Το Ports & Rail Forum 2023 έχει ως στόχο του να αναδείξει τον ρόλο των λιμανιών και του σιδηροδρόμου ως μοχλών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Στα πλαίσια των εργασιών του θα πραγματοποιηθούν ομιλίες και συζητήσεις μεταξύ πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Αθανάσιος Λιάγκος, συμμετείχε στο επίκαιρο συνέδριο Ports and Rail Forum 2023 με θεσμική ομιλία.
Ξεκινώντας, ο κ. Λιάγκος ανέφερε ότι “Το πιο σημαντικό είναι να αναφέρουμε τις δράσεις τις οποίες θα κάνουμε για να λύνουμε διαχρονικά προβλήματα που υπάρχουν που σχετίζονται με τη διασύνδεση των λιμένων”
Τα λιμάνια, κατά τον κ. Λιάγκο, έχουν σημαίνουσα θέση στην ελληνική οικονομία, καθώς αποτελούν πύλες για τις εμπορικές σχέσεις της της χώρας μας. “Από εμάς περνάει όλο το εμπόριο. Πρωταγωνιστούν (σ.σ. Τα λιμάνια) ως κόμβος μεταφορών και logistics. Στηρίζουν άμεσα των τουρισμό μέσω ανάπτυξης της κρουαζιέρας και της ακτοπλοϊας”.
Εν συνεχεία ο κ. Λιάγκος τόνισε την ανάγκη τα λιμάνια να αποτελέσουν σύγχρονες πύλες εισόδου επιβατών στη χώρα μας.
Πώς θα συμβεί αυτό;
Σύμφωνα με τον κ. Λιάγκο είναι απαραίτητα τα εξής βήματα:
Ψηφιοποίηση: Tα λιμάνια θα πρέπει να γίνουν smart ports. Να βρουμε συνολικό βηματισμό έτσι ώστε τα λιμάνια να μπορούν να γίνονται ανταγωνιστικά.
Επενδύσεις σε υποδομές. Ένα λιμάνι για να αυξησει την κίνησή του πρέπει να διαθέτει τον κατάλληλο μηχανολογικό εξοπλισμό και τις κατάλληλες υποδομές. “Αυτό συνεπάγεται κεφάλαιο. Οι λιμένες θα πρέπει να χτίσουν κεφάλαιο έτσι ώστε σύντομα να γίνουν ανταγωνιστικά. Θα πρέπει να προσεγγίσουμε το θέμα τεχνοκρατικά”.
Συνέργειες: πρέπει να υπάρχουν συνέργειες έτσι ώστε να δημιουργηθούν πρόσθετες αξίες για τη συνολική αναβάθμιση των λιμανιών.
Η Θεσσαλονίκη, ανέφερε ο κ. Λιάγκος, αποτελεί μια στρατηγική περιοχή ανάπτυξης στην Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια. “Πρέπει να έχουμε πολύ σωστή διασυνδεσιμότητα. Ως port κάνουμε διαμετοφορές μέσω terminal σε Σκόπια και Βουλγαρία, μέσω τρένων και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να εσκυγχρονιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα πρέπει να υπάρχει η διασυνδεσιμότητα και να λειτουργεί σωστά” τόνισε.
Κατά τον πρόεδρο της ΕΛΙΜΕ, υπάρχουν πολύ θετικές προοπτικές στον κλάδο, αλλά υπάρχουν και πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν. Οι μεταρρυθμίσεις όπως πχ η πράσινη μετάβαση είναι απαραίτητο να προχωρήσουν
Στο ζήτημα της πλοϊγικής υπηρεσίας, τόνισε, δεν υπάρχει η ανάλογη εξυπηρέτηση.
“Είναι άσχημο να έρχεται ένα κρουαζιερόπλοιο και να χρειάζεται στον Βόλο δύο ρυμουλκά, στη Θεσσαλονίκη τέσσερα κ.ο.κ.” είπε.
Όπως ανέφερε ο κ. Λιάγκος, είναι απαραίτητη η χρηματοδοτήσεις των λιμένων: “Πρέπει να δούμε πως θα χρηματοδοτηθούν τα λιμάνια”.
Και κατέληξε:
“Ως ΕΛΙΜΕ, έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες με τα αρμοδια υπουργεία με τα οποία είμαστγε διαρκώς σε επαφή, έχουμε την ανάλογη ανταπόκριση προκειμένου να λύσουμε αγκυλώσεις πολλών ετών”.
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης “επενδύουμε στο μέλλον, στην ψηφιακή τεχνολογία, έχουμε να κάνουμε πολλή δουλεια όσον αφορά στην αλλαγή του “dna” του οργανισμου”.