Η παρούσα έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2019. Βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας. 

Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 53,86€ παρουσιάζει μείωση της τάξης του 3% σε σχέση με το 2018 με 55,74€ (πίνακας 1). Η διαμόρφωση αυτή της τιμής του μέσου καλαθιού είναι αποτέλεσμα δύο κυρίως προϊοντικών ομάδων:

  • Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση όπως το βούτυρο κατά 11%, η μουστάρδα κατά 11% και το συσκευασμένο τσουρέκι κατά 19% (λόγω και αρκετών νέων  κωδικών προϊόντων που καταγράφονται φέτος). 
  • Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην τιμή, οι πατάτες κατά 58%, οι ντομάτες κατά 33% και τα μαρούλια κατά 14% ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερα αρνητικών καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες την ίδια περίοδο του 2018, οπότε και παρουσίασαν μεγάλη μείωση στις τιμές τους

Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος παρουσιάζοντας ελάχιστες διακυμάνσεις. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι κατά 0,09€ αυξημένη (+1%) το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 5,99€ έναντι 5,90€ κατά Μ.Ο., ενώ η τιμή του Κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά -3% το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 6,57€ ανά κιλό κατά Μ.Ο. έναντι 6,75€. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.

Πίνακας 1: Σύγκριση τιμών τυπικού καλαθιού Πάσχα 2018-2019

  Είδος Τιμές Μ. Εβδομάδα

2018

Τιμές Μ. Εβδομάδα

2019

Μεταβολή
1 AΡΝΙ Ελληνικό 1 κιλό 5,90 € 5,99 € 1%
2 ΚΑΤΣΙΚΙ Ελληνικό 1 κιλό 6,75 € 6,57 € -3%
3 ΑΥΓΑ 6ΑΔΑ L 1,59 € 1,57 € -1%
4 ΒΑΜΜΕΝΑ ΑΥΓΑ 6ΑΔΑ 2,20 € 2,26 € 3%
5 ΤΣΟΥΡΕΚΙ 1 κιλό 6,26 € 5,04 € -19%
6 ΞΥΔΙ 1 λίτρο 0,85 € 0,89 € 4%
7 ΑΛΕΥΡΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ 1 κιλό 0,68 € 0,71 € 5%
8 ΒΟΥΤΥΡΟ 500 ΓΡ 5,81 € 5,19 € -11%
9 ΜΟΥΣΤΑΡΔΑ 250 ΓΡ 0,93 € 0,83 € -11%
10 ΦΕΤΑ ΒΑΡΕΛΙ 1 κιλό 7,67 € 7,12 € -7%
11 ΓΙΑΟΥΡΤΙ 1 κιλό 2,49 € 2,40 € -4%
12 ΚΡΑΣΙ τ. ΜΟΣΧΟΦΙΛΕΡΟ 0,75 Λίτρα 4,77 € 4,52 € -5%
13 ΜΠΥΡΕΣ εξάδα 330ml 4,22 € 4,20 € 0%
14 ΠΑΤΑΤΕΣ Ελληνικές 1 κιλό 0,57 € 0,90 € 58%
15 ΝΤΟΜΑΤΕΣ Ελληνικές 1 κιλό 1,19 € 1,58 € 33%
16 ΜΑΡΟΥΛΙ (1 τμχ) 0,40 € 0,45 € 14%
17 ΦΥΛΛΟ ΚΡΟΥΣΤΑΣ (500 γρ.) 2,54 € 2,60 € 2%
18 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΟ ΤΥΠΟΥ COLA (1,5 λίτρο) 0,94 € 1,03 € 9%
  Σύνολο 55,74 € 53,86 € -3%

Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2019 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 35%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του. 

Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 12,5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν. 

Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των  καταναλωτών, όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.