του Κώστα Παπαγρηγόρη
Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές τράπεζες, οι οποίες στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στα παραδοσιακά καταστήματα, οι neobanks αξιοποιούν την τεχνολογία για να προσφέρουν διάφορες χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως λογαριασμούς ταμιευτηρίου, λογαριασμούς επιταγών, δάνεια και επενδύσεις, οι οποίες είναι προσβάσιμες μέσω εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα ή διαδικτυακών πλατφορμών, χωρίς να υπάρχει φυσική παρουσία.
Από την πλευρά τους, οι παραδοσιακές τράπεζες προσφέρουν περισσότερες και πιο προσωποποιημένες υπηρεσίες, ενώ παράλληλα διαθέτουν τη σταθερότητα και την αξιοπιστία που αναζητούν οι πελάτες. Έχοντας δημιουργήσει αυτήν τη σημαντική «προίκα», θέλουν να τη συνδυάσουν με τα τεχνολογικά, και όχι μόνο, οφέλη που φέρνουν οι neobanks, όπως είναι η μείωση των εξόδων, η αναβαθμισμένη εμπειρία πελάτη, αλλά και οι πιο γρήγορες διαδικασίες.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του τραπεζικού κλάδου, «οι neobanks προσφέρουν μια φιλική προς τον χρήστη τραπεζική εμπειρία. Ειδικότερα στους νέους, που έχουμε διαπιστώσει ότι δεν μπαίνουν πλέον στα καταστήματα, ενώ όλο και περισσότερες συναλλαγές γίνονται ηλεκτρονικά, πλέον». Σημειώνουν επίσης πως, χωρίς να έχουν το οικονομικό βάρος ενός δικτύου φυσικών καταστημάτων, οι neobanks χαμηλώνουν το κοστολόγιό τους και μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερες χρεώσεις και ίσως υψηλότερα επιτόκια.
Με την Τεχνητή Νοημοσύνη να είναι στο προσκήνιο, την απαίτηση για ασφαλή βιομετρικά ελέγχων, αλλά και την ανάγκη για νέα τραπεζικά προϊόντα, οι neobanks μπορούν προσφέρουν στην τραπεζική νέες τεχνολογίες που εξορθολογίζουν τις διαδικασίες, μειώνουν το λειτουργικό κόστος και παρέχουν την καινοτομία που απαιτείται, καθώς χρησιμοποιούν τα τεχνολογικά εργαλεία για να κάνουν τις τραπεζικές συναλλαγές πιο αποτελεσματικές και φιλικές προς τον χρήστη. «Φέρνουν τις σύγχρονες τεχνολογίες πιο κοντά στις τράπεζες και την εξειδίκευση στον κόσμο που δουλεύει σε αυτές, ενώ δίνουν σε έναν βαθμό μια αλλαγή κουλτούρας».
Παράλληλα, η εξειδίκευση που έχουν οι neobanks στην τεχνολογία και τον χειρισμό της Τεχνητής Νοημοσύνης, σε συνδυασμό με το μικρό τους μέγεθος σε σχέση με μια τράπεζα, τους προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτύξουν νέα προϊόντα τραπεζικής που «θα είναι κομμένα και ραμμένα σε κάθε πελάτη». Κάτι που πρόκειται να αποτελέσει σημαντικό εφόδιο στη φαρέτρα των τραπεζών που στοχεύουν στην προσφορά ακόμη περισσότερων υπηρεσιών και προϊόντων στους πελάτες τους.
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