του Απόστολου Αλωνιάτη*
(Υπολογισμός αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης (τεκμήρια) για το φορολογικό έτος 2017)
Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος στις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης , θα ασχοληθούμε με τις δαπάνες που αφορούν τα ΕΙΧ αυτοκίνητα, τα ιδιωτικά σχολεία, τα σκάφη αναψυχής, τα ιδιωτικά αεροσκάφη κάθε τύπου, το βοηθητικό προσωπικό, τις κολυμβητικές δεξαμενές και την ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης των φορολογουμένων.
Επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης
Ο προσδιορισμός της δαπάνης διαβίωσης που προκύπτει από τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης πραγματοποιείται ανάλογα µε τα κυβικά του αυτοκινήτου, µε βάση το κόστος τελών κυκλοφορίας, ασφαλίστρων, καυσίμων και δαπανών συντήρησης.
Αντικειμενική δαπάνη επιβατηγών ιδιωτικής χρήσης.
Κυβισμός | Ποσό διαμόρφωσης δαπάνης |
Μέχρι 1.200 κ.ε. | 4.000,00 |
Πάνω από 1.200 έως 2.000 κ.ε. | Προστίθενται 600,00 ευρώ ανά 100 κ.ε. |
Πάνω από 2.000 έως 3.000 κ.ε. | Προστίθενται 900,00 ευρώ ανά 100 κ.ε. |
Πάνω από 3.000 κ.ε. | Προστίθενται 1.200,00 ευρώ ανά 100 κ.ε. |
Για πάνω από 5 έως 10 έτη προβλέπεται μείωση κατά 30% | |
Για πάνω από 10 έτη προβλέπεται μείωση κατά 50% | |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Πίνακας διαμόρφωσης της αντικειμενικής δαπάνης ανάλογα με τα έτη κυκλοφορίας.
Ετήσια αντικειμενική δαπάνη € | |||
Κυβικά εκατοστά | Μέχρι και 5 έτη | Από 5 έτη έως 10 | Πάνω από 10 έτη |
1000 | 4.000,00 | 2.800,00 | 2.000,00 |
1200 | 4.000,00 | 2.800,00 | 2.000,00 |
1400 | 5.200,00 | 3.640,00 | 2.600,00 |
1500 | 5.800,00 | 4.060,00 | 2.900,00 |
1600 | 6.400,00 | 4.480,00 | 3.200,00 |
1700 | 7.000,00 | 4.900,00 | 3.500,00 |
1800 | 7.600,00 | 5.320,00 | 3.800,00 |
1900 | 8.200,00 | 5.740,00 | 4.100,00 |
2000 | 8.800,00 | 6.160,00 | 4.400,00 |
2500 | 13.300,00 | 9.310,00 | 6.650,00 |
3000 | 17.800,00 | 12.460,00 | 8.900,00 |
3500 | 23.800,00 | 16.660,00 | 11.900,00 |
Πηγή: ΠΟΛ. 1076/2015
Τα ανωτέρω ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) και μέχρι δέκα (10) έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από δέκα (10) έτη.
Επισημαίνεται ότι, για τα επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που αγοράστηκαν μεταχειρισμένα από τον ΟΔΔΥ, ως έτος πρώτης κυκλοφορίας για τον υπολογισμό της παλαιότητας θεωρείται ο χρόνος που τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ προ πώλησής τους από τον ΟΔΔΥ, εφόσον αποδεικνύεται, διαφορετικά θεωρείται αυτό που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας που χορηγήθηκε μετά τη μεταβίβασή τους από τον ΟΔΔΥ.
Διαμόρφωση βάση τα κυβικά εκατοστά και τα έτη κυκλοφορίας
Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου κ.λπ.
Κυβικάεκατοστά (cc) | Μέχρι και 5 έτη(2013-2017) | Πάνω από 5 μέχρι και 10 έτη
(2008-2012) |
Πάνω από 10 έτη |
έως 1.200 | 4.000 | 2.800 | 2.000 |
1.300 | 4.600 | 3.220 | 2.300 |
1.400 | 5.200 | 3.640 | 2.600 |
1.500 | 5.800 | 4.060 | 2.900 |
1.600 | 6.400 | 4.480 | 3.200 |
1.700 | 7.000 | 4.900 | 3.500 |
1.800 | 7.600 | 5.320 | 3.800 |
1.900 | 8.200 | 5.740 | 4.100 |
2.000 | 8.800 | 6.160 | 4.400 |
2.100 | 9.700 | 6.790 | 4.850 |
2.200 | 10.600 | 7.420 | 5.300 |
2.300 | 11.500 | 8.050 | 5.750 |
2.400 | 12.400 | 8.680 | 6.200 |
2.500 | 13.300 | 9.310 | 6.650 |
2.600 | 14.200 | 9.940 | 7.100 |
2.700 | 15.100 | 10.570 | 7.550 |
2.800 | 16.000 | 11.200 | 8.000 |
2.900 | 16.900 | 11.830 | 8.450 |
3.000 | 17.800 | 12.460 | 8.900 |
3.100 | 19.000 | 13.300 | 9.500 |
3.200 | 20.200 | 14.140 | 10.100 |
3.300 | 21.400 | 14.980 | 10.700 |
3.400 | 22.600 | 15.820 | 11.300 |
3.500 | 23.800 | 16.660 | 11.900 |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Αν ο κυβισμός του αυτοκινήτου δεν καταλήγει σε πλήρη εκατοντάδα (π.χ. 1240, 1290κ.ε.) τότε θα γίνεται στρογγυλοποίηση προς την πλησιέστερη εκατοντάδα (Μέχρι 50 κ.ε. προς την αμέσως προηγούμενη και πάνω από 50 κ.ε. προς την αμέσως επόμενη).
