Του Τάκη Πουρναράκη

 

Πάνω από 20 χρόνια τώρα, η BMW έχει δημιουργήσει παράδοση στα ανοικτά διθέσια roadster. Αρχικά με τη Z3 και μετέπειτα με τη Ζ4. Άλλοτε με υφασμάτινη, άλλοτε με σκληρή οροφή. Η ολοκαίνουργια Ζ4 που παρουσιάστηκε με τον ερχομό της άνοιξης στη χώρα μας, αποτελεί προϊόν συνεργασίας με την Toyota. Κίνηση λογική αν σκεφτεί κανείς τα έξοδα εξέλιξης ενός τέτοιου οχήματος και ταυτόχρονα τους όγκους πωλήσεων. Η νέα Z4 μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με την Supra και  κατασκευάζεται από τον Αυστριακό εταίρο του BMW Group, Magna Steyr Fahrzeugtechnik στο Graz. Η παραγωγή εναπόκειται σε μία κοινή γραμμή συναρμολόγησης που δημιουργήθηκε και λειτουργεί σύμφωνα με τα αυστηρά πρότυπα του BMW Group.

Η νέα Z4 έχει υφασμάτινη οροφή και δείχνει χαμηλωμένη, σπορ, συμπαγής, αθλητική από οποιαδήποτε γωνία. Είναι 85 mm μακρύτερη από την προκάτοχό της (4.324 mm), 74 mm φαρδύτερη (τώρα 1.864 mm) και 13 mm ψηλότερη (1.304 mm). Η μείωση του μεταξονίου κατά 26 mm στα 2.470 mm βελτιώνει την ευελιξία, όπως και τα αισθητά φαρδύτερα μετατρόχια – 1.609 mm μπροστά (+ 98 mm) και 1.616 mm πίσω (+ 57 mm). Η κεντρική θέση των καθισμάτων, το χαμηλό κέντρο βάρους, το ελαχιστοποιημένο βάρος και η ιδανική κατανομή βάρους 50 : 50 είναι

παράγοντες που συμβάλλουν στη σπορ συμπεριφορά. Η εξωτερική σχεδίαση έχει μοναδική ταυτότητα:  Προβολείς LED τοποθετημένοι στα εξωτερικά άκρα του εμπρός τμήματος και σε κάθετη διάταξη για πρώτη φορά, μεγάλη μάσκα BMW με νέο σχέδιο πλέγματος, μεγάλο καπό με έντονο περίγραμμα που εκτείνεται στους θόλους των τροχών. Επιπλέον πλαϊνοί αεραγωγοί από όπου ξεκινούν οι γραμμές και οι πλευρικές επιφάνειες που καθορίζουν τα πλευρά. Μυώδες, ανάγλυφο πίσω τμήμα με αρμονικά ενσωματωμένη αεροτομή, λεπτά φώτα LED και διαχύτης.

Μπαίνοντας στο εσωτερικό, η απέριττη φιλοσοφία σε κάνει να νιώθεις μέρος του συνόλου: Μοντέρνο, οδηγοκεντρικό με γραμμές που κινούνται δυναμικά προς τα εμπρός και άριστα τοποθετημένα πάνελ ελέγχου. Η απέριττη αισθητική ενισχύει τον αυθεντικό χαρακτήρα. Οι γραμμές των πάνελ θυρών παραπέμπουν στα πλαϊνά εξωτερικά διακοσμητικά στοιχεία.

Η νέα Ζ4 έχει χαμηλό κέντρο βάρους, εξαιρετικά άκαμπτη δομή αμαξώματος, φρένα M Sport, προσαρμοζόμενη ανάρτηση Adaptive Sport, διαφορικό M Sport και ελαστικά υψηλών επιδόσεων. Προσθέστε επίσης ειδικά σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα. σταθερά roll bar, 3 χαρτογραφήσεις για επιλογή των προγραμμάτων COMFORT, SPORT και SPORT+, που αλλάζουν αισθητά την απόκριση του αυτοκινήτου. Η υφασμάτινη οροφή ανοίγει και κλείνει πιέζοντας ένα μπουτόν μέσα σε δέκα δευτερόλεπτα, ακόμα και εν κινήσει με ταχύτητα έως και 50 km/h. Ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 281lt.

Ιδιαίτερης μνείας χρήζουν τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας: Collision και Pedestrian Warning με λειτουργία City Braking στάνταρ, όπως και σύστημα Lane Departure Warning. Διατίθενται προαιρετικά: Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go, αναγνώριση οδικής σήμανσης, πληροφορίες απόστασης, σύστημα Lane Change Warning, Rear Collision Prevention και Cross-Traffic Alert, Active Park Distance Control, κάμερα οπισθοπορείας, Parking Assistant με αυτοματοποιημένη διαμήκη και εγκάρσια καθοδήγηση κατά τους ελιγμούς εισόδου/εξόδου από χώρους στάθμευσης, και Reversing Assistant. BMW Head-Up Display διατίθεται στο roadster για πρώτη φορά. Το multimedia σύστημα έχει φιλική λειτουργία προς το χρήστη και ευφυή συνδεσιμότητα χάρη στο BMW Operating System 7.0. Ειδικότερα το BMW Live Cockpit Professional έχει εναρμονισμένα, εξατομικεύσιμα γραφικά στον πλήρως ψηφιακό  πίνακα οργάνων και στο Control Display (και στις δύο περιπτώσεις με οθόνη 10,25 ιντσών). Αξίζει να τονιστεί η ύπαρξη BMW Digital Key για πρόσβαση στο όχημα και εκκίνηση κινητήρα μέσω smartphone.

