Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Kaspersky[1], οι εργαζόμενοι σε εταιρείες με λιγότερους από 50 υπαλλήλους, κατά μέσο όρο, χρειάζονται λιγότερη υποστήριξη από τον εργοδότη όταν εργάζονται εξ αποστάσεως, σε σύγκριση με το προσωπικό σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις[2]. Εξαίρεση αποτελεί η συναισθηματική ή ψυχολογική υποστήριξη.
Η πανδημία COVID-19 έχει επηρεάσει πολλές εταιρείες, αλλά οι μικρές επιχειρήσεις έχουν υποφέρει περισσότερο από άλλες. Σύμφωνα με πολυάριθμα ερευνητικά ευρήματα, σε ορισμένες χώρες, έως και το 90% των μικρών επιχειρήσεων έχουν βιώσει αρνητικό αντίκτυπο από την πανδημία, όπως μείωση της παραγωγής, των πωλήσεων και των εσόδων, ακόμη και πλήρες κλείσιμο. Σε εταιρείες με μια ντουζίνα ή λιγότερους ανθρώπους, ο τρόπος με τον οποίο οι εργαζόμενοι ξεπερνούν αυτές τις προκλήσεις μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση του συνόλου της επιχείρησης. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό για τους ηγέτες να παρακολουθούν το πώς αισθάνονται οι εργαζόμενοι και να εποπτεύουν τις συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό στην επιχείρησή τους.
Η τελευταία έρευνα της Kaspersky αποκάλυψε ότι το μεγαλύτερο κενό στις προσδοκίες υποστήριξης παρατηρείται στην κοινωνική βοήθεια και τα πρόσθετα οφέλη, όπως η κάλυψη των λογαριασμών διαδικτύου ή τηλεφώνου. Το 41% των εργαζομένων των μικρών επιχειρήσεων θα ήθελε περισσότερη υποστήριξη σε αυτό, σε σύγκριση με το 47% εκείνων που εργάζονται σε μεσαίες επιχειρήσεις. Το ίδιο μοτίβο ισχύει και για την απαιτούμενη τεχνολογική υποστήριξη, όπως η παροχή του κατάλληλου εξοπλισμού και εργαλείων πληροφορικής (35% σε σύγκριση με 41%). Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πιο συνηθισμένο για τους ανθρώπους σε μικρούς οργανισμούς να διαμορφώνουν το δικό τους εργασιακό περιβάλλον, να χρησιμοποιούν προσωπικές συσκευές για εργασία και να φροντίζουν για την πρόσβαση σε υπηρεσίες εργασίας.
Η συναισθηματική ή ψυχολογική υποστήριξη είναι απαραίτητη σχεδόν στον ίδιο βαθμό για όλες τις επιχειρήσεις: 23% σε μικρούς οργανισμούς και 25% σε μεγαλύτερους. Ο αντίκτυπος του COVID-19 δεν έχει επηρεάσει μόνο την εργασία και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, αλλά έχει επίσης προκαλέσει άγχος για την προσωπική τους υγεία και την υγεία των αγαπημένων τους προσώπων, ενώ έχει επηρεάσει και τη συνολική αισιοδοξία τους για το μέλλον. Έτσι, η υποστήριξη στο κομμάτι της ψυχικής υγείας μπορεί να είναι σημαντική για κάθε εργαζόμενο.
Διάγραμμα 1: Ποια μορφή υποστήριξης θα ήθελαν να έχουν περισσότερο οι εργαζόμενοι από τους εργοδότες τους
«Οι άνθρωποι που έχουν εργασιακή εμπειρία σε μικρές επιχειρήσεις μπορεί να αισθάνονται πιο αυτάρκεις στη νέα πραγματικότητα εργασίας και αυτό έχει βοηθήσει τον οργανισμό τους να συγκεντρώσει όλους τους πόρους του για να διασφαλίσει την επιβίωσή του. Ωστόσο, για να διατηρηθεί η παραγωγικότητα και το ηθικό των εργαζομένων, εξακολουθεί να είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι το προσωπικό έχει όλα όσα χρειάζεται για εργασία. Όταν πρόκειται για τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό, οι εργαζόμενοι χρειάζονται βοήθεια για να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ασφάλεια, ακόμη και αν εργάζονται σε προσωπικούς φορητούς υπολογιστές και διαχειρίζονται την πρόσβαση σε όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες μόνοι τους», σχολιάζει ο Ivan Salikhov, Product Manager, SMB Products, στην Kaspersky.
