Κυρέλα Πέτρου

Στο πάνελ με θέμα Investing in Tourism: Unleashing the Impact of Groundbreaking Deals and TransformativeProjects, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Athens Riviera Summit 2024 και συντόνισε ο κ. Κωνσταντίνος Ουζούνης, CEO, ethosGROUP, μεγάλοι ξένοι και εγχώριοι όμιλοι ανέπτυξαν τον σχεδιασμό τους για την ελληνική αγορά.

Ο κ. Παναγιώτης Λιάρος, Business Development Director, Mitsis Group, ανέφερε ότι ο όμιλος σήμερα διαχειρίζεται 8.300 κλίνες, ενώ άλλες 1000 θα προστεθούν σύντομα, συν 800 άλλων συνεργατών. Σημείωσε ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει ένα λαμπρό μέλλον. Εναπόκειται σε εμάς το είδος των επισκεπτών που θα προσελκύσουμε με βάση την εμπειρία που θα τους προσφέρουμε. Ναι, χρειάζεται και άλλους επενδυτές η ελληνική αγορά. Όταν επενδύεις σε νέα κτίρια, όλα τα προβλήματα είναι μεγαλύτερα από το να αγοράσεις ένα και το ανακαινίσεις. Όσον αφορά το προσωπικό, πρέπει να πάρουμε μια σημαντική απόφαση για να μην χάσουμε τους Έλληνες από την αγορά. Γιατί πολλοί νέοι αποφεύγουν να δουλέψουν στον τουρισμό μακροπρόθεσμα. Πρέπει να γίνουν πράγματα για να τους προσελκύσουμε και πάλι.

Ο κ. Luis Picas Asmarats, Investments Senior Director, HIP/Hotel Investments Partners, ανέφερε ότι η ΗΙΡ ιδρύθηκε το 2015 στην Ισπανία. Η Blackstone επενδυσε στην εταιρεία και τώρα έχουμε φτάσει τα 74 ξενοδοχεία από τα 16 που είχαμε αρχικά. Μπήκαμε στην Ελλάδα το 2019 και λειτουργούμε 7 ξενοδοχεία προς το παρόν. Αυτό αντιστοιχεί σε λιγότερο από 10% του χαρτοφυλακίου μας, οπότε σκεφτόμαστε να επενδύσουμε περισσότερο στη χώρα. Ποιοτικά resorts και κάποια οικοστικά έργα όπως έχουμε στην Ισπανία. Θέλουμε παρουσία σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς. Η λογική των επενδύσων στην Ελλάδα αφορά τν δυνατότητα συνδυασμού ιστορικών αξιοθέατων (αρχαία), με καλή τοπική κουζίνα, θέα, προσωπικό. Θέλουμε καλά ακίνητα με σωστούς συνεργάτες.

Ο κ. Gonzalo Garcia Lago, Partner Hospitality Investments, Azora, σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει κάποια θεμελιώδη χαρακτηριστικά. Σταθερή κυβέρνηση, ποκίλη πελατειακή βάση. Έχει συντελεστεί ένας μετασχηματισμός στην ποιότηταμε αποτέλεσμα η χώρα να έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο ανταγωνιστικές περιοχές σε όλη τη Μεσογειο. Η θέση μας είναι να επενδύουμε σε όλη την Ευρώπη. Αναζητούμε υψηλές διψήφιες αποδόσεις. Τρία χρόνια ππου είμαστε στην Ελλάδα, εξαγοράσαμε το Sheraton στη Ροδο και είμαστε σε φάση due diligence και σε άλλα ξενοδοχεία. Η ρευστότητα βέβαια είναι πάντα βασικός παράγοντας.

Ο κ. Leon Avigad, Founder, CoOwner and Chief Executive Officer, Brown Hotels ανέφερε πως όταν ήρθαμε στην Ελλάδα πριν από 6 χρόνια, δεν ήταν ξαφνική απόφαση. Υπάρχουν δεσμοί μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδας. Όμως η είσοδός μας έγινε με διαφορετική προσέγγιση. Όχι σε δημοφιλείς προορισμούς. Κοιτάξαμε πού υπήρχαν ευκαιρίες, παραμελημένες εγκαταστάσεις που ήθελαν απλά ανακαίνιση και στο πλαίσιο αυτό αντιληφθήκαμε τις μεγάλες προοπτικές στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και στο Λουτράκι. Θέλαμε υποδομές ήδη υφιστάμενες σε πρώτη φάση. Με σωστό branding και αναπτυξιακή προσέγγιση αναδεικνύοντα υποβαθμισμένες περιοχές στο κέντρο της πόλης. Όταν πας σε μια κορεσμένη αγορά όπως η Σαντορίνη ή η Μύκονος, το ρίσκο είναι τεράστιο. Στην Εύβοια πχ το ρίσκο είναι λιγότερο γιατί οι τιμές είναι πολύ πιο χαμηλές. Ο ίδιος στάθηκε στην ανάγκη βελτίωσης των υποδομών σε δρόμους, ύδρευση, κατά τόπους αεροδρόμια. «Μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα  από την κυβερνηση και τότε θα δει και την ανταμοιβή», κατέληξε.

Ο κ. Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Partner, Consulting Deloitte Greece, ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΤ επενδύθηκαν 8 δισ το 2023 για ανακαινίσεις και χτίσιμο νέων ξενοδοχείων, έναντι 2 δισ το 2020. Υπάρχει αΑξανόμενη ζήτηση και νέοι παίκτες στην αγορά. Είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχει θετική προοπτική. Πάνω από 60 έργα ανάπτυξης νέων ξενοδοχείων έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2027. Σημαντικός ο αντίκυπος των επενδύσεων. Με βελτίωση των υποδομών έχουμε αύξηση 120% στον αριθμό των 5αστερων και διείσδυση μεγάλων διεθνών brands. Είναι αλήθεια ότι έχουμε καταγράψει πρόοδο για δημιουργία πιο φιλικού περιβάλλοντος για αυτές τις επενδύσεις. Το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει σταθερό και διάφανο πλαίσιο όσον αφορά τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Να υπάρχει επίσης καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Υπάρχει βεβαίως βελτίωση, αλλά παραμένει σημαντική παράμετρος. Οι επενδύσεις θα έρθουν όταν έχουμε έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Καλές υποδομές, φυσικοί πόροι, οδικό δίκτυο, σιδηρόδρμος, λιμάνια. Και να μην ξεχνάμε ότι ως χώρα το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι ο ανθρώπινος παραγοντας. Αυτή τη στιγμή ωστόσο υπάρχει έλλειμμα. Μπορούμε να το ανατρέψουμε αυτό;

Ο κ. Stephane Obadia, Founding Partner, QuinSpark, είπε ότι «έχουμε επενδύσει σε 120 ακίνητα. Είναι αλήθεια ότι πριν από 10 χρόνια η Ελλάδα ήταν μια δύσκολη τοποθεσία. Πολλά έχουν αλλάξει όμως. Γίνονται τα πράγματα πιο εύκολα, τα ακίνητα είναι σε πιο λογικές τιμές. Εμείς έχουμε και κάποια θεμελιώδη χαρακτηριατικά. Η αγορά στη Μεσόγειο γίνεται όλο και πιο ελκυστική. Είναι το ίδιο ελκυστικό να έχεις ένα ξενοδοχείο στην Ελλάδα όπως στην Ιταλία. Είμαστε πολύ ανοιχτοί ως προς το μέγεθος των επενδύσεων. Αν κάποιος μας παρουσιάσει μια ευκαιρία, είμστε ανοιχτοί σε συζητήσεις».