Ετήσια έρευνα που παρουσιάζει η Petrofin έδειξε πώς το μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών τραπεζών ως πηγή παγκόσμιας ναυτιλιακής χρηματοδότησης έχει πέσει κάτω από το 50%. Πρόκειται για την πρώτη φορά που το ποσοστό αυτό πέφτει τόσο χαμηλά, με την HSBC να καταγράφει την πιο αξιοσημείωτη μείωση στον κλάδο. Οι τράπεζες στο σύνολό τους παραμένουν πολύ λιγότερο δεσμευμένες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας σε σύγκριση με τη θέση που κατείχαν στις αρχές του αιώνα.
Ο δείκτης Petrofin για την Παγκόσμια Χρηματοδότηση Πλοίων, ο οποίος ξεκίνησε από 100 το 2008, διαμορφώθηκε στο 63 το 2022.
Οι ασιατικές και αυστραλιανές τράπεζες παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη, όσον αφορά το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο έχει εκτιναχθεί από το 40% στο 44%. Ειδικότερα, το χαρτοφυλάκιό τους ανέρχεται σε 127,3 δισ. δολάρια σε σύγκριση με 115 δισ. το 2021. Στον αντίποδα, το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών μειώθηκε περαιτέρω στο 49,5%.
Σύμφωνα με την Petrofin Research, η ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου συνεχίζει να χρηματοδοτείται κυρίως από μη τραπεζικές πηγές, όπως χρηματοδοτική μίσθωση, εναλλακτικός δανεισμός, ιδιωτικά κεφάλαια από funds, δημόσιες αγορές και επενδυτές.
Η αύξηση των επιτοκίων στις ΗΠΑ από κοντά στο 0% σε πάνω από 5% έχει καταστήσει τις ταμειακές ροές πολλών ναυτιλιακών πιο αδύναμες να στηρίξουν τις ανοδικές τιμές των πλοίων που επικρατούν, ειδικά για τα οικολογικά πλοία.
Οι προβλέψεις της Petrofin για το 2023 για την παγκόσμια χρηματοδότηση των πλοίων αναφέρουν ότι οι όγκοι θα παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα ή κοντά στα τρέχοντα επίπεδα, με πολλούς δανειστές να «παραμένουν στα ίδια επίπεδα».
Η BNP Paribas παρέμεινε η κορυφαία τράπεζα χρηματοδότησης πλοίων στον κόσμο (βλ. παρακάτω διάγραμμα).