του Τάκη Πουρναράκη

 

Με θετικό πρόσημο έκλεισε το 2019 όσον αφορά στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Η αύξηση σε σχέση με το 2018 ήταν πάνω από 10% και οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τις 114.110.

Ακολουθώντας την περσινή τάση, ο Ιανουάριος του 2020 ξεκίνησε πολύ θετικά, με αύξηση 4%, συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2019. Μάλιστα, η αύξηση αυτή βασίστηκε κυρίως σε πωλήσεις λιανικής: ταξινομήθηκαν 5.991 νέα μοντέλα αγορασμένα από ιδιώτες έναντι 3.681 εταιρικών (ποσοστό: 61,9% για τους ιδιώτες/38,1% για τις εταιρικές).

Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις των εταιρειών, η Toyota με 1.488 αυτοκίνητα ήταν η πρώτη του Ιανουαρίου, όπως και συνολικά το 2019. Στη δεύτερη θέση ήταν η Peugeot με 1.059 ταξινομήσεις και τρίτη η VW με 923 πωλήσεις.

Άνοδο σημείωσαν την περσινή χρονιά και οι πωλήσεις καινούργιων φορτηγών (15,8%), με 8.399 μονάδες, με τον περασμένο μήνα να πωλούνται συνολικά 706 φορτηγά. Μεγάλη άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις των καινούργιων λεωφορείων, με την αύξηση να φτάνει σε ποσοστό 38,4%, με 364 μονάδες, ενώ αυξημένες ήταν και οι πωλήσεις των δικύκλων, με αύξηση 14,5% και 38.230 μονάδες όλο το 2019.

Από τις 114.110 οχήματα που πουλήθηκαν το 2019, τα βενζινοκίνητα ήταν το 65,1% και τα πετρελαιοκίνητα το 26,6%. Αύξηση των πωλήσεων σημείωσαν τα υβριδικά μοντέλα, φτάνοντας το 5,8%, ενώ στο 0,4% κυμάνθηκαν οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σημαντική αύξηση γνώρισαν και οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο, καταλαμβάνοντας συνολικά το 1,4% των πωλήσεων.

Η κατηγορία με τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν αυτή των SUV, που κατέλαβαν το 48,7% των πωλήσεων το 2019, από 39,1% που ήταν το 2018.

Από τις κατηγορίες που σημείωσαν μεγάλη αύξηση στα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV) ήταν η κατηγορία Β και C, με ποσοστά 28,5% και 23,9% αντίστοιχα.

Toyota, και πάλι Toyota!

 Οι Έλληνες ψηφίζουν Yaris: το μικρό μοντέλο της Toyota πούλησε πέρσι 6.992 αυτοκίνητα, με την ιαπωνική εταιρεία να φτάνει τις 13.493 πωλήσεις. Δηλαδή αν το Yaris ήταν μάρκα, θα βρισκόταν στην 7η θέση των πωλήσεων, πάνω από τη Suzuki.

Η εμπορική επιτυχία του μικρού αυτοκινήτου πόλης της Toyota οφείλεται στην αξιοπιστία του, το χαμηλό κόστος χρήσης και το after sales, στο οποίο η ιαπωνική εταιρεία είναι κορυφαία.

Ας δούμε τις πωλήσεις του 2019 ανά κατηγορία:

Κατηγορία Α, 16.078 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
FIAT PANDA 3.764 23,41%
HYUNDAI i10 2.476 15,40%
TOYOTA AYGO 1.937 12,05%
PEUGEOT 108 1.412 8,78%
KIA PICANTO 1.314 8,17%

 

Η Fiat έχει τεράστια παράδοση στα μικρά αυτοκίνητα πόλης και το Panda διαθέτει πληθώρα επιλογών. Η έκδοση με το φυσικό αέριο αναδεικνύεται πρωταθλητής στην οικονομία. Αρκετοί επιλέγουν το i10 για την αξιοπιστία του, αλλά και για το χαμηλό κόστος χρήσης.

