Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι Αναγκαιότητα, όχι Επιλογή.

Στον σύγχρονο κόσμο, που χαρακτηρίζεται από γρήγορους ρυθμούς και καθορίζεται από τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν εξελιχθεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.

Οι καταναλωτές ανέκαθεν αντάλλασσαν αγαθά και υπηρεσίες – πρόκειται για μια πρακτική τόσο αρχαία όσο ο ίδιος ο ανθρώπινος πολιτισμός.

Τα αρχαία έθνη βασίζονταν στο εμπόριο για να καλύπτουν τις ανάγκες τους, γεγονός που οδήγησε στην εκθετική ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης και του πολιτισμού, η οποία, με τη σειρά της, προήγαγε περαιτέρω το εμπόριο.

Σήμερα, με την εξέλιξη του ίντερνετ, των έξυπνων κινητών (smartphones) και των διάφορων gadgets που βοηθούν τους καταναλωτές να αντεπεξέρχονται στις καθημερινές τους υποχρεώσεις, είναι σχεδόν αδύνατο να μην ανταλλάσσουμε πληροφορίες, αγαθά και υπηρεσίες. Οι άνθρωποι πλέον μοιράζονται διαδικτυακά τα πάντα – από τις προσωπικές τους εμπειρίες έως και την ίδια την κουλτούρα τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει πλέον γίνει κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.

Μας είναι δύσκολο να φανταστούμε μια καθημερινότητα στην οποία δεν θα υπάρχει η δυνατότητα των ηλεκτρονικών αγορών.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εξελιχθεί σε μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων που έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε – καταργώντας, παράλληλα, τους φραγμούς του φύλου, της ηλικίας, ακόμα και των συνόρων.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο απευθύνεται σε όλους

Το 94% των χρηστών του ίντερνετ στην Ελλάδα δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές τις τελευταίες 28 ημέρες.

Οι ηλεκτρονικές αγορές συνδέονται άμεσα με τον αριθμό των χρηστών του ίντερνετ. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στην Ευρώπη παρατηρούνται διαφορετικά ποσοστά διείσδυσης του διαδικτύου. Στις σκανδιναβικές χώρες, η διείσδυση του διαδικτύου αγγίζει σχεδόν το 100%, ενώ στις νότιες περιοχές της Ευρώπης τα ποσοστά είναι χαμηλότερα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά την μικρότερη διείσδυση του διαδικτύου σε ορισμένες χώρες, οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν μεγάλη απήχηση. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, όπου παρατηρείται 85% διείσδυση του διαδικτύου, οι καταναλωτές δείχνουν ενθουσιασμένοι με τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές αγορές δεν περιορίζονται πλέον σε συγκεκριμένες ομάδες. Δεν αφορούν μόνο τους νέους ή τους γνώστες της τεχνολογίας· όλοι πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές. Άνθρωποι όλων των ηλικιών και φύλων στρέφονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πράγμα που αντικατοπτρίζει μια παγκόσμια τάση προς την ευκολία και την ποικιλία που προσφέρουν οι ηλεκτρονικές αγορές.

(Χρήστες του ίντερνετ που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές τις τελευταίες 28 ημέρες ανά ηλικιακή και έμφυλη ομάδα σε %.)

Η δυνατότητα να βρίσκεις ακριβώς αυτό που ζητάς

Γιατί, όμως, έχουν τόσο μεγάλη απήχηση οι ηλεκτρονικές αγορές;

Αν έχετε αποφύγει ποτέ την ταλαιπωρία της οδήγησης μέχρι να φτάσετε σε ένα κατάστημα, της αναζήτησης θέσης στάθμευσης και του συνωστισμού σε διαδρόμους κατάμεστους από πελάτες, γνωρίζετε ήδη την απάντηση. Οι ηλεκτρονικές αγορές αποτελούν ευκολότερη λύση – συχνά, πολύ ευκολότερη από τις αγορές σε ένα φυσικό κατάστημα. Μας βοηθούν να εξοικονομήσουμε χρόνο και ενέργεια, καθώς μας επιτρέπουν να ψωνίσουμε όποτε και όπου θέλουμε.

