Η ηλεκτροκίνηση μπήκε στη ζωή μας, όμως ένα από τα σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζουν οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές των νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η επίτευξη υψηλών ποσοστών παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας. Αποτελεί ένα θέμα που διαρκώς βελτιώνουν, έχοντας πάντα στην σκέψη τους το βάρος των μπαταριών που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τον μισό τόνο.
Συνέπεια αυτού είναι ότι σε περίπτωση σύγκρουσης, το αυτοκίνητο έχει περισσότερη ορμή και χρειάζεται να απορροφήσει περισσότερη ενέργεια. Ένα σημείο αναφοράς που έπειτα από πολλά χρόνια δοκιμών οι κατασκευαστές το έχουν επιλύσει. Το επιβεβαιώνει μέσα από τα διάφορα test και ο Ανεξάρτητος Οργανισμός EuroNCAP που μετά από συγκρίσεις έχει δώσει πολλές κορυφαίες αξιολογήσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η μπαταρία των ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκεται στο κάτω μέρος της καμπίνας των επιβατών, τόσο για να βρίσκεται χαμηλά το κέντρο βάρους όσο και για να έχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης στις υψηλές ταχύτητες. Από την άλλη, ο ηλεκτροκινητήρας είναι πολύ ελαφρύτερος από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα να ισοσκελίζεται το συνολικό βάρος του οχήματος.
Ο σχεδιασμός υψηλής ασφάλειας ξεκινά με τη θέση τοποθέτησης της μπαταρίας, η οποία περιβάλλεται από ένα σταθερό πλαίσιο που μπορεί να απορροφήσει ενέργεια. Μεταξύ του πλαισίου και της μπαταρίας τοποθετούνται στοιχεία παραμόρφωσης τα οποία είναι ικανά να απορροφούν πρόσθετες δυνάμεις σε περίπτωση σοβαρής πλευρικής σύγκρουσης. Στο μπροστινό μέρος τού αυτοκινήτου υπάρχει ένα προστατευτικό που είναι σε θέση να αποτρέψει τη διείσδυση ξένων αντικειμένων στη μονάδα αποθήκευσης ενέργειας.
Από την άλλη, η ηλεκτρική προστασία του συστήματος είναι κορυφαία. Σε περίπτωση ατυχήματος, το σύστημα υψηλής τάσης απενεργοποιείται αυτόματα, αναστρέψιμα ή μη αναστρέψιμα, ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος. Υπάρχουν επίσης σημεία απενεργοποίησης, στα οποία οι ομάδες έκτακτης ανάγκης μπορούν να κλείσουν χειροκίνητα το σύστημα υψηλής τάσης.
Η εξέλιξη των συστημάτων ασφάλειας είναι συνεχής. Όπως έγινε πριν πολλά χρόνια με το αλουμίνιο, που αρκετοί σχεδιαστές θεωρούσαν το συγκεκριμένο υλικό την ιδανικότερη λύση για την κατασκευή του σκελετού ενός αυτοκινήτου, λόγω της μεγάλης ανθεκτικότητας και του χαμηλού βάρους του. Όμως ο σύγχρονος σχεδιασμός της παθητικής ασφάλειας έχει αλλάξει και πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν εδώ και πολλά χρόνια προηγμένους χάλυβες υψηλής αντοχής (AHSS) και χάλυβες εξαιρετικά υψηλής αντοχής (UHSS).
Οι μεγάλες βελτιώσεις στην τεχνολογία της μπαταρίας, αναμένεται τα επόμενα 2-3 χρόνια να μειώσουν αισθητά το βάρος της μπαταρίας. Ακόμη και 100 κιλά λιγότερα αποτελεί μια σημαντική βελτίωση που θα δώσει 10% επιπλέον αυτονομία, αλλά το κυριότερο λιγότερη οργή σε συνθήκες σύγκρουσης, άρα μεγαλύτερα επίπεδα ασφάλειας.
Από την άλλη, ένα θέμα που χρήζει μεγάλης προσοχής είναι το θέμα των πυρκαγιών σε περίπτωση ατυχήματος. Οι πυροσβεστικές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο έχουν ενημερωθεί για τον τρόπο που πρέπει να επεμβαίνουν σε περίπτωση ατυχήματος, γνωρίζοντας τα ειδικά πρωτόκολλα για την ασφαλή αντιμετώπιση πυρκαγιών υψηλής τάσης. Οι δικλίδες ασφαλείας, ωστόσο, είναι τόσο υψηλές που σίγουρα κάτι τέτοιο είναι λιγότερο επικίνδυνο από τις αντίστοιχες πυρκαγιές που εκδηλώνονται στα συμβατικά οχήματα που χρησιμοποιούν υγρό καύσιμο. Τα προστατευτικά πάνελ που είναι τοποθετημένα στο κάτω μέρος του οχήματος, αλλά και περιμετρικά προστατεύουν την ακεραιότητα του αυτοκινήτου σε σφοδρές συγκρούσεις.
Η παθητική ασφάλεια, μαζί με το κόστος των βασικών υλικών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, γίνονται τα πιο σημαντικά ζητήματα για τους κατασκευαστές EV. Με δεδομένο ότι θα κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2025 (άνω του 20%) συμπεριλαμβανομένων και όλων των τύπων υβριδίων, η παθητική ασφάλεια αποτελεί σημαντική πτυχή της αυτοκινητοβιομηχανίας που πρέπει να εξελίσσεται διαρκώς, γιατί προέχει πάνω από όλα η ασφάλεια των επιβατών.
Έτσι η συζήτηση σχετικά με την κατασκευή ενός EV έχει προχωρήσει πολύ πιο πέρα από το πόσο ελαφρύ είναι το όχημα ή ποια είναι η αυτονομία του. Παίζει σημαντικό ρόλο η ενεργητική και παθητική ασφάλεια, που σύμφωνα με τα δεδομένα και τις δοκιμές Οργανισμών και αυτοκινητοβιομηχανιών, βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τα σύγχρονα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης γιατί πρώτο μέλημα των κατασκευαστών είναι η ασφάλεια και ακεραιότητα των επιβατών.