Κατηγορία Β, 37.598 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
ΤOYOTA YARIS 6.992 18,60%
OPEL CORSA 3.891 10,35%
VOLKSWAGEN POLO 3.822 10,17%
CITROËN C3 3.764 10,01%
PEUGEOT 208 3.508 9,33%

 

Εδώ πρωταγωνιστεί με μεγάλη διαφορά το Toyota Yaris και ακολουθούν τα Corsa και Polo. Αξίζει να τονιστεί πως πρόκειται για την πιο δημοφιλή κατηγορία, με τις περισσότερες πωλήσεις, καθώς είναι αυτοκίνητα που δεν προβληματίζουν στις αστικές μετακινήσεις, ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύουν χωρίς μεγάλους συμβιβασμούς.

Στα χρόνια της κρίσης, η συγκεκριμένη κατηγορία έκλεψε πωλήσεις από τις μεγαλύτερες. Ταυτόχρονα, οι διαστάσεις αυτών των οχημάτων άγγιξαν τα 4 μέτρα, πλησιάζοντας στο όριο της μεγαλύτερης κατηγορίας.

Κατηγορία B SUV, 14.537 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
VOLKSWAGEN T‐ROC 1.699 11,69%
SUZUKI VITARA 1.553 10,68%
HYUNDAI KONA 1.372 9,44%
PEUGEOT 2008 1.227 8,44%
AUDI Q2 1.001 6,89%

 

Πρόκειται για μια κατηγορία με ιδιαίτερη δυναμική, που φέτος, λογικά, θα παίξει μεγαλύτερο ρόλο στον όγκο των συνολικών πωλήσεων. Οι περισσότεροι κατασκευαστές παρουσιάζουν μοντέλα στη συγκεκριμένη κατηγορία και, σίγουρα, τόσο το Juke όσο και το νέο 2008 θα παίξουν σημαντικό ρόλο.

Κατηγορία C, 15.816 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
MERCEDES A‐SERIES 1.992 12,59%
ΟPEL ASTRA 1.806 11,42%
FIAT TIPO 1.576 9,96%
TOYOTA COROLLA 1.284 8,12%
AUDI A3 1.144 7,23%

 

Η νέα Mercedes A Class δικαίως πρωταγωνίστησε στην κατηγορία, καθότι φέρνει πραγματικές καινοτομίες, όπως το MBUX, ενώ διαθέτει κι έναν εξαιρετικά οικονομικό πετρελαιοκινητήρα 1.5 lt.

Η φετινή χρονιά, με το νέο Golf, το νέο Astra, αλλά και με την Corolla να ανεβάζει τη δυναμική της, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η τάση δείχνει περαιτέρω συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Κατηγορία C SUV, 36.639 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
NISSAN QASHQAI 3.442 16,53%
TOYOTA C‐HR 1.840 8,84%
PEUGEOT 3008 1.685 8,09%
DACIA DUSTER 1.395 6,70%
BMW X1‐SERIES 1.187 5,70%

 

Μαντεύω ότι φέτος θα είναι η κατηγορία με τις περισσότερες πωλήσεις. Το Qashqai πρωταγωνιστεί εδώ και χρόνια στη συγκεκριμένη κατηγορία, βασιζόμενο σε πληθώρα επιλογών κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης. Είναι μια συγκροτημένη πρόταση, που δεν υστερεί πουθενά. Το Toyota CHR, κυρίως με την υβριδική του έκδοση, παίρνει τη θέση του στην αγορά, ενώ ολοένα και περισσότερες νέες προτάσεις έρχονται να προστεθούν στις υπάρχουσες.

Κατηγορία D, 1.776 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
SKODA OCTAVIA 603 34,94%
MERCEDES C‐SERIES 284 16,45%
MERCEDES CLA‐SERIES 274 15,87%
AUDI A4 116 6,72%
BMW 3‐SERIES 84 4,87%

 

«Περασμένα μεγαλεία»: Η πιο εμπορική κατηγορία πριν δέκα χρόνια συρρικνώνεται ταχύτατα μέχρι την εξαφάνισή της. Αδίκως, κατά την άποψή μου, καθότι διαθέτει εξαιρετικά αξιόλογα οχήματα. Είναι όμως που τα περισσότερα από τα μοντέλα της ξεπερνούν το ψυχολογικό όριο των 30 χιλ. ευρώ, οπότε οι επιλογές και οι αγοραστές περιορίζονται.

