Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Στα 8 χρόνια των μνημονίων, η Ελλάδα διόρθωσε τις μεγάλες δημοσιονομικές της ανισορροπίες. Ουδόλως κατάφερε όμως να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της.

Ενώ όλες οι διεθνείς έρευνες συγκλίνουν στο γεγονός ότι το επενδυτικό κλίμα στην Ελλάδα μπορεί να βελτιωθεί και να προσφέρει ευκαιρίες, ταυτόχρονα καθημερινά αποκαλύπτεται ότι οι σοβαρές διαρθρωτικές αδυναμίες του κράτους -κυρίως η Δημόσια Διοίκηση και η Δικαιοσύνη- εμποδίζουν ακόμη και τους επενδυτές που έχουν διάθεση και είναι αποφασισμένοι να τοποθετήσουν χρήματα στην Ελλάδα.

Τα προβλήματα που εντοπίζουν οι ξένοι επενδυτές στην Ελλάδα συνοψίζονται:

  • στην περιορισμένη (αν όχι ανύπαρκτη) έρευνα και τεχνολογία,
  • στην απελπιστικά αργή απονομή της Δικαιοσύνης,
  • στην αναποτελεσματική Δημόσια Διοίκηση,
  • στο ελλιπές ρυθμιστικό πλαίσιο,
  • στη διαφθορά και φυσικά
  • στο κάκιστο και διαρκώς μεταβαλλόμενο φορολογικό καθεστώς.

Είναι χαρακτηριστική η αποκάλυψη διευθύνοντος συμβούλου της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τζινέλ, πριν λίγες μέρες στο συνέδριο InvestGR.

H Fraport, ύστερα από πολλές περιπέτειες, κατάφερε να υπογράψει τη συμφωνία για να αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για τα επόμενα 40 χρόνια.

Ο κ. Τζινέλ αποκάλυψε ότι η Fraport χρειάστηκε να πάρει 200 άδειες και εγκρίσεις όχι για να υπογράψει αλλά, αφού υπέγραψε τη συμφωνία με το κράτος, απλώς για να ξεκινήσει τις εργασίες αναμόρφωσης και αναβάθμισης των αεροδρομίων. Για την ίδια δουλειά η Fraport στο αεροδρόμιο της Λίμας του Περού δεν χρειάστηκε καμία άδεια, ενώ στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας χρειάστηκαν μόλις δύο εγκρίσεις.

Όσο και αν το περιβάλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι περισσότερο απαιτητικό, η διαφορά ανάμεσα στις 2 εγκρίσεις στη Ρωσία και τις 200 εγκρίσεις στην Ελλάδα είναι χαώδης.
Περιγράφοντας τη μέχρι σήμερα εμπειρία του από την παρουσία στην Ελλάδα, ο επικεφαλής της Fraport Greece σημείωσε πως:

  • «ουσιαστικά κληθήκαμε να δημιουργήσουμε μια νέα εταιρεία εκ του μηδενός, καθώς για νομικούς λόγους, δεν μας δόθηκε η δυνατότητα να απορροφήσουμε τους υφιστάμενους δημοσίους υπαλλήλους των αεροδρομίων».

Σήμερα, η Fraport Hellas απασχολεί πάνω από 600 εργαζομένους και υλοποιεί το επενδυτικό της πλάνο, το οποίο περιλαμβάνει την προσέλκυση περισσότερων διεθνών αερογραμμών για την αύξηση της επιβατικής κίνησης, παράλληλα με τα έργα ανάπλασης, αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων αεροδρομίων, όπου θα αναπτυχθούν, μεταξύ άλλων, και πέντε νέοι τερματικοί σταθμοί.

Οι σημαντικές δομικές αδυναμίες και τα προβλήματα στην προσπάθεια προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η χώρα αναδεικνύονται από τις απαντήσεις 30 διευθυνόντων συμβούλων μεγάλων ξένων επιχειρήσεων με παρουσία στην Ελλάδα, οι οποίοι συμμετείχαν σε έρευνα της Metron Analysis, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 1ου Forum 2018 «InvestGR – Ξένες Επενδύσεις στην Ελλάδα». 

Πρόκειται για 30 CEOs που εκπροσωπούν μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι οποίες τα τελευταία 5 χρόνια έχουν συνεισφέρει στο 20% των συνολικών άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα.

Ήδη υλοποιούν μεγάλες παραγωγικές επενδύσεις στον δευτερογενή και τον τριτογενή τομέα της οικονομίας, δηλαδή έχουν φύσει και θέσει θετική άποψη για την οικονομία της χώρας.

Παρ’ όλα αυτά, οι CEO’s αποκάλυψαν ότι η μητρικές εταιρείες δεν έχουν την ίδια θετική άποψη για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Οι διοικήσεις των μητρικών εταιρειών παρά το γεγονός ότι επενδύουν στην Ελλάδα, παρότι θεωρούν ότι το επίπεδο ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού είναι ικανοποιητικό και οι υποδομές υποφερτές, θεωρούν ότι το περιβάλλον στην Ελλάδα παραμένει άκρως εχθρικό για την προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων.

Ανασταλτικοί παράγοντες δεν είναι μόνο το διαρκώς μεταβαλλόμενο φορολογικό περιβάλλον και οι υψηλοί συντελεστές φορολογίας κεφαλαίου και εργασίας, αλλά και το διοικητικό περιβάλλον, η εντύπωση ύπαρξης διαφθοράς, οι καθυστερήσεις στην απονομή Δικαιοσύνης, αλλά και η γραφειοκρατία.