του Βάιου Κρόκου
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος παραμένει το ζήτημα των ανασφάλιστων ΙΧ στους ελληνικούς δρόμους καθώς σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία καταγράφεται εκ νέου αύξηση. Τόσο στις τάξεις της ασφαλιστικής αγοράς όσο και στον ευρύτερο δημόσιο διάλογο η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τις πρώτες μειώσεις ασφαλίστρων (παροχή δωρεάν μηνών σε ετήσιο συμβόλαιο κ.α), το ενδεχόμενο επιστροφής ασφαλίστρων αλλά και την πεποίθηση πολλών μελών του κλάδου πως είναι νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα, τροποποίησεις στα ασφαλιστήρια και άλλες ευκαιριακές εκπτώσεις.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν από εδώ και έπειτα είναι σαφή και οι απαντήσεις αυτών θα καθορίσουν εν πολλοίς την πορεία του Κλάδου Αυτοκινήτου, τον δείκτη ζημιών και την γενικότερη εικόνα. Θα υπάρξει μαζική επανεμφάνιση ΙΧ στους ελληνικούς δρόμους και ποια θα είναι οδηγική μας συμπεριφορά; θα υπάρξει μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα στις μετακινήσεις; οι οδηγοί θα προτιμήσουν ακόμη περισσότερο μηνιαίες λύσεις ασφάλισης εκτιμώντας την κατάσταση βήμα – βήμα;
Τα πρώτα συμπεράσματα της περιόδου του lockdown και οι εκτιμήσεις για την επόμενη μέρα που παρουσιάζει ο Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» είναι ιδιαίτερα χρήσιμα:
1. Κατά τη διάρκεια του lockdown
*Παρατηρήθηκε το φαινόμενο των υψηλών ταχυτήτων στους άδειους δρόμους.
*Υπήρξε πολύ μεγαλύτερη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης και σωματικής άσκησης των πολιτών: πολύ θετικό ως προς το θέμα της βιώσιμης μετακίνησης, αλλά απαιτούσε πολύ μεγαλύτερη προσοχή στο δρόμο και από τους οδηγούς και από τους ποδηλάτες.
*Πολλοί πεζοί κυκλοφορούσαν χωρίς να δείχνουν την απαιτούμενη προσοχή στους οδηγούς και χωρίς να σέβονται τους φωτεινούς σηματοδότες.
*Ο κόσμος διακατεχόταν από έντονο στρες και ψυχολογική πίεση λόγω της πανδημίας.
2.Τις επόμενες εβδομάδες, θα συνεχιστούν οι αυξημένες ανάγκες εφοδιασμού της αγοράς και οι ιδιαίτερες συνθήκες στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
3.Η σταδιακή επανέναρξη των σχολείων από τις 11/5 θα οδηγήσει ξανά στις καθημερινές μετακινήσεις των μαθητών και των νέων.
4.Τις επόμενες εβδομάδες, με την άρση των περιοριστικών μέτρων, θα αυξηθεί κατά πολύ ο κυκλοφοριακός φόρτος και η χρήση των ΙΧ στο δρόμο λόγω α) της αποφυγής των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εξαιτίας του φόβου του νέου κορωνοϊού, και β) του περιορισμένου επιτρεπόμενου αριθμού επιβατών σε κάθε όχημα.
5. Τον Ιανουάριο, τον πρώτο μήνα του 2020, παρατηρήθηκε αύξηση των τροχαίων συμβάντων στη χώρα μας κατά 16,6% περισσότερο σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ).
6. Επίσης, τo Φεβρουάριο, σημειώθηκε αύξηση 23,8% στα τροχαία συμβάντα, σε ολόκληρη τη χώρα (ΕΛΣΤΑΤ). διαβάστε στο IW: Η άνοδος 23,8% στα τροχαία ατυχήματα πριν το lockdown και η ανησυχία για τα ανασφάλιστα
7. Ήδη παρατηρήσαμε τις τελευταίες ημέρες στους δρόμους της Ελλάδας, τραγικά τροχαία δυστυχήματα που στοίχισαν δυστυχώς τη ζωή παιδιών και νέων ανθρώπων. Να σημειωθεί ότι τα παιδιά και οι νέοι, οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι δικυκλιστές είναι οι πιο ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου (ETSC 2019)
Οι εκτιμήσεις της ασφαλιστικής αγοράς
Νωρίς είναι (μόλις 1,5 μήνας lockdown) ακόμα για να εκτιμηθεί η κατάσταση στον κλάδο Αυτοκινήτου, του οποίου τα αποτελέσματα δεν ήταν και ποτέ “συναρπαστικά”. Όπως σημείωσε κατά το webconference της ΕΑΕΕ, κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου θα ήταν παρακινδυνευμένο το σενάριο επιστροφής ασφαλίστρων καθώς απαιτείται χρόνος για να συνυπολογισθούν η συχνότητα και σφοδρότητα των ατυχημάτων.
«Τα ασφάλιστρα αυτοκινήτου τόνισε ο Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου δεν αποφασίζονται μήνα-μήνα», στην βάση του υπολογισμού λαμβάνεται υπ’ όψιν η συχνότητα ζημιών και η σφοδρότητα. Σε διάρκεια δύο μηνών παρατηρήθηκε μία μείωση ασφαλίστρων στο ίδιο το ασφάλιστρο αλλά και χορήγηση επί πλέον μηνών στα ετήσια ασφαλιστήρια από ασφαλιστικές που διέθεταν υψηλά αποθεματικά κεφάλαια στο αυτοκίνητο. Κυρίως έγινε προς διευκόλυνση των πελατών τους και για λόγους ανταγωνιστικότητας.