Του Βάιου Κρόκου
Tην αντίδραση εισηγμένων εταιρειών κυρίως για το 6μηνο του 2020, αποτυπώνοντας την αναγκαστική αναπροσαρμογή που υπέστησαν από τις επιπτώσεις της πανδημίας, καθώς και τη συμπεριφορά των σημαντικότερων χρηματοοικονομικών δεικτών τους σε σχέση με το 2019 καταγράφει σχετική μελέτη της PwC.
Αναλυτικά:
Οι εταιρείες πετρελαίων κατατάσσονται πρώτες στη λίστα των Top 10 σε επίπεδο εσόδων, με την κερδοφορία τους ωστόσο να έχει επηρεαστεί σημαντικά.
Συγκεκριμένα, η λίστα των 10 κορυφαίων εταιρειών από πλευράς κύκλου εργασιών εκπροσωπείται κυρίως από επιχειρήσεις που ανήκουν στους υποκλάδους της Ενέργειας και των Υποδομών όπως τα ΕΛΠΕ και τη Motor Oil.
Ωστόσο, οι δύο προαναφερθέντες ενεργειακοί όμιλοι, δέχθηκαν σημαντικές απώλειες στα κέρδη τους, εμφανίζοντας λειτουργικές ζημιές το πρώτο εξάμηνο του 2020, γεγονός που τις τοποθετεί εκτός λίστας Top 10 σε όρους EBITDA. Ως αποτέλεσμα, η λίστα των 10 κορυφαίων εταιρειών σε επίπεδο κερδοφορίας κυριαρχείται από τους ομίλους ΟΤΕ, ΔΕΗ και Μυτιληναίος.
Ποιοι έδειξαν ανθεκτικότητα και γιατί
Κατά τα άλλα στο μακροσκελές report της PwC που συνοψίζει την πορεία εισηγμένων εταιρειών από όλους τους κλάδους (εμπόριο, κατασκευές, βιομηχανία, υποδομές, υπηρεσίες, τουρισμός) φαίνεται πως κάποιοι κατάφεραν να επιδείξουν ανθεκτικότητα και ευελιξία απέναντι στην πανδημία, αυξάνοντας μάλιστα τα έσοδα τους για το πρώτο 6μηνο.
Συγκεκριμένα, 41 εταιρείες του δείγματος κατάφεραν να ανταπεξέλθουν στο χτύπημα της πανδημικής κρίσης αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών τους κατά το ιδιαίτερο πρώτο εξάμηνο του 2020.
Η πλειοψηφία τους (21 εταιρείες) ανήκουν στον κλάδο της Βιομηχανίας και συγκεκριμένα παράγουν ή προσαρμόστηκαν ώστε να παράγουν προϊόντα τα οποία είχαν υψηλή ζήτηση κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, όπως υγειονομικό υλικό και ειδή προσωπικής υγιεινής (Παπουτσάνης, Σαράντης), φαρμάκων (Lavipharm) και είδη διατροφής (Νίκας, Κρι-Κρι, ΕΛΓΕΚΑ).
Οι εταιρείες τεχνολογίας (Πλαίσιο, Quest, Performance Technologies, Εpsilon Net, Space Hellas) είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται λόγω της αυξημένης ζήτησης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Παράλληλα, οι εταιρείες στον υποκλάδο των logistics (Foodlink, ACS μέλος της Quest) κατάφεραν να συντηρήσουν τα αποτελέσματά τους από την αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους.
Οι εταιρείες επένδυσης σε ακίνητη περιουσία παρουσίασαν αύξηση στον τζίρο τους αποτυπώνοντας την αύξηση των χαρτοφυλακίων τους μέσω επενδύσεων κατά τη διάρκεια του 2019 και στις αρχές του 2020. Παράλληλα, οι εταιρείες Δρομέας και Sato είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται ως αποτέλεσμα των αυξημένων πωλήσεων λόγω του μέτρου της τηλεργασίας που επιβλήθηκε κατά το διάστημα του lockdown.
*Παρακάτω, οι εταιρείες με αύξηση εσόδων μεγαλύτερη από 5% κατά την περίοδο και με κύκλο εργασιών άνω των 6 εκατ. ευρώ. Από τον πίνακα έχει εξαιρεθεί η AVE Α.Ε. καθώς τα αποτελέσματά της δεν είναι συγκρίσιμα με της προηγούμενης περιόδου
Η μεγάλη εικόνα και…κάτι από το 9μηνο
Σύμφωνα με την PwC, από τις 142 εταιρείες του δείγματος, οι 12 έχουν δημοσιεύσει οικονομικά αποτελέσματα για το 9μηνο του 2020.
