Από τους υποψήφιους διεκδικητές-μνηστήρες για την εταιρεία φυσικού μεταλλικού νερού «Δουμπιά», θυγατρική της οινοποιίας «Μαλαματίνα», νικητής στη χθεσινή μάχη αναδείχθηκε η θεσσαλική Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε. των αδερφών Σαράντη, μητρική εταιρεία της ΟΛΥΜΠΟΣ. Υπενθυμίζουμε ότι στην αρχή του διαγωνισμού ενδιαφέρον για την απόκτηση της “Δουμπιά” είχαν δείξει τρεις παίκτες, ανάμεσα στους οποίους και ο όμιλος Σαββίδη, ο οποίος τελικά υποχώρησε αργότερα.

Στον διαγωνισμό που διεξήχθη χθες Πέμπτη για την βορειοελλαδίτικη εταιρεία που εκμεταλλεύεται το φυσικό μεταλλικό νερό, που αναβλύζει από την πηγή των Αγίων Αποστόλων, στην κοινότητα Δουμπιά του δήμου Πολυγύρου Χαλκιδικής, υπεβλήθησαν τελικά δύο προσφορές. Εκτός από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε., η οποία προσέφερε λίγο πάνω από 2 εκατ.ευρώ, προσφορά υπέβαλε και το κυπριακό fund το οποίο είχε εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για τη Δουμπιά.

Το τίμημα κινείται εντός των ορίων που είχαν θέσει ως στόχο τόσο η Μαλαματίνα όσο και η Ernst & Young που πραγματοποίησε τις επαφές με τους υποψήφιους επενδυτές και υλοποίησε τη διαδικασία.

Οι αδερφοί Σαράντη και η ανοδική πορεία

Όταν τη δεκαετία του ’50 η οικογένεια Σαράντη ξεκίνησε με δειλά βήματα και λιγοστούς πόρους μια μικρή επιχείρηση παρασκευής γαλακτοκομικών προϊόντων, τίποτα δεν προμήνυε πώς επρόκειτο να εξελιχθεί.

Από το Περιβόλι Γρεβενών, διανέμονταν κυρίως στην αγορά των Τρικάλων προϊόντα όπως γιαούρτια και τυριά με παραδοσιακές συνταγές, οι οποίες αποδείχθηκε πως είχαν τεράστια απήχηση στο καταναλωτικό κοινό.

Έκτοτε, με συντονισμένες κινήσεις και προγραμματισμό, η μικρή εταιρεία άρχισε να… μεγαλώνει με αποτέλεσμα στα μέσα της δεκαετίας του ’80 να δημιουργηθεί η ομόρρυθμη εταιρεία «ΤΥΡΑΣ», από τον «πατριάρχη» Στέργιο Σαράντη και του δυο γιους του.

Η έδρα της εταιρείας μεταφέρθηκε στα Τρίκαλα.

Πέρασαν 35 χρόνια και η επιχείρηση αυτή εξελίχθηκε σε έναν τεράστιο όμιλο, που προχωρά σε τολμηρές επιχειρηματικές κινήσεις και μεγάλα ανοίγματα.

Οι αδελφοί Δημήτρης και Μιχάλης Σαράντης είχαν θέσει ως προσωπικό στόχο και στοίχημα να συνεχίσουν το έργο του πατέρα τους με τον ίδιο ζήλο και ήτοι δυνατόν, να επεκτείνουν τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.

Σαν σύγχρονοι «Μίδες» οι αδελφοί κατάφεραν από την μικρή αυτή εταιρεία να δημιουργήσουν έναν όμιλο με ετήσιο τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Εξωστρέφεια

«Κλειδί» της επιτυχίας υπήρξε η εξωστρέφεια που επέδειξε, με επενδύσεις και εξαγορές κυρίως στα Βαλκάνια.

Ενδεικτικά, η ΤΥΡΑΣ εν έτει 1999 εξαγόρασε την TYROM SA στη Ρουμανία και κατασκεύασε το πρώτο της εργοστάσιο στο εξωτερικό. Το 2003 η ΤΥΡΑΣ εξαγοράζει την TYRBUL SA στη Βουλγαρία όπου δημιούργησε και εκεί εγκαταστάσεις για  την παραγωγή κίτρινων τυριών.

Η πορεία συνεχίστηκε με εξίσου «επιθετικές» κινήσεις: Το 2008 εξαγοράζεται η γαλακτοβιομηχανία «Ροδόπη», ενώ το 2009 γίνεται ένα ακόμη μεγάλο βήμα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με την εμπορική εταιρεία «Olympus Dairy USA Corp.» και την άνοιξη του 2010 ξεκινούν τις εξαγωγές γιαουρτιού στις ΗΠΑ.

Το τελευταίο εγχείρημα ωστόσο αποδείχθηκε εξόχως φιλόδοξο και τελικά το 2013 η εταιρεία διέκοψε τις δραστηριότητές της.

Η «Όλυμπος» και η ανοδική πορεία

Καταλύτης εξελίξεων ωστόσο υπήρξε και μια «εσωτερική» εξαγορά, αυτή της «Όλυμπος» το έτος 2000. Έκτοτε, και με τη διείσδυση της ΤΥΡΑΣ στην αγορά φρέσκου γάλακτος, της οποίας εκείνη την περίοδο ηγείτο η ΔΕΛΤΑ, διαφαινόταν μια τεράστια επιχειρηματική επιτυχία.

Ακολούθως το 2005, η Όλυμπος κάνει ένα ακόμη τολμηρό βήμα, ανακοινώνοντας την είσοδό της στον κλάδο των χυμών, κίνηση με την οποία «μπαίνει στο μάτι» των ανταγωνιστών της. Το 2012 η ΤΥΡΑΣ εκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά της επίσης συνεταιριστικής γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη» (συγκεκριμένα του 67,7% αυτής που αποτελούσε τη συμμετοχή της ΑΤΕbank στην εταιρεία), η προσφορά της όμως δεν επελέγη και η ηπειρώτικη επιχείρηση κατέληξε στη Simos Foods.

Ο όμιλος συνέχισε ανοδικά και το 2016 μετονομάστηκε σε «Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε.».

Φέτος η εταιρεία μονοπώλησε το ενδιαφέρον του Τύπου έπειτα από τις ανακοινώσεις περί μπόνους ύψους 1,2 εκατ. ευρώ για τους εργαζομένους ως επιβράβευση των προσπαθειών των εργαζομένων. Επιπλέον η διοίκηση αποφάσισε να μοιράσει κονδύλι 300.000 ευρώ για όσους εξ αυτών αποκτούν παιδιά.

H Θεσσαλική επιχείρηση που πρόσφατα ανακοίνωσε την εξαγορά της εταιρείας αναψυκτικών “Κλιάφα”, διευρύνει σταθερά το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο εξελισσόμενη σε μια μεγάλη εταιρεία τροφίμων.