Μια νέα εποχή γεννήθηκε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, απτή απόδειξη η ναυπηγοεπισκευή του 700ού πλοίου, του Neptune Odyssey της εταιρείας Neptune Lines Shipping & Managing Enterprises, στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων του ομίλου ONEX.

  • «Εμείς έχουμε εμπνευστεί από τους Έλληνες εφοπλιστές. Το πρώτο πλοίο που ήρθε στη Σύρο και στην Ελευσίνα ήταν Έλληνα εφοπλιστή.
  • Έχουμε εμπνευστεί από την πρωτιά των Ελλήνων εφοπλιστών και θέλουμε κι εμείς στα ναυπηγεία μας να φύγουμε από το παρελθόν.
  • Το μότο μας είναι “δεύτεροι σε κανένα”. Θέλουμε να γίνουμε πρώτοι στη ναυπηγοεπισκευή και να κερδίσουμε τους γείτονές μας, θέλουμε τα 30 χρόνια που χάσαμε να τα αναπληρώσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα»,

τόνισε κατά τη διάρκεια της επετειακής τελετής «700 πλοία – Ένα όραμα», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, Πάνος Ξενοκώστας.

Ο επικεφαλής της ONEX αναφέρθηκε επίσης στις εργασίες που πραγματοποιούνται στα ναυπηγεία της Ελευσίνας έτσι ώστε σύντομα να μπορούν να κατασκευάζονται σε αυτά επιβατηγά, ρυμουλκά και πολεμικά σκάφη.

  • «Έχουμε πολύ μεγάλο όραμα γιατί στα ναυπηγεία που βλέπουμε έχουν ήδη ξεκινήσει τα βήματα για να γίνει η πρώτη γραμμή παραγωγής των ρυμουλκών.
  • Θα κατασκευάσουμε ferry boat.
  • Σε όσους δυσπιστούν λέμε ότι έχουμε όλοι αυτό το όραμα και δεν θα σταματήσουμε αν δεν το πετύχουμε».

Τόνισε, δε, ότι αυτές τις ημέρες στα ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται για επισκευή 12 πλοία και στα ναυπηγεία της Σύρου 9.

  • «Προχωράμε ένα τεράστιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού από τις αμμοβολές στις υδροβολές, προχωράμε αναβαθμίσεις, έχουμε επενδύσει σε εταιρεία που κάνει ανακύκλωση νερού και αφαλατώσεις και θέλουμε να αυτονομηθούμε»,

είπε ο Π. Ξενοκώστας, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι η δημιουργία ενός hub στην Ελευσίνα με την αξιοποίηση και άλλων εκτάσεων.

Κάνοντας, μάλιστα, μια αναδρομή στο παρελθόν, ο επικεφαλής της ONEX αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο «μεγαλύτερο κακό» που είχαν κάνει οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων.

  • «Μέσα στις ζημιές και στην καταστροφή που είχαν κάνει οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες και οι εκπρόσωποι εργαζομένων το μεγαλύτερο κακό ήταν ότι χάθηκε η εμπιστοσύνη μεταξύ εργαζομένων και ιδιοκτησίας/διοίκησης.
  • Καλλιέργησαν τις ταξικές διαφορές, ενώ στην πραγματικότητα είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα. Μαζί κάνουμε κουπί και δεν μπορεί να αποσυνδεθεί το συμφέρον της επιχείρησης από το συμφέρον του εργαζομένου, είναι αλληλένδετα»
  • «Για να μας πιστέψουν οι εργαζόμενοι προχωρήσαμε σε κάτι που ήταν ρηξικέλευθο.
  • Για πρώτη φορά στη Σύρο και στην Ελευσίνα συμφωνήσαμε και αποπληρώσαμε χρέη προηγούμενης ιδιοκτησίας, συνολικά 52 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ στη Σύρο.
  • Εδώ, στην Ελευσίνα, έχουμε αποπληρώσει γύρω στα 25 εκατ. ευρώ. Ήθελαν να τους δείξουμε ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι.
  • Κάποιοι έχουμε όραμα αγνό και το πάθος μας είναι να φτιάξουμε ναυπηγεία. Σε αυτό το ξεκίνημα, στην πρώτη γραμμή της αναγέννησης των ναυπηγείων ήταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.
  • Οι εργαζόμενοι ξεκίνησαν την αναγέννηση των ναυπηγείων, αλλά αυτό δεν θα ήταν εφικτό αν δύο κυβερνήσεις δεν συνεργάζονταν και καθεμία από μόνη της δεν έκανε αυτά που έπρεπε»

