Σε ανοδική τροχιά κινούνται οι ελληνικές εξαγωγές τους πρώτους μήνες του 2021, διατηρώντας τη δυναμική τους, παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Σε μία ακόμα δύσκολη συγκυρία, οι Έλληνες εξαγωγείς αποδεικνύουν έμπρακτα ότι διαθέτουν αντανακλαστικά και ευελιξία ώστε να κερδίσουν τον ανταγωνισμό και να διακριθούν σε υφιστάμενες και νέες αγορές, όπως αναφέρουν οι ίδιοι παρακάτω, με χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Αν και οι συνθήκες για την υπόλοιπη χρονιά παραμένουν σε σημαντικό βαθμό απρόβλεπτες, ωστόσο οι εξαγωγείς δηλώνουν ότι παραμένουν θετικοί και αισιόδοξοι, συνεχίζοντας τις προσπάθειες για περισσότερη εξωστρέφεια, στοχεύοντας να διασφαλίσουν ένα βέβαιο μέλλον σε ένα πανδημικά αβέβαιο περιβάλλον.

Σημειώνεται ότι και τον Φεβρουάριο οι εξαγωγές στο σύνολό τους κινήθηκαν ανοδικά, με την αύξηση να διαμορφώνεται στο 8,5%, φθάνοντας σε 2,88 δισ. ευρώ, έναντι 2,65 δισ. ευρώ κατά τον ίδιο μήνα του 2020, παρά τα προβλήματα που συνεχίζει να δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού στο διεθνές εμπόριο.

Η εικόνα του εξαγωγικού εμπορίου, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΠΣΕ), επιτρέπει συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες διατηρούν τη δυναμική που έχουν αναπτύξει και αποδεικνύουν πως αποτελούν σταθερό πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Η εικόνα του εξαγωγικού εμπορίου επιτρέπει συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες διατηρούν τη δυναμική που έχουν αναπτύξει και αποδεικνύουν πως αποτελούν σταθερό πυλώνα ανάπτυξης

«Οι οιωνοί είναι ευνοϊκοί. Η στήριξη όχι μόνο της Πολιτείας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εγγυάται την επιτυχία του στόχου μας. Ο μικρός “άθλος” που πέτυχαν οι Έλληνες εξαγωγείς κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες μπορεί να συνεχισθεί, συμβάλλοντας στην τόνωση της απασχόλησης και στη δημιουργία νέου πλούτου, που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος» αναφέρει σχετικά η πρόεδρος του ΠΣΕ, κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Ο κ. Βασίλης Μπατάλας, Business Development & Exports Director, Papayiannis Bros SA, επισημαίνει ότι ο κλάδος των τροφίμων είναι από τους ευνοημένους της εποχής του Covid και αναφέρει: «Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, εταιρείες τροφίμων των οποίων τα προϊόντα διακινούνται μέσω του λιανεμπορίου είδαν αύξηση στη ζήτηση. Όπως δείχνουν άλλωστε και τα καταγεγραμμένα στοιχεία, η ανάπτυξη του λιανεμπορίου στις περισσότερες χώρες για το 2020 κινήθηκε σχεδόν σε διψήφια ποσοστά. Καθώς οι καταναλωτές παρέμειναν στα σπίτια τους παραπάνω από ό,τι συνήθιζαν, οι αγοραστικές τους συνήθειες επηρεάστηκαν. Πολλοί μάλιστα επαναπροσδιόρισαν τη σημασία της διατροφής στη ζωή τους και άρχισαν να αναζητούν τρόφιμα με υψηλότερη διατροφική αξία. Η εταιρεία μας, έχοντας στην γκάμα της προϊόντα που καλύπτουν εξολοκλήρου αυτές τις νέες διατροφικές τάσεις, όπως το ταχίνι, τα nut butter & spreads, αλλά και οι μπάρες ξηρών καρπών, κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Το 2020 ήταν ένα καλό έτος για τις πωλήσεις εξωτερικού της εταιρείας μας τόσο όσον αφορά τα ποσοτικά, αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του. Υπάρχουσες συνεργασίες διευρύνθηκαν, αλλά και νέες αγορές άνοιξαν, γεγονός που επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη των συνεργατών μας αλλά και των καταναλωτών στην ποιότητα, καινοτομία αλλά και ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας.