Τα έσοδα των εταιρειών συνεχίζουν να παρουσιάζουν αρνητική πορεία και το πρώτο εννεάμηνο του 2020 με τις εταιρείες των κλάδων της Βιομηχανίας και των Κατασκευών να εμφανίζουν πτώση της τάξης του 34% κατά μέσο όρο.
Οι επιχειρήσεις που παρουσίασαν αυξημένο τζίρο κατά το πρώτο εξάμηνο συνέχισαν να έχουν θετική πορεία και στα αποτελέσματα του εννεαμήνου.
Επιπλέον, η εταιρεία Πλαστικά Θράκης δημιούργησε νέες γραμμές παραγωγής προστατευτικών μασκών βελτιώνοντας σημαντικά τα αποτελέσματα στην περίοδο.
Αντίθετα, οι απώλειες των δύο μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων, που συνεχίστηκαν και στο τρίτο τρίμηνο του 2020 ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης μειωμένης ζήτησης στους κλάδους της ναυτιλίας και της αεροπορίας καθώς και των χαμηλότερων τιμών αργού πετρελαίου σε σύγκριση με το 2019, συμπιέζουν τα έσοδα και επηρεάζουν σημαντικά το σύνολο των εταιρειών.
Από την ανάλυση του κύκλου εργασιών των εισηγμένων που έχουν δημοσιεύσει αποτελέσματα 9μηνου φαίνεται ότι η πτώση του κύκλου εργασιών των εισηγμένων συνεχίστηκε και στο τρίτο τρίμηνο του έτους.
Συγκεκριμένα, το τρίτο τρίμηνο του 2020, παρουσίασαν μειωμένα έσοδα κατά 32% (-€ 1,8δισ.) σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, όπου και τα μέτρα για την καταπολέμηση της πανδημίας ήταν σε πλήρη ισχύ, σημειώθηκε και η μεγαλύτερη μείωση εσόδων, σχεδόν κατά 50% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019, ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους υπήρξε μία πτώση της τάξης του 15%.
Συνολικά, ο κύκλος εργασιών του εννεαμήνου του 2020 παρουσιάζεται μειωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 33%.
Συνοπτικά
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων των εισηγμένων εταιρειών του δείγματος ανά κλάδο δραστηριότητας εν μέσω πανδημίας συνάδει με την ευρύτερη εικόνα της οικονομίας που πλήττεται από την υγειονομική κρίση, όπως αναφέρει η PwC.
Κλάδοι όπως το εμπόριο που παράγουν προϊόντα ανελαστικής ζήτησης, όπως τα προϊόντα που καλύπτουν βιοτικές ανάγκες παρέμειναν οριακά ανεπηρέαστοι από την πανδημία. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκαν και οι υποδομές που κατάφεραν και αύξησαν τα μεγέθη τους, καθώς τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγουν επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα και τη λειτουργία της οικονομίας (ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες).
Παράλληλα, σε συγκεκριμένους κλάδους υπήρξαν επιχειρήσεις του δείγματος που αύξησαν τον κύκλο εργασιών τους εν μέσω κρίσης, γεγονός που αποδίδεται σε δύο κύριους παράγοντες:
-Ο ένας σχετίζεται με αυξήσεις στη ζήτηση λόγω των χαρακτηριστικών των προϊόντων τους που ήδη παρήγαγαν, όπως τα προϊόντα τεχνολογίας,
-ενώ ο δεύτερος παράγοντας αφορά την άμεση ανταπόκριση που επέδειξαν στις νέες ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία, μετασχηματίζοντας τις γραμμές παραγωγής τους και παράγοντας υγειονομικό υλικό, όπως μάσκες και αντισηπτικά.
Ανάλογη αντίδραση είχαν και αρκετές επιχειρήσεις κυρίως στον κλάδο του εμπορίου που παρά τις αναστολές λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, συνέχισαν τη λειτουργία τους μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, διασώζοντας σε σημαντικό βαθμό τα μεγέθη του κλάδου.
Αντιθέτως, στον κλάδο των υπηρεσιών οι εταιρείες των μεταφορών δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα από την κρίση εξαιτίας των απαγορεύσεων και των μετέπειτα μέτρων που επιβλήθηκαν στις μετακινήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι πετρελαϊκές επιχειρήσεις καθώς ο συνδυασμός του περιορισμού των μεταφορών, της ζήτησης για καύσιμα και της σημαντικής πτώσης της διεθνής τιμής του πετρελαίου συμπαρέσυρε τα μεγέθη τους.