Γράφει η «ξενοδόχος»
“Ανάσα’” σε μία περίοδο όπου τα νέα lockdowns σε όλη την Ευρώπη έχουν καθηλώσει και πάλι τα αεροπλάνα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, δίνει στην Aegean η χθεσινή απόφαση της Κομισιόν που ενέκρινε την κρατική στήριξη ύψους 120 εκατ. ευρώ της Ελλάδας στον μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα, κρίνοντας ότι είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Με βάση τη συμφωνία- πλαίσιο με το Ελληνικό Δημόσιο, θα χορηγηθεί η κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκ. ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 60 εκ. ευρώ.
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει δωρεάν τίτλους δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή εξάσκησης ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση που θα προκηρυχθεί.
Οι τίτλοι θα μπορούν να εξασκηθούν μεταξύ 2-5 ετών από την καταβολή της ενίσχυσης, ώστε να υπάρχει όφελος από την όποια αύξηση της τιμής της μετοχής, και θα αφορούν αριθμό μετοχών ίσο με το 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας κατόπιν της αύξησης των ιδιωτών.
Η Επιχειρηματολογία
Στα σημεία- κλειδιά που έπαιξαν ρόλο προκειμένου να εγκριθεί η στήριξη είναι καταρχάς ο ενισχυμένος ρόλος της εταιρείας στην στήριξη του ελληνικού τουρισμού και της οικονομίας γενικότερα, δεδομένου ότι η συνεισφορά σε φόρους, εισφορές, ΦΠΑ και τέλη υποδομών συνολικά έφτασε περίπου τα 400 εκατ. ευρώ το 2019.
Την περασμένη χρονιά, προ κορωνοϊού, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας μετέφερε 15 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων οι 9,5 ήταν επιβάτες εξωτερικού, ενώ χαρακτηριστικό της συνεισφοράς του ομίλου σε σχέση με τον εισερχόμενο τουρισμό της χώρας αποτελεί το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αύξανε κατά 1 σχεδόν εκατ. τους επιβάτες εξωτερικού.
Επιπλέον, υπολογίζεται ότι το 1/3 της συνολικής κίνησης των ελληνικών αεροδρομίων προέρχεται από τη δραστηριότητα της εταιρείας, κι έστω κι αν στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πολλές ακόμη αεροπορικές, η αυξημένη δραστηριότητα αυτών συγκεντρώνεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και για συγκεκριμένους προορισμούς, κυρίως στην Αθήνα και τα ελληνικά νησιά.
Την ίδια στιγμή ο αντίκτυπος της πανδημίας στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου ήταν δραματικός:
- Το εννεάμηνο του 2020 ο κύκλος εργασιών ήταν μόλις στα 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες.
- Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημιές ύψους 187,1 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών ύψους 77,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.