Μέχρι στιγμής, η ζήτηση για το 2021 κινείται στα ίδια επίπεδα με το 2020, παρ’ όλα αυτά θεωρούμε ότι θα υπάρξει μια διόρθωση στην κατανάλωση τους επομένους μήνες».

Ο κ. Χάρης Καββαδίας, Διευθύνων Σύμβουλος, Megaplast, αναφερόμενος στις αλλαγές που επέφερε ο Covid-19, επισημαίνει: «Άμεση συνέπεια ήταν η αβεβαιότητα των μεταφορών, η αύξηση του χρόνου παραδόσεως προϊόντων, ο περιορισμός των μετακινήσεων, επαφών και αγορών. Εκτεταμένοι περιορισμοί μετακινήσεων δημιούργησαν έλλειψη διαθεσιμότητας φορτηγών και οδηγών. Η μείωση θαλάσσιων δρομολογίων οδήγησε σε σημαντικές καθυστερήσεις αποστολών μας και μερικές καθυστερήσεις παραδόσεων προϊόντων μας. Τα ναύλα των μεταφορών μας εκτοξεύτηκαν. Η μεταφορά ενός κοντέινερ μεταξύ Ελλάδας και Ασίας ανήλθε σε 8.000 ευρώ, έναντι 1.300 ευρώ προ κρίσης. Οι μεταφορές μας αρχίσαν να ομαλοποιούνται τον Δεκέμβριο 2020.

Lockdown, καραντίνα, άρνηση πελατών να δεχτούν εξωτερικούς συνεργάτες στέρησαν τη δυνατότητα ταξιδιών. Συνέπεια ήταν ο περιορισμός επαφών, με σημαντική αρνητική επίδραση σε τεχνικές πωλήσεις.

Έμφαση, λοιπόν, δόθηκε σε νέες πρακτικές προώθησης των εξαγωγών, δημιουργώντας νέα εργαλεία επικοινωνίας, τεχνικής βοήθειας και εκπαίδευσης πελατών, π.χ. απομακρυσμένη εργαλειοθήκη δοκιμών, “remote trials toolkit”. Ταυτόχρονα, ενισχύθηκε το ψηφιακό μάρκετινγκ και η ετικέτα των προϊόντων μας.

Η ζήτηση αυξήθηκε για οικιακά προϊόντα, τρόφιμα και ποτά και η κατανάλωση υλικών συσκευασίας παρέμεινε σταθερή. Ωστόσο, το κλείσιμο των ξενοδοχείων και της εστίασης επηρέασε αρνητικά τους συνολικούς όγκους παραγωγής σε προϊόντα όπως τα νερά και τα αναψυκτικά. Το ισοζύγιο στη συσκευασία όμως παρέμεινε σχετικά σταθερό. Η πανδημία επιτάχυνε θεαματικά τη στροφή προς τον πρωτογενή τομέα παραγωγής αγροτικών προϊόντων και προς την πράσινη οικονομία.

Η εταιρεία, με γρήγορα αντανακλαστικά, επέκτεινε τις φιλικές πρακτικές προς το περιβάλλον, π.χ. χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, και επεκτείνει το πορτφόλιό της με έξυπνα προϊόντα αγροτικών εφαρμογών.

Η χρονιά ξεκίνησε για τη Megaplast πολύ δημιουργικά, με υψηλή δυναμική. Σημειώνεται εντυπωσιακή αύξηση καθαρών κερδών το πρώτο τρίμηνο, έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών δεν αυξήθηκε. Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται επαναφορά σε μια στοιχειώδη κανονικότητα.