Σε περίπτωση απόκτησης ή μεταβίβασης με οποιοδήποτε τρόπο Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια του έτους η αντικειμενική δαπάνη μερίζεται σε τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες κυριότητας ή κατοχής του αυτοκινήτου. Διάστημα μεγαλύτερο από 15 ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Τα ίδια εφαρμόζονται και στην περίπτωση ακινησίας ή ολοκληρωτικής καταστροφής του αυτοκινήτου από οποιαδήποτε αίτια. Οι διατάξεις που αναφέρονται στον περιορισμό της αντικειμενικής δαπάνης αυτοκινήτου λόγω ακινησίας εφαρμόζονται και στα αυτοκίνητα με ξένους αριθμούς κυκλοφορίας, εφόσον αποδεικνύεται η ακινησία τους από σχετική βεβαίωση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής. Σε περίπτωση που ιδιοκτήτες Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων θέτουν περισσότερες από μία φορά το χρόνο τα αυτοκίνητά τους σε ακινησία από 16 ημέρες το μήνα και πάνω και τα κυκλοφορούν τις υπόλοιπες ημέρες, για τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης του αυτοκινήτου μέσα στο χρόνο θα αθροίζονται οι μέρες κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μέσα στο χρόνο και το άθροισμά τους θα διαιρείται με τον αριθμό 30. Το πηλίκιο αυτής της διαίρεσης θα δίνει τους μήνες κυκλοφορίας με βάση τους οποίους θα γίνεται ο υπολογισμός της αντικειμενικής δαπάνης από την κυριότητα ή την κατοχή του Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου.
Η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει με βάση Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητο του οποίου κύριος ή κάτοχος είναι ανήλικο τέκνο λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη του γονέα που έχει το μεγαλύτερο εισόδημα και αν αυτός έχασε τη γονική μέριμνα, του άλλου γονέα, ανεξάρτητα από το εάν για το τέκνο αυτό υπάρχει υποχρέωση υποβολής ξεχωριστής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Στην περίπτωση που οι γονείς έχουν ίσο εισόδημα ή που κανείς από τους γονείς δεν έχει εισόδημα, η αντικειμενική αυτή δαπάνη λογίζεται ως δαπάνη του πατέρα.
Σε περίπτωση εικονικής μεταβίβασης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου με σκοπό την απόκτηση αυτού από περισσότερα πρόσωπα, η αντικειμενική δαπάνη με βάση το αυτοκίνητο αυτό ισχύει αυτοτελώς στο σύνολό της για κάθε ένα από τους συμβαλλομένους. Ως εικονική θεωρείται η μεταβίβαση ή η απόκτηση όταν πραγματοποιείται ιδίως μεταξύ συγγενών εξ’ αίματος ή εξ’ αγχιστείας κατευθείαν γραμμή ή εκ πλαγίου μέχρι και τον τρίτο βαθμό , δηλαδή μεταξύ γονέων και παιδιών, μεταξύ πάππων και εγγονών, μεταξύ προπάππων και δισέγγονων, μεταξύ αδελφών, μεταξύ πρώτων ανιψιών και πρώτων θείων (τα ανίψια θα είναι τα παιδιά των αδελφών του φορολογουμένου και οι θείοι ή οι θείες τα αδέλφια των γονέων του φορολογουμένου). Σημειώνεται ότι οι συγγενείς εξ’ αίματος του ενός από τους συζύγους είναι συγγενείς εξ’ αγχιστείας του άλλου συζύγου στην ίδια γραμμή και τον ίδιο βαθμό (Α.Κ. 1464). Αντίθετα οι σύζυγοι δεν θεωρούνται μεταξύ τους συγγενείς εξ’ αίματος ή εξ’ αγχιστείας. Πάντως σε κάθε περίπτωση οι φορολογούμενοι έχουν δικαίωμα ανταπόδειξης, δηλαδή μπορούν να προσκομίσουν στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι δεν είναι εικονική η μεταβίβαση του αυτοκινήτου ή η απόκτηση του ή η συγκυριότητα τους σε αυτό. Στην περίπτωση που η συγκυριότητα είναι πραγματική η αντικειμενική δαπάνη μερίζεται κατά το λόγο των ιδανικών μεριδίων κάθε ενός συγκυρίου. Διευκρινίζεται ότι η μεταβίβαση του Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου λόγω κληρονομιάς δεν θεωρείται εικονική και κατά συνέπεια η αντικειμενική δαπάνη θα υπολογιστεί με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του αυτοκινήτου που ανήκει στον φορολογούμενο.
