Η περίοδος της κρίσης που διανύσαμε συνετέλεσε στις ραγδαίες αλλαγές που παρατηρήθηκαν στο λιανεμπόριο, με τα σούπερ μάρκετ να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, προχωρώντας σε διαφοροποίηση της στρατηγικής τους.
Τα προϊόντα διατέθηκαν σε χαμηλότερες τιμές, οι εκπτώσεις και οι προσφορές ήταν σύνηθες φαινόμενο και παραμένουν, ενώ παρατηρήθηκαν μεγάλες αλλαγές με συγχωνεύσεως και απορροφήσεις μικρών «παικτών» – και όχι μόνο-από μεγαλύτερους που επέκτειναν τη δραστηριότητά τους.
Ατλάντικ, Carrefour Μαρινόπουλος, Βερόπουλος, Dia και πολλές άλλες ήταν οι αλυσίδες που χτυπήθηκαν αδυσώπητα από την κρίση και τελικά έριξαν αυλαία την περίοδο αυτή.
Τι συμβαίνει σήμερα;
To έδαφος για τις μεγάλες αλυσίδες «στρώθηκε» ήδη την πενταετία 2013 – 2018 καθώς επένδυσαν 1,5 δισ. ευρώ στην ανάπτυξη των δικτύων τους, στον εκσυγχρονισμό των αποθηκών τους χώρων και του δικτύου διανομής, στις ψηφιακές τεχνολογίες κ.ο.κ.
Οι προσπάθειες αυτές απέφεραν καρπούς. Όπως είχε γράψει το banks.com.gr ήδη to 2017 υπήρξαν οι πρώτες θετικές ενδείξεις μετά το 2008, με αύξηση της τάξης του 2% στις πωλήσεις, και με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα10,8 -11,00 δις. ευρώ.
Για το 2020 υπολογίζεται αύξηση του τζίρου κατά 2%.
Παράλληλα, αναμένονται με αγωνία οι νέες κινήσεις των «μεγάλων παικτών» ως προς τις συνέργειες ή τις συγχωνεύσεις – απορροφήσεις. Πιο πιθανό θεωρείται το σενάριο την επόμενη περίοδο να κυριαρχήσουν οι συνέργειες ακόμη και με ξένους επενδυτές, παρά οι άμεσες εξαγορές.
Μένει να φανεί τι θα γίνει στο εγγύς μέλλον, σε περίπτωση δε που ισχυροί όμιλοι του εξωτερικού δείξουν ενδιαφέρον για την αγορά της Ελλάδας. Εξάλλου, όπως είχε γράψει το banks.com.gr η βρετανική αλυσίδα Poundland γνωστή ως τα “σούπερ μάρκετ των φτωχών” φαίνεται ήδη να «καλοβλέπει» τη χώρα μας ως μια καλή ευκαιρία επενδύσεων.