Οι πελάτες αναμένεται να δέχονται πιο εύκολα επισκέψεις, και εμείς να ταξιδεύουμε. Το προβλεπόμενο άνοιγμα της παγκόσμιας οικονομίας, η πιθανή αύξηση κατανάλωσης, η εξομάλυνση των μεταφορών, ταξιδιών, η μείωση των περιορισμών, δείχνουν μια πιο αισιόδοξη εικόνα. Περιμένουμε σταδιακή αύξηση της ζήτησης, η οποία ωστόσο εξαρτάται και από άλλους παράγοντες, όπως οι τιμές Α’ και Β’ υλών.

Τέλος, η Megaplast θα συνεχίζει να διεκδικεί ευκαιρίες ανάπτυξης που ανοίγονται και θα συνεχίσει να επενδύει σε νέες τεχνολογίες. Αναβαθμίζουμε την παραγωγική μας αποτελεσματικότητα, επενδύουμε και επεκτείνουμε την παραγωγή, διευρύνουμε το προϊοντικό πορτφόλιο, προσαρμόζουμε υφιστάμενα προϊόντα σε απαιτήσεις της αγοράς, διαμορφώνουμε αποτελεσματικότερο δίκτυο προώθησης και επιχειρούμε εξαγορά εταιρειών. Στοχεύουμε να διασφαλίσουμε ένα βέβαιο μέλλον σε ένα πανδημικά αβέβαιο περιβάλλον».

Ο κ. Εμμανουήλ Καρπαδάκης, Marketing & Area Exports Manager, Terra Creta, αναφέρει: «Κατά τη διάρκεια της πανδημίας (Μάρτιο με Δεκέμβριο 2020), είδαμε αυξημένη ζήτηση για ποιοτικά προϊόντα, ιδιαίτερα από τις ονομαζόμενες “ώριμες αγορές”. Συγκεκριμένα, για την Terra Creta η αύξηση κινήθηκε πάνω από το +20% κατ’ όγκο και αφορούσε κυρίως το συμβατικό και βιολογικό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο.

Στην εγχώρια αγορά, με την εστίαση σε πολύ περιορισμένη λειτουργία, η κατανάλωση σε αυτούς τους χώρους σχεδόν εκμηδενίστηκε. Παράλληλα όμως παρουσίασαν αύξηση οι πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων και βέβαια η σημαντικότερη αύξηση ήρθε από τα φυσικά καταστήματα λιανικής.

Αν και το 2020 ακυρώθηκαν οι περισσότερες εκθέσεις τροφίμων, λόγω της πανδημίας, καταφέραμε να ξεκινήσουμε κάποιες σημαντικές νέες συνεργασίες, ως αποτέλεσμα της δουλειάς που είχε γίνει προ κορωνοϊού.

Η ελαιοκομική περίοδος 2020-2021 μάς έδωσε εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο σε ποσότητα όσο και σε αναβαθμισμένη ποιότητα εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου. Η αυξημένη ζήτηση που είδαμε την προηγούμενη χρονιά συνεχίζεται, αν και με χαμηλότερους ρυθμούς. Οι προβλέψεις για το υπόλοιπο της χρονιάς δεν είναι εύκολη υπόθεση, μια και πολλά εξαρτώνται από την πορεία της πανδημίας και το άνοιγμα τόσο της αγοράς όσο και του τουριστικού κλάδου.

Επίσης, με ιδιαίτερη ικανοποίηση είδαμε ένα από τα προϊόντα μας, το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο Terra Creta Grand Cru, να κατατάσσεται στο top-10 της παγκόσμιας κατάταξης από τον EVOOWR. Η διάκριση αυτή, που είναι η υψηλότερη που έχει φτάσει ποτέ ελληνικό ελαιόλαδο, έρχεται ως επιστέγασμα της συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει εδώ και τέσσερα χρόνια με ομάδες παραγωγών, αλλά και των επενδύσεων που έχει κάνει η εταιρεία στους τομείς της βιωσιμότητας, του ελαιοτριβείου, αλλά και της παραγωγής υψηλότερης ποιότητας γενικότερα».