Προκειμένου για εκπαιδευτές αυτοκινήτων καθώς και για τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το αυτοκίνητο που δίνει τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη.
Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος (ο σύζυγος ή η σύζυγος) έχει ατομική επιχείρηση, η οποία χρησιμοποιεί για τις ανάγκες της επιβατικά ή μικτής χρήσης αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνονται υπόψη όλα αυτά τα αυτοκίνητα της ατομικής επιχείρησης.
Διευκρινίζεται ότι η αντικειμενική δαπάνη βαρύνει εκτός από τον κύριο και τον κάτοχο των επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης ή των αυτοκινήτων μεικτής χρήσης, για το χρονικό διάστημα της κατοχής εφόσον αυτή διαρκεί περισσότερο του ενός μήνα. Διάστημα μεγαλύτερο των δεκαπέντε (15) ημερών λογίζεται ολόκληρος μήνας.
Στις περιπτώσεις ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης E.I.X. ή μεικτής χρήσης, βαρύνει και τους μισθωτές αυτού του είδους των αυτοκινήτων, είτε η ενοικίαση είναι απλή, είτε είναι κατά το σύστημα Leasing. Με αυτή την έννοια εάν κάτοικος Ελλάδος ενοικιάσει εντός του έτους περισσότερα του ενός αυτοκίνητα, όλα θα ληφθούν υπόψη για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής δαπάνης αυτοκινήτων για το διάστημα που χρησιμοποιήθηκαν.
Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης δεν εφαρμόζεται:
-για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα για πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητικές αναπηρίες τουλάχιστον σε ποσοστό το εξήντα επτά τοις εκατό (67%). Ως επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης ειδικά διασκευασμένα για κινητικά αναπήρους θεωρούνται εκείνα που διασκευάστηκαν ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής για να οδηγούνται από πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητική αναπηρία με ποσοστό πάνω από εξήντα επτά τοις εκατό (67%) ή για να μεταφέρουν αυτά τα πρόσωπα μαζί με τα αντικείμενα που είναι απαραίτητα για τη μετακίνησή τους καθώς και
-για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας το οποίο εκδίδεται από διεθνή ή ημεδαπό φορέα που έχει αρμοδιότητα να εκδίδει τέτοιο πιστοποιητικό και φέρει χαρακτηριστικές αριθμημένες πινακίδες που εκδίδονται από τα αρμόδια εξουσιοδοτημένα νομικά πρόσωπα σύμφωνα με την υπ. αριθ. Α-οικ. 61041 / 5235 / 28-11-2013 Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Διευκρινίζεται ότι η ανωτέρω απαλλαγή δεν εφαρμόζεται σε αυτοκίνητα που διαθέτουν μεν πιστοποιητικό αυθεντικότητας αλλά φέρουν συμβατικές πινακίδες.
– οι νεκροφόρες παρότι χαρακτηρίζονται ως επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, γίνεται δεκτό να μην λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό των αντικειμενικών δαπανών των Ε.Ι.Χ.
Ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικών αυτοκινήτων Ι.Χ. εταιρειών.
. Τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις, είτε είναι ιδιόκτητα , είτε με leasing, είτε με χρηματοοικονομική μίσθωση, αποτελούν τεκμήριο τους για τους επιχειρηματίες.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1076/26.3.2015, δόθηκαν οδηγίες από την διοίκηση για τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογούμενων. Στην ίδια εγκύκλιο περιγράφεται και η επιβάρυνση των φορολογουμένων από τα εταιρικά αυτοκίνητα.
Στις περιπτώσεις εταιριών ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων ή περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών ή ανωνύμων ή αστικών, καθώς και των κοινωνιών και κοινοπραξιών που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, οι οποίες έχουν στην κυριότητά τους επιβατικά ΙΧ (ΕΙΧ) αυτοκίνητα, η συνολική ετήσια αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε αυτά λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη των:
- Ομόρρυθμων ή απλών, εκτός των ετερόρρυθμων, εταίρων ή κοινωνών ή μελών της κοινοπραξίας φυσικών προσώπων, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών, κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρεία. Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που μέσα στη χρήση γίνει αλλαγή στα ποσοστά ή τα πρόσωπα των ομόρρυθμων εταίρων, τότε ο υπολογισμός της αντικειμενικής δαπάνης για κάθε ομόρρυθμο γίνεται για κάθε τμήμα της χρήσης κατά τη διάρκεια του οποίου είχε το ίδιο ποσοστό.
- Των φυσικών προσώπων, μελών της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών, κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στην εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, όταν οι διαχειριστές αυτής δεν είναι εταίροι της.
- Των διαχειριστών της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης που είναι και εταίροι της, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην Ε.Π.Ε.
Η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε κάθε εταίρο δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας.