Κατηγορία D SUV, 2.808 πωλήσεις:

 

Μοντέλο Πωλήσεις Ποσοστό
SKODA KODIAQ 731 26,03%
VOLVO XC60 371 13,21%
NISSAN X‐TRAIL 320 11,40%
MERCEDES GLC‐SERIES 258 9,19%
PEUGEOT 5008 258 9,19%

 

Δεν μας κάνει εντύπωση ότι είχε περισσότερες πωλήσεις από την αντίστοιχη κατηγορία των sedan μοντέλων. Η Skoda πρωταγωνιστεί και εδώ, καθότι διαθέτει ολοκληρωμένη πρόταση κάτω από το όριο των 30 χιλ. ευρώ. Η Volvo με το XC60 έχει κάνει σημαντική δουλειά, κυρίως στις εταιρικές πωλήσεις, το X Trail πουλά χάρη στο Qashqai σε όσους πάνε στη Nissan αλλά θέλουν κάτι πιο μεγάλο, ενώ το ίδιο ισχύει και για το Peugeot 5008. Η πρόσφατα ανανεωμένη GLC έχει τη δυναμική να ανέβει.

Μια κατηγορία που έχει εξαφανιστεί εντελώς είναι αυτή των σπορ αυτοκινήτων: πουλήθηκαν μόλις 212 οχήματα και έχει ενδιαφέρον να τα δούμε αναλυτικά:

 

MINI CABRIO                                      111

MAZDA MX‐5                             26

FORD MUSTANG                         18

BMW Z4‐SERIES                         12

PORSCHE 911                            9

PORSCHE BOXSTER                    8

PORSCHE CAYMAN                     5

OPEL CASCADA                          5

BMW 8‐SERIES                           4

ΜERCEDES SLC‐SERIES               3

BMW 6‐SERIES                           2

BMW I8                                     2

FIAT 124 SPIDER                        2

JAGUAR F‐TYPE                          1

NISSAN GT‐R                                      1

SUBARU BRZ                             1

TOYOTA GT86                            1

AUDI R8                                    1

 

Όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα, το BMW i3 είχε 61 πωλήσεις, το Nissan Leaf είχε 33 πωλήσεις και η Jaguar I Pace 26 πωλήσεις.

Η τάση της αγοράς είναι, λοιπόν, ευάερα, ευήλια SUV και μικρά πρακτικά αυτοκίνητα πόλης. Ελάχιστοι ενδιαφέρονται για τη σπορ οδήγηση, τα μεγάλα ταξίδια, τις επιδόσεις. Οι περισσότεροι ζητούν χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, αξιοπιστία και μεγάλες οθόνες multimedia. Πολύ λίγοι ρωτούν για κινητήρες, αναρτήσεις, οδική συμπεριφορά. Είναι εντυπωσιακή η πορεία που έχουν πάρει οι προτεραιότητες των πελατών. Είναι σαν να αγοράζεις σπίτι και να κοιτάς τη θέα, αντί των θεμελίων. Σημεία των καιρών…

 

Πωλήσεις 2019
1 TOYOTA 13.493
2 PEUGEOT 10.350
3 VW 10.171
4 HYUNDAI 8.292
5 OPEL 7.846
6 FIAT 7.535
7 CITROËN 7.194
8 SUZUKI 6.778
9 NISSAN 6.635
10 MERCEDES 4.832
11 RENAULT 4.446
12 AUDI 4.267
13 FORD 4.159
14 BMW 3.718
15 KIA 3.429
16 SEAT 3.325
17 SKODA 2.819
18 VOLVO 2.042
19 DACIA 1.934
20 MINI 1.890
21 ΛΟΙΠΟΙ 1.682
22 SMART 901
23 HONDA 693
24 MITSUBISHI 534
25 CHRYSLER 469
26 MAZDA 344
27 LAND ROVER 342
28 ALFA ROMEO 320
29 JAGUAR 132
30 PORSCHE 119
31 LEXUS 98
32 SUBARU 65
33 SSANGYONG 14
34 ABARTH 14
35 MASERATI 3

 

Περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2020