Οι προτεραιότητες άλλαξαν για τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και τις κυβερνήσεις και οι εξαγωγείς έπρεπε να αντιληφθούν και να προσαρμοστούν στην αλλαγή αυτή, όπως και έκαναν.

O κ. Δημήτρης Λακασάς, Διευθύνων Σύμβουλος, Olympia Electronics, επισημαίνει: «O Covid-19 έφερε μεγάλες ανατροπές στη διεθνή οικονομία και σημαντική πτώση στο διεθνές εμπόριο. Η πανδημία άλλαξε τις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού, των εξαγωγικών προορισμών και τις διαδικασίες των εξαγωγών. Οι εξαγωγικοί φορείς, στην προσπάθειά τους να σταθούν δίπλα στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, διοργανώνουν, συχνά, σεμινάρια και εργαστήρια με θέμα “Εξωστρέφεια στην εποχή της πανδημίας Covid-19”.

Αυτό που πρακτικά αλλάζει είναι η μέθοδος προσέγγισης των πελατών. Ενώ στο παρελθόν οι επισκέψεις γίνονταν κατά κόρον με φυσική παρουσία, πλέον έχει αλλάξει άρδην αυτή η τακτική και αντικαταστάθηκε από την ψηφιακή συνάντηση, τα λεγόμενα “web meeting”. Θεωρώ ότι μετά τη λήξη της πανδημίας θα υπερισχύσει ένα υβριδικό μοντέλο, κατά το οποίο η φυσική παρουσία δεν θα γίνεται με την ίδια συχνότητα όπως παλιά, παρά μόνο όταν υπάρχει απόλυτη ανάγκη, δεδομένου ότι θα υπάρχουν πολλές ενδιάμεσες ψηφιακές τηλεργασίες.

Το ίδιο θα συμβεί και με τις εκθέσεις, τα συνέδρια και τα σεμινάρια, αφού θα έχουν υβριδικό χαρακτήρα, δηλαδή μείωση της φυσικής παρουσίας και αύξηση της ψηφιακής επαφής.

Η ζήτηση κατά το 2020 στον κλάδο μας είχε πτώση κατά 10% περίπου και αυτό οφείλεται στη μείωση του τουρισμού και το κλείσιμο της εστίασης, που επέφερε η πανδημία. Το 2021 όμως αυτή η κατάσταση αντιστράφηκε. Ανοίξαμε νέες αγορές, π.χ. την αγορά της Ινδίας, μια ιδιαίτερα μεγάλη αγορά. Προχωρήσαμε σε βαθύ ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησής μας, στην εξειδίκευση του στελεχιακού μας προσωπικού και με τον κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να αντεπεξέλθει στη νέα ψηφιακή εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.

Η εταιρεία μας έχει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στις σκανδιναβικές χώρες και αυτό μας βοηθάει να αναπτύσσουμε καθημερινά ολοένα και περισσότερα νέα προϊόντα τεχνολογίας αιχμής.

Το 2021 ξεκίνησε ιδιαίτερα δυναμικά, προεξοφλώντας μια δυναμική αύξηση της αγοράς και του κλάδου. Ήδη βρισκόμαστε σε μια αυξητική τάση, της τάξεως του 15%, σε σχέση με το 2020. Πάνω από όλα όμως ελπίζουμε η εποχή του Covid-19, που τόσο πολύ μας ταλαιπώρησε όλους, να κλείσει σύντομα με τις μικρότερες δυνατόν απώλειες, για το καλό της ανθρωπότητας».