- Η συνολική αντικειμενική δαπάνη με βάση τα αυτοκίνητα της εταιρίας θα κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ των εντεταλμένων, διευθυνόντων συμβούλων, διοικητών και προέδρων Δ.Σ. ανεξάρτητα από το αν τα πρόσωπα αυτά ασκούν πραγματική διοίκηση. Και στην προκείμενη περίπτωση η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί για καθένα από αυτά τα πρόσωπα δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της Α.Ε.
Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρόεδρος του Δ.Σ. Α.Ε., ο οποίος έστω ότι είναι και διευθύνων σύμβουλος, κατά τη διάρκεια του έτους αλλάξει, η συνολική αντικειμενική δαπάνη, αφού περιορισθεί στο ύψος της μεγαλύτερης αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρείας θα μεριστεί στα δύο πρόσωπα που κατείχαν διαδοχικά τη θέση του προέδρου – διευθύνοντα συμβούλου της Α.Ε. ανάλογα με τους μήνες που κατείχε τη θέση αυτή ο καθένας.
Όταν υπάρχουν περισσότεροι του ενός διευθύνοντες σύμβουλοι, το τεκμήριο των αυτοκινήτων της Α.Ε. μερίζεται σε όλους ισομερώς.
Εάν στις πιο πάνω περιπτώσεις όλοι οι εταίροι των Ο.Ε. ή Ε.Ε. ή Ε.Π.Ε. ή αστικών εταιρειών καθώς και των κοινωνιών ή κοινοπραξιών είναι νομικά πρόσωπα, η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει με βάση τα Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα που έχουν στην κατοχή τους ή στην κυριότητά τους οι υπόψη εταιρείες ή κοινωνίες ή κοινοπραξίες λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη των φυσικών προσώπων που μετέχουν σε αυτά τα νομικά πρόσωπα.
Στην περίπτωση που όλα τα μέλη των ανωτέρω εταιρειών είναι νομικά πρόσωπα τότε:
α) Εάν μεταξύ αυτών των νομικών προσώπων, περιλαμβάνονται και αλλοδαπές Α.Ε. ή μόνο αλλοδαπές Α.Ε., βαρύνονται με την υπόψη αντικειμενική δαπάνη και οι διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι, οι διοικητές των Α.Ε. και πρόεδροι των διοικητικών συμβουλίων αυτών, εφ’ όσον αυτοί είναι κάτοικοι Ελλάδος ή κάτοικοι αλλοδαπής που αποκτούν πραγματικό εισόδημα στην ημεδαπή και οι αλλοδαπές εταιρείες έχουν εγκατάσταση και υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα.
β) Εάν όλα αυτά τα νομικά πρόσωπα είναι αλλοδαπά που έχουν εγκατάσταση και υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα, θα ελεγχθούν τα μέλη και αυτών των αλλοδαπών νομικών προσώπων για να βρεθεί φυσικό πρόσωπο που να βαρύνεται με ποσά της υπόψη αντικειμενικής δαπάνης.
Στην περίπτωση που όλα τα μέλη των ανωτέρω εταιρειών (ΟΕ ή ΕΕ ή ΕΠΕ ή αστικών εταιρειών, κοινωνιών, κοινοπραξιών) είναι νομικά πρόσωπα και όλα τα μέλη των νομικών αυτών προσώπων είναι επίσης νομικά πρόσωπα , δεν θα πρέπει να συνεχιστεί και η εξέταση των μελών και αυτών των νομικών προσώπων μέχρι να ανευρεθεί φυσικό πρόσωπο που να βαρύνεται με την αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης με βάση τα αυτοκίνητα της αρχικής εταιρείας κτλ.
Περαιτέρω για τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που δεν έχουν εγκατάσταση στην Ελλάδα αλλά υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης καθώς και για τις αλλοδαπές επιχειρήσεις η αντικειμενική δαπάνη η οποία προκύπτει με βάση αυτοκίνητα αυτής της περίπτωσης, ιδιοκτησίας του αλλοδαπού νομικού προσώπου ή ιδιοκτησίας ή κατοχής γραφείου, υποκαταστήματος ή πρακτορείου της αλλοδαπής επιχείρησης εγκατεστημένου στην Ελλάδα, βαρύνει το πρόσωπο που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή την αλλοδαπή επιχείρηση ή προΐσταται του γραφείου η υποκαταστήματος ή πρακτορείου.
Η αντικειμενική δαπάνη βαρύνει καθένα από τα φυσικά πρόσωπα που ορίζονται από τις ανωτέρω διατάξεις ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής ή κατοικίας τους εφόσον αποκτούν πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα και δεν μπορεί για καθένα από αυτά τα πρόσωπα και για κάθε εταιρεία να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρείας.
Τα ανωτέρω καταλαμβάνουν και τα αυτοκίνητα μεικτής χρήσης καθώς και τα αυτοκίνητα τύπου Jeep. Από τα ανωτέρω δεν εξαιρούνται τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα λόγω του ότι υπάγονται στην έννοια των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων.
Κατανομή της αντικειμενικής δαπάνης από εταιρικά αυτοκίνητα
Παραθέτουμε πίνακα με εταιρικά αυτοκίνητα και θα δούμε παρακάτω την κατανομή των συγκεκριμένων αυτοκινήτων σαν εταιρική δαπάνη, ανάλογα με την εταιρεία.
κ.ε. | Αντικειμενική δαπάνη(προ μείωσης) | Παλαιότητα (έτη) | Μείωση % | Αντικειμενικήδαπάνη |
1.200 | 4.000,00 | 2 | 4.000,00 | |
1.200 | 4.000,00 | 2 | 4.000,00 | |
1.600 | 6.400,00 | 11 | 50% | 3.200,00 |
1.600 | 6.400,00 | 6 | 30% | 4.480,00 |
2.000 | 8.800,00 | 3 | 8.800,00 | |
2.500 | 13.300,00 | 1 | 13.300,00 | |
Σύνολο | 37.780,00 |
α) Ο.Ε.
Ομόρρυθμος – 50% | 37.780,00 x 50% = 18.890,00 | 13.300,00 |
Ομόρρυθμος – 30% | 37.780,00 x 30% = 11.334,00 | 11.334,00 |
Ομόρρυθμος – 20% | 37.780,00 x 20% = 7.556,00 | 7.756,00 |
β) Ε.Ε.
Ομόρρυθμος – 50% | 37.780,00 x 50/90 = 20.998,89 | 13.300,00 |
Ομόρρυθμος – 40% | 37.780,00 x 40/90 = 16.791,12 | 13.300,00 |
Ετερόρρυθμος – 10% | Δεν υπολογίζεται δαπάνη |
γ) Ε.Π.Ε.
i) Διαχειριστές μέλη της εταιρείας
Διαχειριστής – 60% | 37.780,00 x 60/80 = 28.335,00 | 13.300,00 |
Διαχειριστής – 20% | 37.780,00 x 20/80 = 9.445,00 | 9.445,00 |
Εταίρος – 20% | Δεν υπολογίζεται δαπάνη |
ii) Διαχειριστής τρίτο πρόσωπο
Εταίρος – 60% | 37.780,00 x 60% = 22.668,00 | 13.300,00 |
Εταίρος – 20% | 37.780,00 x 20% = 7.556,00 | 7.556,00 |
Εταίρος – 20% | 37.780,00 x 20% = 7.556,00 | 7.556,00 |
δ) Α.Ε.
Πρόεδρος Δ.Σ. | 37.780,00 / 2 = 18.890,00 | 13.300,00 |
Διευθύνων σύμβουλος | 37.780,00 / 2 = 18.890,00 | 13.300,00 |
Αντικειμενική δαπάνη ιδιωτικών σχολείων.
Για τον προσδιορισμό της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης, λαμβάνεται υπόψη η ετήσια δαπάνη που καταβάλλεται για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, όπως αυτή προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Εξαιρούνται οι δαπάνες που καταβάλλονται σε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και στα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Αντικειμενική δαπάνη ιδιωτικών σχολείων(Δαπάνη ανά μαθητή) | ||
Νηπιαγωγείο | Δημοτικό | Γυμνάσιο – Λύκειο |
Όπως η δαπάνη αυτή προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών | ||
Εξαιρούνται τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια και τα ειδικά σχολεία ατόμων µε ειδικέςΑνάγκες |
Προσοχή : Στην περίπτωση διαζευγμένων γονέων όπου άλλος γονέας βαρύνεται µε τα τέκνα και άλλος καταβάλλει τις δαπάνες διδάκτρων των τέκνων, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα βαρύνει τον γονέα που καταβάλλει τις δαπάνες αυτές. Εάν τα δίδακτρα κλπ καταβάλλονται από εταιρεία που εργάζεται γονέας, η αντικειμενική δαπάνη εξακολουθεί να επιβαρύνει τον γονέα αυτόν.
Αντικειμενική δαπάνη βοηθητικού προσωπικού.
Αντικειμενική δαπάνη βοηθητικού προσωπικού(Δαπάνη ανά απασχολούμενο) | |||
Οικιακοί βοηθοί | Οδηγοί αυτοκινήτων | Δάσκαλοι | Λοιπό προσωπικό |
Όπως η δαπάνη αυτή προκύπτει από το εκάστοτε κατώτατο όριο αμοιβών για την αντίστοιχηκατηγορία εργαζομένων |
Προσοχή : Η αντικειμενική δαπάνη δεν εφαρμόζεται όταν ο φορολογούμενος απασχολεί έναν µόνο οικιακό βοηθό, ή όταν ο ίδιος ή πρόσωπο που συνοικεί µε αυτόν και τον βαρύνει, έχει αναπηρία 67% και πάνω από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία ή είναι ηλικίας άνω των 65 ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο.
Σκάφη αναψυχής
α) Αντικειμενική δαπάνη μηχανοκίνητων σκαφών ανοικτού τύπου.
Αντικειμενική δαπάνη(Μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και µη) | |
Ολικό μήκος μέχρι 5 μέτρα | Ολικό μήκος πάνω από 5 μέτρα |
4.000,00 | 2.000,00 ανά μέτρο |
β) Μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη µε χώρο ενδιαίτησης
Αντικειμενική δαπάνη μηχανοκίνητων ή μικτών σκαφών µε χώρο ενδιαίτησης | |
Ολικό μήκος | Ποσό διαμόρφωσης δαπάνης |
Μέχρι και 7 μέτρα | 12.000,00 |
Πάνω από 7 μέχρι και 10 μέτρα | Προστίθενται 3.000,00 ευρώ ανά μέτρο |
Πάνω από 10 μέχρι και 12 μέτρα | Προστίθενται 7.500,00 ευρώ ανά μέτρο |
Πάνω από 12 μέχρι και 15 μέτρα | Προστίθενται 15.000,00 ευρώ ανά μέτρο |
Πάνω από 15 μέχρι και 18 μέτρα | Προστίθενται 22.500,00 ευρώ ανά μέτρο |
Πάνω από 18 μέχρι και 22 μέτρα | Προστίθενται 30.000,00 ευρώ ανά μέτρο |
Πάνω από 22 μέτρα | Προστίθενται 50.000,00 ευρώ ανά μέτρο |
Για πάνω από 5 έως 10 έτη προβλέπεται μείωση κατά 15% | |
Για πάνω από 10 έτη προβλέπεται μείωση κατά 30% | |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Ετήσια Αντικειμενική Δαπάνη φορολογικού έτους 2017
με βάση το μήκος και τα έτη νηολόγησης μηχανοκίνητων
ή μικτών σκαφών με χώρο ενδιαίτησης
Μήκος σκάφους | Μέχρι και 5 έτη(2013-2017) |
Πάνω από 5 μέχρικαι 10 έτη
(2008-2012) (Μείωση κατά 15%) |
Πάνω από 10 έτη(Μείωση κατά 30%) |
7 μέτρα | 12.000,00 | 10.200,00 | 8.400,00 |
8 μέτρα | 15.000,00 | 12.750,00 | 10.500,00 |
9 μέτρα | 18.000,00 | 15.300,00 | 12.600,00 |
10 μέτρα | 21.000,00 | 17.850,00 | 14.700,00 |
11 μέτρα | 28.500,00 | 24.225,00 | 19.950,00 |
12 μέτρα | 36.000,00 | 30.600,00 | 25.200,00 |
13 μέτρα | 51.000,00 | 43.350,00 | 35.700,00 |
14 μέτρα | 66.000,00 | 56.100,00 | 46.200,00 |
15 μέτρα | 81.000,00 | 68.850,00 | 56.700,00 |
16 μέτρα | 103.500,00 | 87.975,00 | 72.450,00 |
17 μέτρα | 126.000,00 | 107.100,00 | 88.200,00 |
18 μέτρα | 148.500,00 | 126.225,00 | 103.950,00 |
19 μέτρα | 178.500,00 | 151.725,00 | 124.950,00 |
20 μέτρα | 208.500,00 | 177.225,00 | 145.950,00 |
21 μέτρα | 238.500,00 | 202.725,00 | 166.950,00 |
22 μέτρα | 268.500,00 | 228.225,00 | 187.950,00 |
23 μέτρα | 318.500,00 | 270.725,00 | 222.950,00 |
24 μέτρα | 368.500,00 | 313.225,00 | 257.950,00 |
25 μέτρα | 418.500,00 | 355.725,00 | 292.950,00 |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Τα παραπάνω ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης μειώνονται κατά ποσοστό 50% προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη. Κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται και για πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση, των ακόλουθων τύπων: τρεχαντίρι, τσερνίκι, βαρκαλάς, υδραίικος βαρκαλάς, γαΐτα, κορίτα (μικρή γαΐτα), χανιώτικη γαΐτα, καραβόσκαρο, αιγυπτιακό καραβόσκαρο, πέραμα, περαματάκι Καλλονής, λίμπερτυ, λέμβος (σκάφη), συμιακή σκάφη, γα(ν)τζάο, μπότης (κούτουλο), μούλος, παπαδιά, τάκος, πριάρι, γούτσος, πλάβα, σκάφος δυτών (βουτηχτάδικο), πάσαρι, γυαλάδικο, πλάκα, φρεγάτα, φρεγαντίνι, μαρτήγος (μαρτηγάνα), μύστικο, σεμπέκ, ζάμπεκο, τσαμπέκο, γαλιότα, φούστα, καραβέλα, γαλιόνι, καράκα, γαλέρα, γαλεάσσα, κιρλαγίτσι, clipper, ταρτάνα, τραμπάκολο, μπαρκέτο, σκιεράτσα, σαχίνι, μαρσιλιάνα, πιελέγκο, πίγκος, ραγιάδο (ραζοβάσελο), σακτούρα (σαχτούρι), σαΐτα (σάικα), σλουπ (sloop), γαυλίς (μπρατσέρα), κέρκουρος (κότερο μπούμα), σακκολαίφη (σακολέβα, μπελλού α λα μαλτέζα), δρόμων (κορβέτο), νάβα, δρόμων ημιολικός (μπάρκο μπέστια), πολάκ(κ)α, βριγαντίνο, βρίκιον (μπρίκι, πάρων), βρικογόλετο, ημιολία (σκούνα), μυοπάρων (γολέτα), επιδρομίς (λόβερ), λιβυρνίς (μπομπάρδα), γαυλολιβυρνίς (μπομπάρδα σαμπατιέρα), γαβάρα (μυοδρόμων), λεύκα, γκαφ, λατίνι, πένα, ψάθα (διψίαθος).
Ετήσια Αντικειμενική Δαπάνη φορολογικού έτους 2017
με βάση το μήκος και τα έτη νηολόγησης μηχανοκίνητων
ή μικτών σκαφών με χώρο ενδιαίτησης
(Ιστιοφόρα και σκάφη Ελληνικής ναυτικής παράδοσης
μείωση κατά 50%)
Μήκος σκάφους | Μέχρι και 5 έτη |
Πάνω από 5 μέχρικαι 10 έτη (Μείωση |
Πάνω από 10 έτη(Μείωση κατά 30%) |
7 μέτρα | 6.000,00 | 5.100,00 | 4.200,00 |
8 μέτρα | 7.500,00 | 6.375,00 | 5.250,00 |
9 μέτρα | 9.000,00 | 7.650,00 | 6.300,00 |
10 μέτρα | 10.500,00 | 8.925,00 | 7.350,00 |
11 μέτρα | 14.250,00 | 12.112,50 | 9.975,00 |
12 μέτρα | 18.000,00 | 15.300,00 | 12.600,00 |
13 μέτρα | 25.500,00 | 21.675,00 | 17.850,00 |
14 μέτρα | 33.000,00 | 28.050,00 | 23.100,00 |
15 μέτρα | 40.500,00 | 34.425,00 | 28.350,00 |
16 μέτρα | 51.750,00 | 43.987,50 | 36.225,00 |
17 μέτρα | 63.000,00 | 53.550,00 | 44.100,00 |
18 μέτρα | 74.250,00 | 63.112,50 | 51.975,00 |
19 μέτρα | 89.250,00 | 75.862,50 | 62.475,00 |
20 μέτρα | 104.250,00 | 88.612,50 | 72.975,00 |
21 μέτρα | 119.250,00 | 101.362,50 | 83.475,00 |
22 μέτρα | 134.250,00 | 114.112,50 | 93.975,00 |
23 μέτρα | 159.250,00 | 135.362,50 | 111.475,00 |
24 μέτρα | 184.250,00 | 156.612,50 | 128.975,00 |
25 μέτρα | 209.250,00 | 177.862,50 | 146.475,00 |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Παρατηρήσεις
α) Για σκάφη µε μόνιμο πλήρωμα ναυτολογημένο για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην αντικειμενική δαπάνη, η οποία προκύπτει προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος.
β) Τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν για την αντικειμενική δαπάνη.
γ) Αναγνωρίζεται πλέον η ακινησία για τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης. Για την απόδειξη του χρόνου ακινησίας πρέπει να συνυποβάλλεται µε τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος βεβαίωση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής για το ακριβές χρονικό διάστημα (χρόνος έναρξης και λήξης ακινησίας ή συνέχιση της ακινησίας κατά την 31η Δεκεμβρίου του έτους), που θα προκύπτει από τις αντίστοιχες καταχωρήσεις σε σχετικό βιβλίο που θα τηρείται από αυτή.
Ανεμόπτερα – Αεροσκάφη – Ελικόπτερα
α) Για ανεμόπτερα στο ποσό των 8.000 ευρώ.
β) Για αεροσκάφη με κινητήρα κοινό, εσωτερικής καύσης και στροβιλοελικοφόρα, καθώς και ελικόπτερα, στο ποσό των 65.000 ευρώ για τους 150 πρώτους ίππους, που προσαυξάνεται με το ποσό των 500 ευρώ για κάθε ίππο πάνω από τους 150 ίππους του κινητήρα τους.
γ) Για αεροσκάφη αεριοπροωθούμενα (JET) στο ποσό των 200 ευρώ για κάθε λίμπρα ώθησης.
Όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω για τα αυτοκίνητα (ιδιοκτησία επιχειρήσεων, ανηλίκων κ.λπ.), εκτός της παλαιότητας και της ακινησίας, εφαρμόζονται ανάλογα και σε αυτήν την περίπτωση αντικειμενικής δαπάνης.
δ) Για τις υπερελαφρές πτητικές αθλητικές μηχανές (ΥΠΑΜ) που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 4 του υπ’ αριθ. Δ2/26314/8802/27.7.2010 Κανονισμού υπερελαφρών πτητικών αθλητικών μηχανών (ΦΕΚ 1360/Β΄) στο ποσό των 20.000 ευρώ.
Προσοχή:
Δεν λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική δαπάνη για τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα επαγγελματικής χρήσης εφόσον αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις κατάταξής τους ως επαγγελματικά από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ήτοι να πληρούν τις προϋποθέσεις αδειοδότησης που ορίζει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως εταιρείες παροχής αεροπορικών υπηρεσιών.
