Πάγιο αίτημα της φαρμακοβιομηχανίας και όχι μόνο αποτελεί η αύξηση της εξωνοσοκομειακής δαπάνης, του κλειστού προϋπολογισμού που τα χρόνια του μνημονίου ψαλιδίστηκε σταδιακά για να καταλήξει στο ασφυκτικό 1,945 δισ. ευρώ.

Αίτημα που έπεφτε στο κενό, αφού η μια μνημονιακή κυβέρνηση μετά την άλλη δήλωναν αδυναμία οποιασδήποτε επέκτασης του προϋπολογισμού, λόγω των δημοσιονομικών περιορισμών.

«Παραθυράκι» σε αυτό τον κανόνα φαίνεται να εισάγει, όμως, το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα μέτρα για την 4η αξιολόγηση, που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή. Το «παραθυράκι» αυτό λέγεται ΑΕΠ, αλλά συνοδεύεται από σημαντικά ερωτηματικά…

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 25, με το οποίο επεκτείνεται, η εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback) στα έτη 2019-2022, ρυθμίζεται παράλληλα και ο  τρόπος καθορισμού των ορίων δαπανών για όλες τις κατηγορίες.  Συγκεκριμένα, τα όρια δαπανών θα καθορίζονται βάσει της ετήσιας μεταβολής του ΑΕΠ, σε σταθερές τιμές, όπως αυτή απεικονίζεται στον προϋπολογισμό κάθε έτους.

Σημειώνεται, δε, πως «για την πρώτη εφαρμογή και όσον αφορά στο έτος 2019, η κατανομή των ορίων της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ, της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης καθώς και της δαπάνης για παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας από τον ΕΟΠΥΥ θα ορισθεί με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση» του νόμου, μετά την ψήφιση του, φυσικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Virus για το 2019, βάσει των προβλέψεων για την πορεία του ΑΕΠ, εκτιμάται ότι οι κλειστοί προϋπολογισμοί συνολικά, δηλαδή τόσο η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, όσο και η νοσοκομειακή, αλλά και οι λοιπές παροχές του ΕΟΠΥΥ, θα αυξηθούν κατά 100 εκατ. ευρώ.

Αυτό, βέβαια, φέρεται να είναι ένα ποσό που αφορά και τους 3 κλειστούς προϋπολογισμούς και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Virus, ο τρόπος που θα κατανεμηθεί δεν έχει ακόμη αποφασιστεί. Αναμένεται να προσδιοριστεί αυτές τις ημέρες.

Κάποια διεύρυνση του κλειστού προϋπολογισμού που αφορά παροχές του ΕΟΠΥΥ, πλην του φαρμάκου, έχουν ήδη επιτευχθεί, οπότε δεν αποκλείεται να δούμε το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού να κατευθύνεται στους προϋπολογισμούς του φαρμάκου. Βέβαια, τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Παράλληλα, μπορεί στην αιτιολογική έκθεση γίνεται αναφορά για προσαρμογή βάσει της αύξησης του ΑΕΠ, αλλά στη διάταξη χρησιμοποιείται η λέξη «μεταβολή». Συνεπώς, άγνωστο είναι τι θα γίνει σε πιθανή μείωση του ΑΕΠ, αν δεν έχει υπάρξει αποσαφήνιση ή σχετική πρόβλεψη. Αντιστοίχως, στελέχη της αγοράς κάνουν λόγο για «σταγόνα στον ωκεανό», αφού μπορεί το 2% του ΑΕΠ να είναι ένα σημαντικό ποσοστό για το σύνολο της οικονομίας, αλλά σε επίπεδο φαρμακευτικής δαπάνης μεταφράζεται σε λιγότερο 40 εκατ. ευρώ, την ώρα που η πραγματική δαπάνη του φαρμάκου και το claw back που το συνοδεύει καλπάζουν. Η πρόβλεψη για το ποσό της αυτόματης επιστροφής της υπέρβασης μόνο για την εξωνοσοκομειακή δαπάνη εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 600 εκατ. ευρώ το 2018!

Πάντως, φαίνεται πως δεν είναι τα μόνα χρήματα που εξασφαλίστηκαν για τις δαπάνες του ΕΟΠΥΥ, αφού βάσει διάταξης θα εισρεύσουν χρήματα από τα προνοιακά επιδόματα. Συγκεκριμένα, εκτιμάται πως για προνοιακές υπηρεσίες και φάρμακα, που αφορούν άπορους τους οποίους καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ, θα εξασφαλιστούν άλλα 50 εκατ. ευρώ.

virus.com.gr