Η κ. Μαρία Τσακίρη, Διευθύντρια Marketing, Tsakiris Family, τονίζει ότι η επιρροή της πανδημίας ήταν καταλυτική για την παγκόσμια αγορά. «Δεν υπάρχει η δυνατότητα ταξιδιών και φυσικής επίσκεψης των συνεργατών (υπαρχόντων και δυνητικών), με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διά ζώσης επαφή ώστε να γίνει ανάπτυξη της εξωστρέφειας.

Οι εκάστοτε αγοραστές σε μεγάλες αλυσίδες δέχονται πολύ πιο δύσκολα να εξετάσουν κάποια ένταξη νέων προϊόντων στην γκάμα τους. Λόγω της ακύρωσης όλων των εκθέσεων σε εσωτερικό και εξωτερικό, δημιουργήθηκε η ανάγκη για συμμετοχή σε διαδικτυακές εκθέσεις, που σαφέστατα έχουν πολύ μικρότερη απήχηση και αποτέλεσμα από τις εκθέσεις με φυσική παρουσία. Όλη η επικοινωνία, πλέον, γίνεται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σαφέστατα και διαφοροποιήθηκε η ζήτηση. Επηρεάστηκε η ανάπτυξη σε νέες αγορές αναλογικά. Υπήρξε ανάπτυξη σε Γερμανία, Σαουδική Αραβία, Αλβανία και Αγγλία. Παράλληλα, αναπτύχθηκαν οι υπάρχουσες αγορές σε Βουλγαρία, Κύπρο και Ρωσία.

Φέτος, η χρονιά ξεκίνησε αρκετά “συντηρητικά” τους πρώτους δύο μήνες. Ο Μάρτιος παρουσίασε μια μικρή αύξηση σε σχέση με πέρυσι, αλλά με πολλές επιφυλάξεις για το επόμενο διάστημα. Θα ήταν άτοπο να δώσουμε μακροχρόνια εκτίμηση για τη συνέχεια. Παραμένουμε θετικοί και αισιόδοξοι, συνεχίζοντας τις προσπάθειες για περισσότερη εξωστρέφεια».

Ο κ. Χάρης Σιούρας, Υπεύθυνος Εξαγωγών, Siouras SA, αναφέρει ότι από τον Μάρτιο του 2020 υπήρξε σημαντική υστέρηση στις παραγγελίες από όλες τις χώρες του εξωτερικού για συσκευασίες που προορίζονται για εστίαση, τουρισμό, γενικά food sector & catering. Γενικά, στο διάστημα από Απρίλιο έως Ιούνιο 2020 υπήρχε πτώση 40%-50% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019. Από Αύγουστο μέχρι Νοέμβριο παρατηρήθηκε ξανά μια ζήτηση, αλλά γενικά υπάρχει μέχρι και σήμερα πτώση 15%-25%.

«Τα προϊόντα σουπερμάρκετ/λιανικής κράτησαν σταθερή πορεία, με μικρή ίσως άνοδο, στο δικό μας αντικείμενο δεν είχαμε αλλαγές στη ζήτηση, μερικά καταστήματα ζήτησαν κάποια είδη για τα ηλεκτρονικά e-shops.

Υπήρξε σταθερή ροή παραγγελιών από Ιανουάριο 2021 μέχρι Μάρτιο 2021, καλή θα έλεγα, δεδομένης της κατάστασης, φαίνεται να υπάρχουν κάποια σημάδια ανάκαμψης στο ενδεχόμενο επαναλειτουργίας της εστίασης παγκοσμίως. Υπάρχουν όμως ταυτόχρονα δυσκολίες γενικά στη μεταφορά των εμπορευμάτων με εμπορευματοκιβώτια και παρατηρούνται καθυστερήσεις στις παραδόσεις. Επίσης, καταγράφεται αύξηση των τιμών στις μεταφορές και επίσης σημαντική αύξηση σε όλα τα υλικά συσκευασίας (πλαστικό, μέταλλο κ.λπ.)».

………………………..

αναδημοσίευση

αφιέρωμα για τις ΕΞΑΓΩΓΕΣ, περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Μαρ-Απρ 2021