Δημήτρης Μαλλάς
Ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους να ενισχύσουν τις εξαγωγές τους, χαρακτηρίζει την παγκοσμιοποίηση που υπάρχει στο χώρο του εμπορίου με την τρέχουσα ταχύτατη ανάπτυξη του e-commerce, ο Marcin Glogowski, Γενικός Διευθυντής της PayPal για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
«Υπάρχουν εκατομμύρια καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο που ενδιαφέρονται να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες από την Ελλάδα», σημειώνει το στέλεχος της PayPal, μίας από τις πιο γνωστές και δημοφιλείς πλατφόρμες ηλεκτρονικών πληρωμών παγκοσμίως, ιδίως στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. «Το ερώτημα είναι αν οι ελληνικές επιχειρήσεις κατανοούν ότι η παγκοσμιοποίηση, εκτός από απειλή, προσφέρει και σημαντικές ευκαιρίες» τονίζει στο «Β» ο κ. Glogowski, ο οποίος βρέθηκε πρόσφατα στην Ελλάδα.
Για την PayPal, η ελληνική αγορά είναι ψηλά στις προτεραιότητες δεδομένου ότι ο αριθμός των Ελλήνων χρηστών της πλατφόρμας εκτιμάται ότι ξεπερνά κατά πολύ τους 500.000 και αυξάνεται διαρκώς. Επιπλέον, στην ενίσχυση της θέσης της PayPal έχει βοηθήσει και η πρόσφατη προσαρμογή των υπηρεσιών της πλατφόρμας στην ελληνική γλώσσα. «Η κίνηση αυτή έχει βοηθήσει ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό στους Έλληνες τι σημαίνει να αξιοποιούν πλήρως την πλατφόρμα», σημειώνει ο κ. Glogowski.
Σύμφωνα με το στέλεχος της PayPal, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στη χώρα μας, δεδομένου ότι το ποσοστό της συμμετοχής του στο ΑΕΠ είναι στο 2%, όταν στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι στο 13,9% και σε χώρες όπως η Πολωνία είναι στο 3,7%. Όμως, εκεί που δείχνει να εστιάζει περισσότερο είναι στον τομέα των εξαγωγών, όχι μόνο προϊόντων, αλλά και υπηρεσιών. Όπως σημειώνει ο κ. Glogowski, μία από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες όσον αφορά τις εξαγωγές από Ελλάδα είναι αυτός των υπηρεσιών web design. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν Έλληνες developers που αξιοποιούν την PayPal, προκειμένου να πληρώνονται για εργασίες που εκτελούν για λογαριασμό ξένων εταιρειών.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της PayPal, σύμφωνα με τον κ. Glogowski, είναι η ασφάλεια που προσφέρει στους καταναλωτές, σε περίπτωση που επιλέξουν να κάνουν αγορές από ένα κατάστημα που δεν γνωρίζουν. «Σίγουρα, οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για την τιμή, αλλά αναζητούν επίσης μοναδικά προϊόντα. Και εκεί υπάρχουν αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν τέτοια ξεχωριστά προϊόντα. Χρησιμοποιώντας την PayPal, ο αγοραστής αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια προκειμένου να αγοράσει από ένα ελληνικό online κατάστημα», τονίζει το στέλεχος του αμερικανικού κολοσσού, σημειώνοντας ακόμη ότι η PayPal δεν είναι απλά μία πλατφόρμα πληρωμών, αλλά μία πλατφόρμα που μπορούν να χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για την πώληση.
Τάσεις
Όσον αφορά τις τάσεις που εντοπίζει η PayPal, σύμφωνα με τον κ. Glogowski, αυτές διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από τους ίδιους τους καταναλωτές. «Σίγουρα, μία βασική τάση είναι η αναζήτηση της σωστής τιμής. Παράλληλα, όμως, βλέπουμε ότι αυτό που ενδιαφέρει πολύ είναι η απλοποίηση της εμπειρίας. Οι καταναλωτές θέλουν να μπορούν να πραγματοποιούν εύκολα και απλά τις αγορές τους και οι πληρωμές να είναι «αόρατες», επισημαίνει ο κ. Glogowski.
Μία άλλη τάση είναι η στροφή προς τις αγορές μέσω φορητών συσκευών και δη των smartphones. «Πλέον δεν νοείται ένα online κατάστημα να μην είναι «φιλικό» προς τις φορητές συσκευές. Στη Δυτική Ευρώπη το ποσοστό των αγορών μέσω φορητών συσκευών είναι στο 30%, ενώ στην Ανατολική Ευρώπη κινείται σε πιο χαμηλά επίπεδα, αλλά η ανάπτυξη είναι ταχύτατη», τονίζει το στέλεχος της PayPal, σύμφωνα με τον οποίο σημαντικό ενδιαφέρον υπάρχει πλέον και για το κομμάτι των peer-to-peer (P2P) πληρωμών, ήτοι της μεταφοράς χρημάτων μεταξύ ιδιωτών.
Η έμφαση στον τομέα των P2P πληρωμών μεταξύ φίλων και συγγενών είναι σημαντική και δεν είναι τυχαίο ότι η PayPal ξεκίνησε να προσφέρει τη δωρεάν υπηρεσία Ρ2Ρ πληρωμών σε 25 χώρες στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, προκειμένου να βάλει τέλος στις μικρές οφειλές. «Καθώς προσπαθούμε να βρίσκουμε συνεχώς νέους και βελτιωμένους τρόπους για να κάνουμε τη ζωή των πελατών μας πιο εύκολη, ήταν μία υπηρεσία που απαντά στις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών», επισημαίνει ο κ. Glogowski. Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Censuswide, περίπου ένας στους πέντε Έλληνες (17,9%) έχει πρόβλημα να πάρει πίσω τα δανεικά που έχει δώσει σε φίλους και γνωστούς. Και ένας λόγος είναι η δυσκολία που υπάρχει προκειμένου να συναντήσει τον δανειζόμενο. Πρόβλημα το οποίο, σύμφωνα με την PayPal, λύνουν οι P2P συναλλαγές (γρήγορα, εύκολα και δωρεάν μέσω της εφαρμογής ή της ιστοσελίδας PayPal), δεδομένου ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για καταστάσεις όπως είναι το μοίρασμα λογαριασμών. «Θέλουμε να βοηθήσουμε τους καταναλωτές να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τα μετρητά, καθώς τους προσφέρουμε μία καλύτερη εναλλακτική λύση», δηλώνει το στέλεχος της PayPal.
Όσον αφορά το ενδεχόμενο η PayPal να ξεκινήσει να προσφέρει τη δυνατότητα για χρήση της υπηρεσίας της και για πληρωμές σε φυσικά σημεία πώλησης στην Ευρώπη, ο κ. Glogowski άφησε ανοικτό το συγκεκριμένο ενδεχόμενο. «Είναι κάτι που μας ενδιαφέρει», σημείωσε.