Στη δυναμική επιστροφή της ναυπηγοεπισκευαστικής στην Ελλάδα αναφέρθηκε από την πλευρά της η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος του ομίλου Neptune και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

  • «Το Neptune odyssey είναι το 700ό πλοίο για την ONEX και το 4ο πλοίο που επισκευάζεται εδώ κατά τη διάρκεια των τελευταίων 9 μηνών. Η ελληνική ναυτιλία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη ναυτοσύνη μας και την ιστορική τεχνογνωσία μας σε ολόκληρο το φάσμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
  • Η ελληνική ναυτιλία προσφέρει στον κλάδο σας τα εχέγγυα να ενισχυθεί, να αναπτυχθεί, αλλά και να πρωταγωνιστήσει εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές πεδίο δίνοντας πολλαπλά οφέλη στην εθνική οικονομία.
  • Για εμένα είναι πάγια δέσμευση να στηρίζουμε έμπρακτα την ελληνική επιχειρηματικότητα.
  • Απαραίτητη προϋπόθεση η ποιότητα, η αξιοπιστία, η συνέπεια και πάνω από όλα η ανταγωνιστικότητα», επεσήμανε η επικεφαλής του ομίλου Neptune.
  • Το Neptune Odyssey θα πλέει φέροντας την ελληνική σημαία. Εύχομαι το ελληνικό νηολόγιο που χρειάζεται να υποστηρίξουμε ως ελληνικός εφοπλισμός αλλά και να υποστηριχθεί από την πολιτεία να αποτελεί σύντομα εκτός από εθνική και μία επιχειρηματικά ελκυστική επιλογή»

 

Στις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου εστίασε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.

  • «Το στoίχημα που έχουμε όλοι να πετύχουμε είναι το “Made in Greece” στην κατασκευή των πλοίων και στη ναυπηγοεπισκευή να μετατραπεί σε ένα απόλυτο success story.
  • Σε κάτι που θα τιμά την πατρίδα μας, τα στελέχη των επιχειρήσεων, τους εργαζόμενους και όλες τις Ελληνίδες και τους Έλληνες.
  • Γιατί έτσι θα φτάσει στο επίπεδο της ελληνικής ναυτιλίας, που διαφημίζει την πατρίδα μας σε ολόκληρη τη γη»

Αναφορικά δε με την κυβερνητική στόχευση για βιομηχανική ανασυγκρότηση, ο Τ. Θεοδωρικάκος επεσήμανε πως

  • «οι επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευή για πρώτη φορά εντάσσονται στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο ως τμήμα των εμβληματικών και στρατηγικών επενδύσεων, διευρύνοντας και τις δυνατότητες χρηματοδότησης αυτών των δραστηριοτήτων».

 

  • «Το mandate που έχουμε σε ό,τι έχει να κάνει με τα ελληνικά ναυπηγεία είναι να γίνει προσπάθεια στο πλαίσιο της νομιμότητας και με τάχιστες διαδικασίες οι διαγωνισμοί που υπάρχουν στο Λιμενικό Σώμα για μικρά, μεσαία, μεγάλα σκάφη να έρθουν σε ελληνικά ναυπηγεία.
  • Θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες των διαγωνιστικών πλαισίων (για ψηφιοποίηση, τεχνολογία κ.λπ.) σε ρυθμούς που απαιτούνται για τη νέα εποχή και προσπαθούμε να συμπεριλάβουμε όχι ως υπο-εργολάβους αλλά ενδεχομένως αποκλειστικά με την ιδιοκτησία της νέας κατασκευής ελληνικά ναυπηγεία»,

είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας.

Σημειώνεται ότι από το 2018 μέχρι σήμερα στα ναυπηγεία της ONEX, στη Σύρο και στην Ελευσίνα, έχουν γίνει εργασίες σε περισσότερα από 700 πλοία.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, τα ναυπηγεία της εταιρείας εξυπηρέτησαν το 2024 το 80,1% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων που επισκευάστηκαν εντός των ελληνικών δεξαμενών και το 51,2% του συνολικού αριθμού των πλοίων.

Η ONEX απασχολεί σήμερα περισσότερους από 3.900 εργαζόμενους και τα τελευταία 5 χρόνια έχει υλοποιήσει επενδύσεις άνω των 135 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά το πλάνο της εταιρείας, το χαρτοφυλάκιο της οποίας έχει αξία 350 εκατ. ευρώ, προβλέπονται επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας.