Ο παγκόσμιος χάρτης των θαλάσσιων εμπορικών συναλλαγών συνεχίζει να σχεδιάζεται εκ νέου με ταχύτατους ρυθμούς, στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία πριν από δύο εβδομάδες.
Χθες, οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου και άλλων προιόντα ενέργειας.
«Απαγορεύουμε όλες τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, φυσικού αερίου και ενέργειας», δήλωσε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν από τον Λευκό Οίκο. «Αυτό σημαίνει ότι το ρωσικό πετρέλαιο δεν θα είναι πλέον αποδεκτό στα λιμάνια των ΗΠΑ και ο αμερικανικός λαός θα επιφέρει άλλο ένα ισχυρό πλήγμα στην πολεμική μηχανή του Πούτιν».
Αυτό θα ισχύει μόνο για εισαγωγές ενέργειας στις ΗΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο σκοπεύει να εφαρμόσει μια τέτοια απαγόρευση «μέχρι το τέλος του έτους».
Άλλοι Ευρωπαίοι σύμμαχοι προς το παρόν δεν έχουν ανακοινώσει κάτι αντίστοιχο. Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δήλωσε ότι αν και το Βερολίνο υποστήριξε σκληρά μέτρα κατά της Μόσχας, οι ρωσικές ενεργειακές προμήθειες παραμένουν «απαραίτητες» για την καθημερινή ζωή στην Ευρώπη.
Η συμφόρηση στα λιμάνια της Κύπρου, της Βουλγαρίας, της Λετονίας και της Φινλανδίας έχει αυξηθεί σε ποσοστό μεταξύ 40% – 80%
Το 2021, η Ρωσία εξήγαγε 8,2 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ, που αντιπροσώπευαν το 3,9% των θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου της χώρας και λιγότερο από το 3% των συνολικών εξαγωγών αργού πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων των αγωγών.
Συγκριτικά, το ίδιο έτος, η Ρωσία εξήγαγε 114,2 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας το 53,9% των θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου, συν επιπλέον 40 εκατομμύρια τόνους μέσω αγωγών.
Πέρυσι, η Ρωσία εξήγαγε 4,3 εκατομμύρια τόνους καθαρών προϊόντων πετρελαίου στις ΗΠΑ, τα οποία αντιπροσώπευαν το 6% των θαλάσσιων εξαγωγών καθαρών προϊόντων της.
Το ίδιο έτος, εξήγαγε 41,9 εκατομμύρια τόνους καθαρών προϊόντων πετρελαίου στην ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας το 57,9% των θαλάσσιων εξαγωγών καθαρών προϊόντων της.
Η Ρωσία δεν εξήγαγε καθόλου φυσικό αέριο στις ΗΠΑ πέρυσι, ενώ απέστειλε 12,1 εκατομμύρια τόνους LNG στην ΕΕ, συν το τριπλάσιο με αγωγό.
«Ενώ η απαγόρευση των ρωσικών εξαγωγών ενέργειας στις ΗΠΑ είναι σημαντική, αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό σε σύγκριση με το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο παραμένει το πολύ μεγαλύτερο έπαθλο», σχολίασε ο Ralph Leszczynski από την Bancosta Research.
Την ίδια ώρα, ο πόλεμος και οι επακόλουθες κυρώσεις έχουν ως αποτέλεσμα τα πλοία και τα φορτία να συσσωρεύονται σε λιμάνια σε όλη την Ευρώπη, καθώς έχουν σταματήσει να αγκυροβολούν στη Ρωσία και τη Λευκορωσία.
Τα λιμάνια της Κύπρου, της Βουλγαρίας, της Λετονίας και της Φινλανδίας αντιμετωπίζουν μια ξαφνική αύξηση της συμφόρησης μεταξύ 40 και 80%, σύμφωνα με την Windward.
Η Alphaliner σημείωσε στην πιο πρόσφατη εβδομαδιαία έκθεσή της ότι η απόσυρση των ναυτιλιακών υπηρεσιών από τη Ρωσία και την Ουκρανία έχει ως αποτέλεσμα μια σημαντική αλλαγή των δρομολογίων των φορτίων, επιδεινώνοντας το ανεκτέλεστο φορτίο εμπορευματοκιβωτίων σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς.
«Περισσότερη συμφόρηση σημαίνει μεγαλύτερη συγκράτηση της ναυτιλιακής ικανότητας και περαιτέρω πίεση στην προσφορά χωρητικότητας, η οποία μπορεί μόνο να συμβάλει στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα», προέβλεψε η Alphaliner.
Ο Christian Roeloffs, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Container xChange, σχολίασε: «Λόγω της συνεχιζόμενης διακοπής της ναυτιλίας στη Μαύρη Θάλασσα, αναμένουμε ότι η συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια θα επιδεινωθεί σε χώρους αποθήκευσης σε όλη την περιοχή».
Στον κλάδο ξηρού χύδην φορτίου, μία από τις μεγάλες αλλαγές στα περιφερειακά πρότυπα συναλλαγών που εντοπίστηκαν από την πλατφόρμα θαλάσσιων μεταφορών Sea / ήταν η πολύ μεγάλη συσσώρευση πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου που αγκυροβόλησαν στα ανοιχτά της Constanza, ενός ρουμανικού λιμανιού στη Μαύρη Θάλασσα.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η θαλάσσια ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου διεύρυνε την περιοχή των υδάτων γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Αζόφ που θεωρεί περιοχές υψηλού κινδύνου. Η Κοινή Επιτροπή Πολέμου (JWC) δήλωσε ότι η περιοχή υψηλού κινδύνου είχε διευρυνθεί σε ύδατα κοντά στη Ρουμανία και τη Γεωργία αφού αρχικά προστέθηκαν ρωσικά και ουκρανικά ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Αζόφ τον περασμένο μήνα.
Μέλη της InterManager, ενημέρωσαν ότι τα πληρώματα πλοίων παραμένουν “εγκλωβισμένα” στα ύδατα της Ουκρανίας και οι πρεσβείες εργάζονται για να τα απομακρύνουν από την εμπόλεμη ζώνη μέσω Μολδαβίας, Ρουμανίας ή Πολωνίας.
Η κυβέρνηση της Πολωνίας επέτρεψε στους Ουκρανούς να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς, γεγονός που σύμφωνα με την InterManager μπορεί να οδηγήσει στην επίλυση του ζητήματος των πληρωμών των Ουκρανών ναυτικών.
Τέλος, στη σημερινή ενημέρωση για τις ναυτιλιακές συγκρούσεις στην Ουκρανία, η κρατική Bangladesh Shipping Corporation (BSC) υπέβαλε αξίωση ασφαλιστικής αποζημίωσης ύψους 22,8 εκατομμυρίων δολαρίων για το Banglar Samriddhi, ένα φορτηγό πλοίο χύδην φορτίου που εγκαταλείφθηκε στην Ουκρανία έπειτα από επίθεση με ρουκέτα.