Επιπλέον, επειδή οι ηλεκτρονικές αγορές μάς δίνουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουμε διάφορες επιλογές και να βρούμε καλύτερες προσφορές, συχνά υπερτερούν της παραδοσιακής εμπειρίας των αγορών στο φυσικό κατάστημα.

Οι αγοραστικές μας συνήθειες και οι λόγοι που μας ωθούν στις ηλεκτρονικές αγορές επηρεάζουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουμε τα χρήματά μας, καθώς και τα αγαθά, τις υπηρεσίες και τα ταξιδιωτικά προϊόντα που επιλέγουμε.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει σημειώσει μεγάλη αύξηση παγκοσμίως, ενώ η ανοδική πορεία του δεν φαίνεται να αναχαιτίζεται. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου θα αυξηθεί κατά 39% έως το 2027.

35 εκ. ευρώ εκτιμάται ότι δαπανήθηκαν συνολικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2023[1].

Αν εξετάσουμε τους τρεις βασικούς πυλώνες του ηλεκτρονικού εμπορίου, γίνεται σαφές ότι οι καταναλωτές προτιμούν τα υλικά αγαθά. Περίπου το 50% των συνολικών δαπανών αφορά τον εξοπλισμό σπιτιού, τα είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και τα είδη σούπερ μάρκετ. Οι υπόλοιπες δαπάνες επιμερίζονται κατά 19% στις υπηρεσίες και 31% στα ταξίδια.

Τα ποσοστά επί των συνολικών δαπανών ποικίλλουν ανάλογα με την κατηγορία.

Τι ισχύει, όμως, για τις προτιμήσεις των καταναλωτών σε μηνιαία βάση;

Οι προτιμήσεις των καταναλωτών στις τρεις κορυφαίες κατηγορίες αναδεικνύουν τον μοναδικό χαρακτήρα των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα είναι ευθυγραμμισμένες με τους γενικούς λόγους που ωθούν στις ηλεκτρονικές αγορές.

Αφενός η αναζήτηση για συμφέρουσες προσφορές και καλύτερες τιμές και, αφετέρου, το γεγονός ότι η συνολική εμπειρία είναι απλή και εύκολη, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει τους καταναλωτές να πραγματοποιούν τις αγορές τους διαδικτυακά.

3 ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ κατηγορίες μηνιαίων αγορών ανά τομέα

 

Υλικά αγαθά

Ρούχα

Παράδοση έτοιμου φαγητού ή παραλαβή του από το κατάστημα

Προϊόντα ομορφιάς

 

Ταξίδια

Πτήσεις

Ξενοδοχεία

Εισιτήρια/μηνιαίες κάρτες

 

Υπηρεσίες

Υπηρεσίες streaming

Διαδικτυακά στοιχήματα

Ασφάλειες

Τι επιφυλάσσει το μέλλον;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αναμφισβήτητα εξελιχθεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής, καθώς προσφέρει αναρίθμητες δυνατότητες. Η ευχέρεια να πραγματοποιεί κανείς τις αγορές του οποτεδήποτε και από οπουδήποτε έχει αλλάξει ριζικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Αυτή η μεταστροφή δεν αποτελεί απλώς μια τάση αλλά μια αναγκαιότητα, βαθιά συνυφασμένη με τον χαρακτήρα του σύγχρονου εμπορίου.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι απλώς μια εναλλακτική πρόταση αντί των παραδοσιακών αγορών, αλλά και μια θεμελιώδης πτυχή του σύγχρονου εμπορίου. Η δυνατότητά του να παρέχει έναν ευκολότερο τρόπο αγορών, να γεφυρώνει τις γεωγραφικές αποστάσεις και να καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καταναλωτικών αναγκών εξασφαλίζει ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να παίζει έναν ολοένα σημαντικότερο ρόλο.

[1] Κατά προσέγγιση εκτίμηση βάσει των οικονομικών επιδόσεων.