Την αναγκαία ισχύ παρέχουν τρεις βενζινοκινητήρες, που όλοι κάνουν ντεμπούτο στη νέα BMW Z4 στην πιο εξελιγμένη μορφή τους με φίλτρο σωματιδίων βενζίνης και πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 6d-TEMP. Κορυφαία επιλογή για τη νέα BMW Z4 M40i είναι ένας βελτιωμένος τρίλιτρος εξακύλινδρος εν σειρά με τεχνολογία M Performance TwinPower Turbo απόδοσης 340PS.  Οι δυο δίλιτροι 4κύλινδροι βενζινοκινητήρες αποδίδουν 258PS (BMW Z4 sDrive30i) ή 197PS (BMW Z4 sDrive20i) αντίστοιχα. Υπάρχει επίσης νέα γενιά 8τάχυτων κιβωτίων Steptronic.  Εκτός από την πιο μακριά κλιμάκωση, η τελευταία έκδοση του αυτόματου κιβωτίου προσφέρει σπορ αλλαγές σχέσεων. Οι πρώτες σχέσεις μετάδοσης υποστηρίζουν ακόμα περισσότερο την επιτάχυνση, ενώ η βελτιωμένη χαρτογράφηση συνεισφέρει στην οικονομία καυσίμου. Χειριστήρια στο τιμόνι (shift paddles) επιτρέπουν μηχανικές αλλαγές σχέσεων. Το κιβώτιο περιλαμβάνει και λειτουργία Launch Control για ισχυρή επιτάχυνση από στάση με βελτιστοποιημένη ελκτική πρόσφυση.

Πρώτα γέρνει μετά στρίβει!

Βάλαμε τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι της νέας ΒΜW Z4. Η οδήγησή της είναι εθιστική, σταδιακά θες ολοένα και περισσότερο. Την οδηγήσαμε μόνο με ανοικτή την οροφή, έχουμε την πεποίθηση ότι αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να οδηγούνται χωρίς κάλυμμα εκτός κι αν μια ξαφνική μπόρα το επιβάλλει.

Νιώθεις από την πρώτη στιγμή να σε κολακεύει, διεκδικεί με τον τρόπο της όλη σου την προσοχή, σε κάνει ν’ αγνοείς τα βλέμματα φθόνου που εισπράττεις στο διάβα σας. Βασικό χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει η ενδοτικότητα της ανάρτησης.  Νέας σχεδίασης από αλουμίνιο για μείωση βάρους με γόνατα ΜcPherson εμπρός και πέντε συνδέσμους  – για πρώτη φορά σε roadster BMW- πίσω. Αν όντως έχουν βάλει το χεράκι τους στο σετάρισμα οι μηχανικοί της Subaru, ελέω Toyota, δεν μπόρεσα να το διασταυρώσω. Η Ζ4 δεν έχει καμία σχέση με ότι πιθανόν θυμάστε από τα παλιότερα μοντέλα της. Δεν κοπανάει καθόλου παρά τους θηριώδεις τροχούς 255/40/19 εμπρός, 275/40/18 πίσω.  Στις αλλαγές πορείας έχει αυτή την υπεραίσθηση ασφάλειας που σου δίνει το ραλιτζίδικο σετάρισμα της ανάρτησης που πρώτα γέρνει το αυτοκίνητο  προς την εξωτερική πλευρά της στροφής, «κάθεται» η μετατόπιση βάρους και μετά στρίβει. Αυτό το χαρακτηριστικό της, είναι μοναδικό και αξιολάτρευτο κατά την άποψή μας. Έχει στα χέρια σου ένα αυθεντικό roadster που σε διασκεδάζει χωρίς να σε ταλαιπωρεί αναίτια. Που δεν υπαινίσσεται ότι κοντράρει την Μ2 σε ταχύτητα αλλά σε ευχαρίστηση. Μπορείς πολύ εύκολα να κινηθείς πολύ γρήγορα χωρίς ν’ αγχωθείς καθόλου, ενώ σε κακοτράχαλο οδόστρωμα στα στενά της πόλης μπορείς να μεταφέρεις τα αυγά εκτός θηκών. Αν γυρνάει; Εύκολα σε μικρές γωνίες και ακόμη ευκολότερα ελέγχεται.  Περισσότερα όμως για το χαρακτήρα της θα έχουμε να πούμε μετά την εκτενή μας δοκιμή. Προς το παρόν μπορείτε να απολαύσετε το σχετικό βίντεο από την πρώτη μας γνωριμία.

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA Ζ4sdrive20i

Κινητήρας: 1.998 cc
Ισχύς: 197 PS/4.500 – 6.500 rpm
Ροπή: 32.6 kgm/1.450-4.200 rpm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6.6 sec
Τελική ταχύτητα: 240 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 6.1 lt/100 km (εργοστασιακή τιμή)
Εκπομπές CO2: 137 gr/km
Βάρος: 1.470 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4324 / 1864 / 1304mm
Μεταξόνιο: 2.470 mm
Χώρος αποσκευών: 281 lt
Τέλη κυκλοφορίας: 165 ευρώΤιμή: από 56.300€

Φτιάχτηκε για να οδηγείται στην ακτογραμμή, σούρουπο ως χάραμα, με το κορίτσι δίπλα να χαμογελά. Τι, όχι;