουν κεφάλαιο προκειμένου να γεμίσουν τα ράφια τους εν όψει της καλοκαιρινής σαιζόν. Στις χειμερινές εκπτώσεις ο τζίρος ήταν 1 δισ ευρώ, από 5,5 που ήταν πέρυσι. Πολλοί επιχειρηματίες χρωστούν στους προμηθευτές τους χρήματα κι έτσι δυσκολεύονται να αγοράσουν νέο εμπόρευμα. Αυτό είναι το άμεσο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες, αλλά όχι το μοναδικό”.
” Προς το παρόν στεκόμαστε στο τι είναι απαραίτητο για να ανοίξουν οι επιχειρήσεις, συνεχίζει ο ίδιος, σε επόμενο στάδιο, υπάρχουν πολλά θέματα προς επίλυση κι άρα δικά μας αιτήματα. Με το ιδιωτικό χρέος να έχει εκτοξευθεί στα 215 δισ. ευρώ, θα πρέπει να βρεθεί κάποια φόρμουλα να εξυπηρετηθεί. Ένα άλλο θέμα είναι η απαίτηση 250 από τους 330 δήμους της χώρας, να πληρωθούν κανονικά τα τέλη πεζοδρομίου”.
ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