Η αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης για τις περιπτώσεις που έχει παραχωρηθεί η χρήση αεροσκάφους, ελικοπτέρου και ανεμοπτέρου με χρησιδάνειο, βαρύνουν εξ ολοκλήρου τον χρήστη. Το ίδιο ισχύει και για τα σκάφη αναψυχής.
Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη σε όλες τις περιπτώσεις , δεν μειώνεται λόγω ακινησίας ή παλαιότητας λόγω απουσίας σχετικής πρόβλεψης στο νόμο.
Κολυμβητικές δεξαμενές (Πισίνες)
Αντικειμενική δαπάνη κολυμβητικών δεξαμενών.
Επιφάνεια | Διαμόρφωση αντικειμενικής δαπάνης(Τιμές σε ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο) | |
Εξωτερική | Εσωτερική | |
Μέχρι 60 τ.µ. | 160,00 | 320,00 |
Για τα πάνω από 60 τ.µ. | 320,00 | 640,00 |
Διαμόρφωση αντικειμενικής δαπάνης κολυμβητικών δεξαμενών.
Επιφάνεια της πισίνας(σε τετραγωνικά μέτρα) | ΕξωτερικήΠισίνα | Εσωτερικήπισίνα |
20,00 | 3.200,00 | 6.400,00 |
25,00 | 4.000,00 | 8.000,00 |
30,00 | 4.800,00 | 9.600,00 |
35,00 | 5.600,00 | 11.200,00 |
40,00 | 6.400,00 | 12.800,00 |
45,00 | 7.200,00 | 14.400,00 |
50,00 | 8.000,00 | 16.000,00 |
55,00 | 8.800,00 | 17.600,00 |
60,00 | 9.600,00 | 19.200,00 |
65,00 | 11.200,00 | 22.400,00 |
70,00 | 12.800,00 | 25.600,00 |
75,00 | 14.400,00 | 28.800,00 |
80,00 | 16.000,00 | 32.000,00 |
85,00 | 17.600,00 | 35.200,00 |
90,00 | 19.200,00 | 38.400,00 |
95,00 | 20.800,00 | 41.600,00 |
100,00 | 22.400,00 | 44.800,00 |
105,00 | 24.000,00 | 48.000,00 |
110,00 | 25.600,00 | 51.200,00 |
115,00 | 27.200,00 | 54.400,00 |
120,00 | 28.800,00 | 57.600,00 |
ΠΗΓΗ: ΦΟΡΟΙ 2018* |
Προσοχή:
- τα ανωτέρω ποσά ισχύουν και όταν η δεξαμενή είναι συναρμολογούμενη αφού ο νόμος δεν κάνει καμία διάκριση.
- Προκειμένου για κοινόχρηστες πισίνες που βρίσκονται σε συγκροτήματα πολυκατοικιών, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης επιμερίζεται στους ιδιοκτήτες των ακινήτων με βάση τα χιλιοστά κάθε διαμερίσματος στο οικόπεδο.
- Η αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης για τις δεξαμενές κολύμβησης υπολογίζεται για όλο το έτος χωρίς να περιορίζεται σε μήνες χρήσης είτε πρόκειται για κύρια κατοικία είτε για δευτερεύουσα.
- Στις περιπτώσεις θανάτου ή μεταβίβασης/απόκτησης κατοικίας μέσα στο έτος, η αντικειμενική δαπάνη υπολογίζεται στους μήνες χρήσης.
- Επίσης, αν η δεξαμενή κολύμβησης (πισίνα) χρησιμοποιείται από τους ενοίκους επιπλωμένων δωματίων ή ξενοδοχείων (ατομικές επιχειρήσεις), από την εκμετάλλευση των οποίων αποκτάται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, η αντικειμενική δαπάνη αυτής δεν βαρύνει τον επιχειρηματία.
- Διευκρινίζεται ότι η μη χρήση πισίνας αποδεικνύεται με πιστοποιητικό καταστροφής της.
Ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης
Τέλος, από τη ΓΓΠΣ, θα προστίθεται η ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη που ορίζεται σε 3.000 ευρώ προκειμένου για τον άγαμο και σε 5.000 ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση.
Προσοχή:
- το ποσό της ελάχιστης ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης προστίθεται στις λοιπές δαπάνες διαβίωσης.
- δεν εφαρμόζεται η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη εφόσον ο φορολογούμενος ή τα εξαρτώμενα μέλη αποκτούν εισόδημα μόνο από τόκους και ακίνητα σύμφωνα με την περ. ε’ του άρθρου 34 του Κ.Φ.Ε. .
Ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης συνταξιούχων άνω των 65 ετών
Επισημαίνεται ότι οι ετήσιες αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες εφαρμόζονται μειωμένες κατά ποσοστό 30% προκειμένου για συνταξιούχους οι οποίοι έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους. Η μείωση αυτή εφαρμόζεται μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος και για την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του Ν.3986/2011 και θα λάβει χώρα κατά την εκκαθάριση της δήλωσης από τη ΔΗΛΕΔ.
* «Φόροι 2018», (Χ. Τσοχαντάρης – Α. Αλωνιάτης, εκδόσεις PROSVASIS AEBE, υπό έκδοση)
*Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός, Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας