Αστυπάλαια, Χάλκη, Τήλος. Τρία νησιά που πρωτοπορούν και εντυπωσιάζουν για την πράσινη στροφή τους.
Η αλλαγή που έχει επιτευχθεί στην Τήλο με την υιοθέτηση της πράσινης τεχνολογίας σε απορρίμματα και ενέργεια εξέπληξε τους Αμερικανούς.
Η γνωστή εφημερίδα Washington Post δημοσίευσε ένα διθυραμβικό άρθρο για το νησί.
«Η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και βασικών υπηρεσιών, ακόμη και η πρόσβαση με πλοίο, αποτελούν πρόκληση για αυτό το νησί με μόλις 500 κατοίκους όλο τον χρόνο. Το πιο πρόσφατο πρόβλημά του ήταν η αντιμετώπιση του πλαστικού. Ωστόσο, οι Αρχές ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα ότι περισσότερο από το 80% των σκουπιδιών της Τήλου ανακυκλώνεται τώρα. Μια χωματερή όπου κάποτε θάφτηκαν ακατέργαστα σκουπίδια σε μια πλαγιά λόφου έχει κλείσει οριστικά», αναφέρει χαρακτηριστικά το δημοσίευμα, το οποίο έχει τίτλο «Τα ελληνικά νησιά στοιχηματίζουν στο πράσινο μέλλον».
Το ρεπορτάζ αναφέρει επίσης ότι η Τήλος παράγει ήδη το μεγαλύτερο μέρος της δικής της ηλεκτρικής ενέργειας από το 2019, χρησιμοποιώντας ένα ηλιακό πάρκο και μια ανεμογεννήτρια συνδεδεμένη με μπαταρίες μεγέθους τρέιλερ που διατηρούν αδιάκοπη παροχή.
«Σε σχήμα S και ελαφρώς μεγαλύτερη από το Μανχάταν, η Τήλος είναι ένα μακρινό μέλος μιας αλυσίδας νησιών στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, όπου οι περισσότερες παραλίες είναι άδειες, οι κατσίκες περιφέρονται δίπλα σε εκκλησίες αιώνων και τα πριονισμένα βουνά μυρίζουν άγρια ρίγανη. Η αυτοδυναμία είναι μια αναγκαιότητα εδώ και μια πηγή υπερηφάνειας», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, η Washington Post κάνει αναφορά στα ηλεκτρικά οχήματα τόσο σε αυτά που κυκλοφορούν στο νησί, όσο και σ’ αυτά που υπάρχουν προς ενοικίαση για τους τουρίστες, στα ηλιακά πάνελ που τροφοδοτούν τους πίνακες στις στάσεις των λεωφορείων αλλά και στη ράμπα που δίνει πρόσβαση στη θάλασσα σε ΑμεΑ.
Όλα βαίνουν άριστα και σε ένα ακόμη νησί. Στην Αστυπάλαια μετέβη την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, όπου εγκαινίασε το εμβληματικό έργο “Smart and Sustainable Island” που στοχεύει στην μετατροπή του νησιού στο πρώτο ενεργειακά «έξυπνο» και πράσινο νησί της Μεσογείου.
Το project “Astypalea: Smart and Sustainable Island” αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% και στην περικοπή του ενεργειακού κόστους κατά 25%. Το πρόγραμμα μετατροπής της Αστυπάλαιας σε πρότυπο ηλεκτροκίνησης υλοποιείται από την Ελληνική Δημοκρατία σε συνεργασία με την Volkswagen κι έχει ήδη προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον για τον στόχο να μετατραπεί η Αστυπάλαια στο πρώτο Έξυπνο και Αειφόρο Νησί – με ενεργειακή αυτονομία στη Μεσόγειο, με τον μετασχηματισμό της σε πρότυπο νησί για την ηλεκτροκίνηση, την παραγωγή πράσινης ενέργειας και τις «έξυπνες» μορφές συγκοινωνίας.
Μια κουκίδα στο ΝΑ Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα, η Χάλκη επίσης μαγνητίζει. Σε απόσταση 95,1 μιλίων από την Αστυπάλαια συναντάμε την σαγηνευτική Χάλκη με την γαλήνια ατμόσφαιρα, τις ονειρεμένες παραλίες, το γραφικό λιμάνι, τα υπέροχα φυσικά τοπία και τα πολύχρωμα σπιτάκια.
Η Χάλκη των 478 κατοίκων, από τα μικρότερα νησιά των Δωδεκανήσων, ανάμεσα στη Ρόδο και την Τήλο, αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα της Groupe PSA με αιχμή του δόρατος τη Citroen.
Την πολυεθνική θα πλαισιώνουν άλλες δύο εταιρίες, η Vinci Energies (ενεργειακός βραχίονας του ομώνυμου κατασκευαστικού ομίλου) και η μικρομεσαία Akuo Energy μέσω της Akuo Energy Greece που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ.
Το έργο προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού ΑΠΕ και σταθμού αποθήκευσης ενέργειας με απώτερο στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων.
Παράλληλα μέσω του project θα δρομολογηθεί ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα καθώς και η δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης.
Το project προβλέπει την ενσωμάτωση έξυπνων συστημάτων ηλεκτροφωτισμού στο νησί, ενώ για πρώτη φορά μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Σύμφωνα με το μοντέλο που ακολουθήθηκε για το νησί της Αστυπάλαιας, προβλέπεται η επιδότηση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να γίνουν ελκυστικά, η εγκατάσταση δικτύου φόρτισης αλλά και η μεταφορά τεχνογνωσίας για την εγκατάσταση του συστήματος.