Σε «πολεμικά ανακοινωθέντα» παραπέμπουν τα εκατέρωθεν «πυρά» Βερολίνου-Ρώμης με αφορμή την είσοδο της UniCredit στο μετοχικό κεφάλαιο της Commerzbank, με ποσοστό 21%, πλέον, μετά τις τελευταίες επιθετικές εξαγορές μετοχών στις οποίες προχώρησε ο μιλανέζικος όμιλος. Σε υπόγειο “hostile takeover” αναφέρονταν γερμανικά μέσα στην αρχή της εβδομάδας, όταν έγινε γνωστό πως ο Αντρέα Ορσέλ όχι μόνο δεν έκανε πίσω στις προειδοποιήσεις της Deutsche Bank να περιοριστεί στο 9% της Commerzbank, αλλά με αιφνιδιαστικές κινήσεις το αύξησε στο 21%. Μάλιστα ο επικεφαλής του ιταλικού ομίλου έχει καταστήσει σαφή την πρόθεση για απόκτηση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου. 

Γνωστός “hawkish” στις τακτικές που ακολουθεί ο γεννημένος στη Ρώμη επικεφαλής της UniCredit (με την πρότερη θητεία του σε Merrill Lynch, UBS Investment Bank, Banco Santader, και από τον Ιανουάριο του 2021 στο «άντρο» της Porta Nuova στο Μιλάνο), προϊδεάζει για όσα διαδραματίζονται αυτό το διάστημα με επίκεντρο την Commerzbank. Η προσπάθεια της UniCredit να εξαγοράσει την Commerzbank χωρίς διαβουλεύσεις είναι εχθρική πράξη, σημείωνε, τη Δευτέρα, ο Όλαφ Σολτς, ενώ ρητή θέση κατά της εξαγοράς έπαιρνε το Βερολίνο, με τη Ρώμη να ανταπαντά εκδηλώνοντας τη δυσαρέσκεια της κυβέρνησης. 

Προφανώς και η τραπεζική αντιπαράθεση είναι η θεατή πλευρά όσων διαδραματίζονται υπόγεια και παρασκηνιακά, καθώς αφορούν όχι μόνο τους κλάδους αιχμής των οικονομιών της Γερμανίας και της Ιταλίας –με κυριότερο τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας–, αλλά και ενεργοβόρους τομείς βιομηχανικής παραγωγής, μέχρι το μεταναστευτικό και ευρύτερα τη σύγκρουση συμφερόντων για τη διεκδίκηση ζωτικού ρόλου στην οικονομία, τη γεωπολιτική κ.α. 

Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, η εμφανής πολιτική και οικονομική αδυναμία του Βερολίνου ωθεί άλλες δυνάμεις, όπως λ.χ. τη Ρώμη, στο να προτάξουν τα δικά τους συμφέροντα. Σε μια ευρωπαϊκή οικονομία που φθίνει, που τα μερίδια αγοράς περιορίζονται, η διεκδίκηση μεγαλύτερου μέρους μιας πίτας που σμικρύνεται αποτελεί μονόδρομο επιβίωσης. Δεν είναι τυχαίο που, το τελευταίο διάστημα, η Ρώμη σύναψε συμφωνία με το Πεκίνο για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ιταλία, αγνοώντας επιδεικτικά τις Βρυξέλλες. 

Την ίδια ώρα, η μετοχή της BMW καταρρέει στη Φραγκφούρτη μετά την ανάκληση άνω του 1,5 εκατομμυρίου οχημάτων (!) παγκοσμίως, παρασύροντας χρηματιστηριακά την VW και τη Mercedes, με ό,τι μπορεί αυτό να σημαίνει για έναν από τους βασικότερους πυλώνες της γερμανικής βιομηχανίας. 

Επίσης, δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως στις Βρυξέλλες υποδέχθηκαν πολύ χλιαρά την Έκθεση Ντράγκι (παρότι την είχε παραγγείλει η Κομισιόν), η δε επικεφαλής, Γερτρούδη Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά την προσφιλή τακτική της, «πέταξε την μπάλα στην εξέδρα». 

ΑΠΟ ΧΡΗΜΑ WEEK