Βάιος Κρόκος
Με βασικό «αιμοδότη» για μια ακόμη φορά τις τράπεζες/χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (9,8 εκατ. ευρώ και μερίδιο 15,18% για τη διαδικτυακή προβολή τους), σε συνδυασμό με τα προεκλογικά σποτ, η display διαφήμιση στην Ελλάδα επανήλθε το 2019 στα επίπεδα του 2017, καταγράφοντας άνοδο 4% στα 64,6 εκ. ευρώ έναντι 62,1 εκ. ένα χρόνο νωρίτερα.
Για την ακρίβεια, ώθηση ώστε οι συνολικές δαπάνες να καταγράψουν οριακά θετικό πρόσημο αποτέλεσαν τα ad hoc κονδύλια προεκλογικών καμπανιών την περσινή χρονιά που διαμορφώθηκαν συνολικά σε 2,35 εκατ. ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το video αθροίζει στο μερίδιό του 7,2% (4.677.473 ευρώ) και έχει συμβάλλει σημαντικά στη συνολική αύξηση, σε σχέση με το 2018 στο οποίο η σχετική επένδυση ανήλθε στα 3.236.691 ευρώ (5,2%).
Αυτά καταγράφονται στα τελευταία στοιχεία της έρευνας Adex Hellas για το 2019, με τον πρόεδρο του IAB Hellas, κ. Σπύρο Παπαγεωργίου να τονίζει:
«Η αύξηση της μεταβολής της display δαπάνης το 2019 αποτέλεσε το πρώτο, σημαντικό, δείγμα μια επαναφοράς στην ανάπτυξη για το digital marketing. Δυστυχώς το 2020 η τάση αυτή ανεστάλη από την έλευση του Covid-19. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και ήδη πραγματοποιήσαμε μια πολύ μεγάλη καμπάνια με στόχο την ενίσχυση των Ελληνικών ψηφιακών ΜΜΕ. Το 2019 έδειξε μια μεγάλη δυναμική, ιδιαίτερα στο δεύτερο μισό του έτους και θεωρούμε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την αυξητική τάση του video.
Σχεδιάζουμε βελτιώσεις για την ADEX καθώς αυτή τη στιγμή αποτελεί τη μοναδική αξιόπιστη καταγραφή της ψηφιακής διαφημιστικής επένδυσης στην Ελλάδα.»
Ειδικότερα, ισχυρό παραμένει το αποτύπωμα στην online διαφήμιση και άλλων γνωστών κλάδων:
Την 2η θέση κατέχει το Λιανεμπόριο με 9,031 εκατ. ευρώ (13,98%), ακολουθούν τα ΜΜΕ και η Διασκέδαση καθώς επενδύουν 6,4 εκατ. ευρώ (9,98%).
Οι Τηλεπικοινωνίες με 5,33 εκατ. ευρώ (8,26%) ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η κατηγορία των FMCG / προϊόντα περιποίησης και ΜΗΣΥΦΑ με 4 εκατ. ευρώ (6,20%).
Ακολουθεί η κατηγορία FMCG/Τρόφιμα με 3,5 εκατ. ευρώ και μερίδιο 5,50%, στη συνέχεια τα Αυτοκίνητα – Μοτοσικλέτες με 3,54 εκατ. ευρώ (5,49%), τα Προϊόντα Τεχνολογίας, Software/Ηλεκτρονικά Αναλώσιμα με 2,8 εκατ. ευρώ (4,35%),
Στην 9η θέση βρίσκεται η Πολιτική Διαφήμιση με 2,35 εκατ. ευρώ (3,65%) και στη 10η τα Αλκοολούχα ποτά με 2,3 εκατ. ευρώ (3,65%).
Ακολουθούν:
– Τα Ταξίδια και ο Τουρισμός με 2,1 εκατ. ευρώ (3,28%),
– Τα Βοηθητικά Προγράμματα με 1,7 εκατ. ευρώ (2,71%),
– Τα Μη αλκοολούχα Ποτά με 1,6 εκατ. ευρώ (2,48%),
– Η Εκπαίδευση με 1,5 εκατ. ευρώ και μερίδιο 2,31%,
– Η Βιομηχανία και οι Κατασκευές με 922.228 ευρώ (1,43%),
– Το Business Service με 836.000 ευρώ (1,29%),
– Tα Καθαριστικά με 568.134 ευρώ (0,88%),
– Οι Λευκές Συσκευές με 559.752 ευρώ (0,87%),
– Τα Έπιπλα και Είδη Διακόσμησης με 491.765 ευρώ (0,76%),
– Το Real Estate με 244.900 ευρώ (0,38%)
– και η Αγορά Εργασίας με 85.200 ευρώ (0,13%).
Σύμφωνα με το ετήσιο report Adex Hellas 2019 που εκδίδει ο IAB Hellas βάσει των στοιχείων που συλλέγει από τα μέλη του (ψηφιακούς εκδότες, media agencies και διαφημιστικά δίκτυα), η αυξητική αυτή τάση είναι ενθαρρυντική, δεδομένου ότι η έρευνα αποτυπώνει τα διαφημιστικά έσοδα από 14 επιμέρους εκδότες (publishers) και δίκτυα (network) έναντι 16 μελών για την αντίστοιχη μελέτη του 2018. Πιο αναλυτικά, οι εκδότες και τα δίκτυα που παρείχαν στοιχεία στην έρευνα διαχειρίζονται 82 επιμέρους sites το 2019, έναντι 107 sites το 2018 και 125 το 2017.
Επισημαίνεται ότι το συγκεκριμένο report δεν εμπεριέχει τη διαφημιστική δαπάνη σε Programmatic, Google και Social media, η οποία αθροιζόμενη με το Display παρέχει μια πιο πλήρη εικόνα της ψηφιακής επένδυσης στην Ελλάδα.