Δημήτρης Μαλλάς
Λιγότερα αλλά μεγαλύτερα και διαφορετικά καταστήματα είναι το νέο μοντέλο που σχεδιάζει να ακολουθήσει όσον αφορά το δίκτυο λιανικής του ο όμιλος Vodafone. Πλάνο που περιλαμβάνει πολλές αλλαγές στον αριθμό και τη μορφή των καταστημάτων του βρετανικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού αλλά δεν ξέρουμε κατά πόσον θα επηρεάσει το δίκτυο καταστημάτων της ελληνικής θυγατρικής.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Σε χθεσινή συνάντηση του με δημοσιογράφους στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Vodafone, Nick Read έκανε λόγο για πλήρη αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων στην Ευρώπη, το οποίο αποτελείται από συνολικά 7700 σημεία. Δήλωσε μάλιστα ότι σκοπεύει να κλείσει το 15% εξ αυτών, επενδύοντας ταυτόχρονα στην αναβάθμιση σημαντικού μέρους των υπόλοιπων καταστημάτων. Το πλάνο είναι η αναδιάρθρωση να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021 και περιλαμβάνει την αναβάθμιση του 40% των καταστημάτων Vodafone ανά την Ευρώπη. Στόχος της αναβάθμισης θα είναι η παροχή περισσότερων υπηρεσιών και μίας νέας καταναλωτικής εμπειρίας.
Ο λόγος των αλλαγών είναι, σύμφωνα με τον κ. Read και όσα δημοσίευσαν ξένα μέσα ενημέρωσης, το νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί με την ενίσχυση των online πωλήσεων και τις αλλαγές στο προφίλ των καταναλωτών, οδήγησε τη Vodafone σε αυτές τις αποφάσεις.
Πάμε τώρα στην Ελλάδα, όπου απευθυνθήκαμε στην εδώ θυγατρική. Σημειωτέον πως το δίκτυο των καταστημάτων Vodafone φθάνει στα 309 σημεία και είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ελλάδα με βάση τον αριθμό τους. Η απάντηση που πήραμε ήταν ότι το πλάνο του ομίλου θα διαμορφωθεί με βάση το τι γίνεται σε κάθε χώρα και αγορά και στην Ελλάδα οι online πωλήσεις παραμένουν ακόμη σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Παράλληλα, η Vodafone Ελλάδος, υποστηρίζουν τα στελέχη της, επιδιώκει να προσφέρει μία πολυκαναλική προσέγγιση, ενώ όσον αφορά στα φυσικά καταστήματα έχει επενδύσει στην αναβάθμιση σημείων σε δυνατές εμπορικές περιοχές. Και έχει δημιουργήσει ένα “Future Store” όπως το αποκαλεί στο εμπορικό κέντρο Golden Hall, το οποίο, στα εγκαίνια του, είχε ειπωθεί -χωρίς όμως να αναλυθεί περαιτέρω λόγω των «συνθηκών» που επικρατούσαν στην εκδήλωση- ότι υπάρχει πρόθεση και για άλλα αντίστοιχα καταστήματα.
Μία ερμηνεία της απάντησης θα μπορούσε να είναι ότι το τοπίο είναι αρκετά θολό ακόμη και οι Βρετανοί δεν έχουν ξεκαθαρίσει τα πλάνα τους ειδικά όσον αφορά τις σχετικά μικρές αγορές όπως είναι η ελληνική. Ειδικά, όταν, σύμφωνα με στελέχη της Vodafone, η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων προϊόντων γίνεται από τα φυσικά καταστήματα και όχι από τα online. Και αυτό αλλάζει εξαιρετικά αργά.
Από την άλλη πλευρά, δεν είναι λίγοι οι παρατηρητές που υποστηρίζουν ότι στο χώρο της λιανικής πώλησης προϊόντων τεχνολογίας υπάρχουν πολύ περισσότερα σημεία πώλησης από όσα απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων καταναλωτών και είναι πιθανό να δούμε σημαντικές αναδιαρθώσεις των υπάρχοντων δικτύων. Το μέλλον -και μάλλον το όχι και τόσο μακρινό- θα δείξει τι θα γίνει.