Μετάφραση απόδοση από το Allianz.com: Ελενα Ερμείδου
Το απερχόμενο 2019 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το χειρότερο έτος σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου, παρά ταύτα το διεθνές εμπόριο θα μπορούσε να πάρει τα πάνω του τον επόμενο χρόνο προβλέπει το τελευταίο Δελτίο για το Παγκόσμιο Εμπόριο της Allianz Research.
Οι κοινωνικές αναταραχές έκαναν την εμφάνιση τους σε διάφορα μέρη του κόσμου, οι αγορές χόρευαν στο ρυθμό των ΗΠΑ και της Κίνας, και η πολιτική αβεβαιότητα μας κρατούσε σε εγρήγορση με το καθένα μας να προσπαθεί να μαντέψει την έκβαση των παγκοσμίων υποθέσεων.
Για το παγκόσμιο εμπόριο, αγαθών και υπηρεσιών, ίσως το 2019 ήταν το χειρότερο έτος της δεκαετίας. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Allianz το παγκόσμιο εμπόριο συρρικνώθηκε κατά 1,7% το 2019, με απλά λόγια, χάθηκαν περίπου 420 δισεκατομμύρια έσοδα παγκοσμίως από τους εξαγωγείς.
Θα βελτιωθεί η κατάσταση;
Δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε για τίποτα ακόμα, αλλά τα χειρότερα πρέπει να τα έχουμε αφήσει πίσω μας, πιστεύουν οι οικονομολόγοι της Allianz.
Ρίχνοντας μία ματιά πίσω
Ποιες ήταν οι χώρες που αυτό το χρόνο είχαν πρόβλημα; Εκτός των δύο αντιμαχόμενων -των ΗΠΑ και της Κίνας -θύμα παράπλευρης ζημιάς θα μπορούσε να είναι η Γερμανία. Οι Αμερικάνοι αναμένουν κέρδη 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις εξαγωγές, κάτω των 154 δισεκατομμυρίων που είχαν το 2019, για τους Κινέζους, οι απώλειες μεταφράζονται σε ζημιές από εξαγωγές 67 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι Γερμανοί, μάρτυρες της μεγάλης διαμάχης προβλέπεται να έχουν απώλειες 62 δισεκατομμυρίων.
Οι μεγαλύτεροι χαμένοι του 2019
Ερευνώντας τους κλάδους, ο μεγαλύτερος χαμένος φαίνεται να ήταν ο κλάδος της τεχνολογίας αυτό το έτος με ζημιές 212 δισεκατομμύρια. Τα μέταλλα και η ενέργεια μπήκαν στην λίστα των τριών μεγάλων θυμάτων με απώλειες 186 δισεκατομμύρια και 183 αντιστοίχως.
Βλέποντας μπροστά
Παρά την γενικευμένη νευρικότητα, το παγκόσμιο εμπόριο μπορεί να πάρει μπρος το 2020. Τούτο λεχθέντος, η ανάπτυξη στην αργή ζώνη μπορεί να πάρει 1,7%. Ποια θα είναι η έκπληξη; Μία επιφανειακή μίνι συμφωνία μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας . Μία επιβράδυνση στο εμπόριο υπηρεσιών, ένα έτος γεμάτο με πολιτικές αβεβαιότητες αφήνουν ελάχιστα περιθώρια ανάπτυξης.
Οι οιωνοί είναι καλύτεροι για την Κίνα και τις ΗΠΑ. Οι Κινέζοι και οι Αμερικάνοι εξαγωγείς αναμένεται να αποκομίσουν κέρδη από το παγκόσμιο εμπόριο 90 και 97 δισεκατομμύρια δολάρια αντιστοίχως, μέσες – άκρες το ήμισυ του 2018, αλλά και να ανακτήσουν μερικές από τις απώλειες από το τρέχον έτος.
Οι άνεμοι δεν είναι ούριοι για την Γερμανία και την Μεγάλη Βρετανία . Το 2020 θα είναι πιο δύσκολο αν οι ΗΠΑ ανεβάσουν περισσότερο τις ταρίφες στα αυτοκίνητα τους.
Μεταξύ των κλάδων της οικονομίας, το 2020, ευνοημένοι θα είναι οι κλάδοι της τεχνολογίας και ανάπτυξης λογισμικού, ο αγροδιατροφικός κλάδος, τα χημικά με τα κέρδη από τις εξαγωγές να φτάνουν τα 62 δισεκατομμύρια, 41 και 37 αντίστοιχα. Τα προβλήματα με τα ηλεκτρονικά, τα μέταλλα, και τον εξοπλισμό μηχανημάτων δεν έφτασαν στο τέλος τους.
Πολυάσχολο το 2020
ΗΠΑ και Κίνα έχουν έλθει σε ανακωχή. Η ανακούφιση για τις αγορές είναι προσωρινή. Επί του παρόντος είναι μία διαμάχη μεταξύ των δύο που θα παραμείνει.
Ολισθηρό το οδόστρωμα για την Ευρώπη
Οι ΗΠΑ έχει καθυστερήσει να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη. Αν συμβεί, αυτό, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχουν να αντιμετωπίσουν ακόμα περισσότερες αναταραχές. Αν οι ταρίφες στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ευρώπη ξεπεράσουν το 10% ή φτάσουν στο 25% στο χειρότερο σενάριο, από το 3% που βρίσκονται σήμερα, η Ευρωπαϊκή Ενωση θα χάσει περίπου 4 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι 12,5 ετησίως.
Καθόλου καλά νέα για τo κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας.
Θα το κάνουν δεν θα το κάνουν. Μόνο ο χρόνος θα το δείξει.
Πινακογραφήματα, διαγράμματα: Allianz.com