του Βάιου Κρόκου, insuranceworld.gr
Άλλη μια χρονιά στασιμότητας προβλέπουν αρκετοί ασφαλιστές και άλλοι επαγγελματίες που σχετίζονται με το αυτοκίνητο. Τι εννοούν οι ασφαλιστές; Γνωστά και χρόνια προβλήματα παραμένουν στο επίκεντρο και χρίζουν επίλυσης. Η πανδημία και ο τομέας της Υγείας κερδίζουν, όπως είναι λογικό, πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ και διαφαινόμενη οικονομική δυστοκία – εκ νέου – στο καταναλωτικό κοινό, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για σοβαρές τομές, φέτος. Έτσι ισχυρίζονται, τουλάχιστον..
Τρανό παράδειγμα η υπόθεση των ανασφάλιστων ΙΧ στους ελληνικούς δρόμους, που εμπλέκονται αρκετές φορές σε θανατηφόρα ατυχήματα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, πάντως, από το Επικουρικό Κεφάλαιο, σαφώς λιγότερες ήταν οι αναγγελθείσες ζημιές και αποζημιώσεις για ανασφάλιστα οχήματα το 2020, μια ιδιαίτερη, ωστόσο, χρονία με lockdown και απαγόρευση κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, οι αναγγελθείσες ζημιές υποχώρησαν από τις 1705 το 2019 σε 1.259 το 2020, σημειώνοντας πτώση 26,16%. Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι αποζημιώσεις για ανασφάλιστα οχήματα την ίδια περίοδο διαμορφώθηκε σε 20,36 εκατ. ευρώ έναντι 23,72 το 2019.
Παράλληλα, οι πρωτόγνωρες συνθήκες του 2020 – που συνεχίζονται σε μεγάλο βαθμό και σήμερα – είχαν ως αποτέλεσμα την αισθητή μείωση πωλήσεων αυτοκινήτων, κάτι που σίγουρα προβληματίζει τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου για το ύψος της παραγωγής ασφαλίστρων και κυρίως την νέα παραγωγή.
Ειδικότερα, σημαντική ήταν η κάμψη των νέων χορηγούμενων αδειών κυκλοφορίας ΙΧ επιβατικών αυτοκινήτων του 2020 – κατά 26,5% σε ετήσια βάση. Πωλήθηκαν συνολικά 136 χιλιάδες επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 79,6 χιλιάδες ήταν καινούρια και τα υπόλοιπα (56,4 χιλιάδες) ήταν μεταχειρισμένα. Ο ρυθμός μείωσης των πωλήσεων των καινούριων αυτοκινήτων (-30,2%), ωστόσο, ήταν μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των μεταχειρισμένων (-20,7%).
Υπό αυτό το πρίσμα, οι προσδοκίες είναι περιορισμένες, όπως αναφέρουν στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς στο IW. Μεγαλύτερο προβληματισμό, βέβαια, προκαλεί ο σκληρός ανταγωνισμός. Ο “πόλεμος τιμών” αναμένεται να συνεχιστεί με πρωταγωνίστριες διάφορες πλατφόρμες πωλήσεων και με αρκετές ασφαλιστικές να θέλουν να ανεβάσουν τον πήχυ στην παραγωγή τους με απόκτηση χαρτοφυλακίων με δέλερ τα ασφάλιστρα, αναφέρουν.
Η νέα εποχή άλλωστε επιτάσσει διαφοροποίηση και εξειδίκευση για έναν ασφαλιστή, σημειώνουν. Δεν είναι λίγα τα στελέχη του κλάδου που τονίζουν πως ήδη τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους στον κλάδο είναι από περιορισμένα έως και ανύπαρκτα, ενώ τα μεγάλα επενδυτικά κέρδη του παρελθόντος δύσκολα θα επαναληφθούν στο μέλλον, σε περιβάλλον μηδενικών επιτοκίων.
Κοινή πεποίθηση αποτελεί πλέον για το σύνολο της αγοράς πως η βιωσιμότητα για κάποιον που διατηρεί μόνο χαρτοφυλάκιο αυτοκινήτου έχει τεθεί εν αμφιβόλω εδώ και καιρό. Παράλληλα, το παρατεταμένο lockdown (που πιθανόν να επαναληφθεί) όχι μόνο έφερε ακυρώσεις συμβολαίων, αλλά καθιέρωσε οριστικά την τάση για ασφαλιστήρια μικρής χρονικής διάρκειας.