Για να διευκολύνετε τις συνθήκες τηλεργασίας για τους υπαλλήλους σας, η Kaspersky συνιστά τις ακόλουθες ενέργειες:
- Η ανοικτή και ειλικρινής επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας για τους εργαζόμενους, καθώς αναζητούν υποδείξεις από τους διευθυντές τους για το πώς να αντιδράσουν σε καταστάσεις κρίσης. Οργανώστε συνεδρίες τύπου “Ρωτήστε με οτιδήποτε” με τα κορυφαία διοικητικά στελέχη της εταιρείας, ώστε να μπορούν να μιλήσουν στους υπαλλήλους για το πώς η επιχείρησή σας θα συνεχίσει να εργάζεται στις νέες συνθήκες.
- Πραγματοποιήστε έρευνες για να κατανοήσετε τη συναισθηματική κατάσταση των υπαλλήλων σας, τον φόρτο εργασίας τους, αν έχουν όλα όσα χρειάζονται για την τηλεργασία, και αν κατανοούν τις επιχειρηματικές διαδικασίες. Αυτό δίνει μια καλύτερη κατανόηση σχετικά με τις συγκεκριμένες συνθήκες που βρίσκονται οι άνθρωποι σήμερα και βοηθά στη λήψη πιο ισορροπημένων αποφάσεων.
- Βοηθήστε τους υπαλλήλους σας να διαχειριστούν την υπερφόρτωση πληροφοριών και την αίσθηση ότι είναι καταβεβλημένοι σε αυτήν την αβέβαιη στιγμή. Ενημερώστε τις ομάδες σας για τα γεγονότα και την τρέχουσα κατάσταση, καθώς και για το πώς να μείνουν ασφαλείς και υγιείς.
- Δημιουργήστε διαδικτυακά κανάλια επικοινωνίας Ανθρώπινου Δυναμικού και ΙΤ, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί εύκολα να λύσει τα προβλήματά του. Παρέχετε οδηγίες σε όλους τους υπαλλήλους σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της τηλεργασίας και χρήσης συγκεκριμένου λογισμικού. Μπορεί να γίνει μέσω webinars ή ομαδικών κλήσεων.
- Εκπαιδεύστε τους υπαλλήλους σας έτσι ώστε να χρησιμοποιούν βασικές τεχνικές ασφαλείας όταν εργάζονται εξ αποστάσεως, όπως πώς να αποφεύγουν να πέσουν θύματα phishing ή πώς να διαχειρίζονται λογαριασμούς και κωδικούς πρόσβασης Η Kaspersky και η Area9 Lyceum έχουν δημιουργήσει ένα δωρεάν εκπαιδευτικό εργαλείο για να βοηθήσουν το προσωπικό να εργάζεται με ασφάλεια από το σπίτι.
- Υιοθετήστε μια λύση ασφαλείας που βασίζεται στο cloud. Ακόμη και οι μικρές επιχειρήσεις θα πρέπει να προστατεύονται από απειλές στον κυβερνοχώρο, ανεξάρτητα από το αν οι εργαζόμενοι εργάζονται σε εταιρικές ή προσωπικές συσκευές. ΤοKaspersky Small Office Security μπορεί να εγκατασταθεί εξ αποστάσεως και η διαχείρισή του γίνεται στο cloud. Δεν απαιτείται πολύς χρόνος, πόροι ή συγκεκριμένες γνώσεις για την ανάπτυξη και τη διαχείριση του.
Η πλήρης έκθεση, “Securing the Future of Work”, διατίθεται εδώ.