Απαισιόδοξοι ως προς τις επιπτώσεις της κρίσης, που προκαλεί η πανδημία, στο διαθέσιμο εισόδημά τους εμφανίζονται οι Έλληνες καθώς περίπου το 50% αναμένει μείωση εσόδων άνω του 20%, με τα ποσοστά να είναι μεγαλύτερα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες άνω των 35 ετών.
Αυτό προκύπτει από έρευνα, που διενήργησε για λογαριασμό της SYNERGON Partners η Ipsos-Opinion και η οποία επιχειρεί να αποτυπώσει τις στάσεις και συμπεριφορές πολιτών και καταναλωτών μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας.
Με βάση την έρευνα οι Έλληνες προτίθενται να περικόψουν τις δαπάνες τους κυρίως για διακοπές/ διασκέδαση, την αγορά ειδών ένδυσης-υπόδησης, αλλά και να ζητήσουν ρύθμιση ή οικονομικές διευκολύνσεις για την αποπληρωμή δανείων.
Ειδικότερα, το 20% όσων διαθέτουν δάνειο δηλώνουν ότι θα σταματήσουν να πληρώνουν τις δόσεις, ενώ ένα 32% θα ζητήσει ρύθμιση δόσεων. Όλα αυτά υπό το πρίσμα της εκτιμώμενης μείωσης του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος.
Κατά την αξιολόγηση των συμπερασμάτων της έρευνας, σε διαδικτυακή εκδήλωση που οργάνωσε η SYNERGON η Φωτεινή Ιωάννου, γενική διευθύντρια διαχείρισης απαιτήσεων εταιρικής και λιανικής τραπεζικής της Εθνικής, εκτίμησε ότι η αναστολή δόσεων που παρείχαν ήδη οι τράπεζες αποτελεί μεγάλο βήμα προκειμένου να αναχαιτισθεί η παραπάνω τάση.
Σημείωσε, όμως, ότι οι τράπεζες θα πρέπει μετά τη λήξη των αναστολών, να κινηθούν ταχύτατα ρυθμίζοντας με βιώσιμο τρόπο τα δάνεια (Φωτεινή Ιωάννου (ΕΤΕ): Να στηρίξουμε ταχύτατα τις υγιείς επιχειρήσεις)υγιών επιχειρήσεων και νοικοκυριών που τα εισοδήματά τους δέχονται μακροχρόνιες επιπτώσεις από την κρίση του Covid-19.
Πέραν της κας. Ιωάννου στο πάνελ συμμετείχαν οι Μπέττυ Γιαϊλόγλου (ψυχίατρος), Νίκος Δελένδας (ΓΔ της Eurolife FFH), Δρ. Γεωργία Ζούνη (Τουριστικό Marketing, ΠΑΠΕΙ), Νικολέτα Καραΐσκου (senior manager EY) και Αλέξανδρος Ρούστας (CEO της IQbility, Ομίλου Quest. Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Κώστας Τσαούσης.
Τόσο η έρευνα όσο και οι ομιλητές ξεχώρισαν ως πιο σημαντικά ευρήματα τα ισχυρά συναισθήματα ανασφάλειας και άγχους στους πολίτες σχετικά με το διάστημα των επόμενων 3-6 μηνών, την ισχυρή πρόθεση (πάνω από 60%) για μερική απασχόληση από το σπίτι, και τη διάθεση μόνιμης υιοθέτησης συνηθειών που αποκτήθηκαν εν μέσω των περιοριστικών μέτρων.
Σημαντικό κομμάτι της έρευνας εξειδικεύτηκε στις αγορές Τραπεζών και Ασφαλιστικών εταιριών, για τα προϊόντα των οποίων εκδηλώνεται χαμηλή τάση αγοράς τους επόμενους μήνες με εξαίρεση αποταμιευτικά προγράμματα Τραπεζών και ασφαλίσεις Υγείας.
Και για τους δύο κλάδους, πάντως, σημαντικό εύρημα αποτελεί η στάση των πελατών απέναντι στα μέχρι τώρα συστήματα εξυπηρέτησης και η στροφή σε ηλεκτρονικά μέσα. Ενδεικτικά, μόλις το 10% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα επιλέγουν αποκλειστικά το τραπεζικό κατάστημα στο μέλλον, ενώ ο συνδυασμός ψηφιακής τεχνολογίας για τα απλά προϊόντα και φυσικής επαφής για τα πιο εξειδικευμένα και πολύπλοκα, φαίνεται να είναι η κυρίαρχη τάση στην οποία θα κληθούν να προσαρμοστούν οι Ασφαλιστικές εταιρίες.
Εξέχουσας σημασίας, όπως χαρακτηριστικά τονίστηκε από όλους, είναι η ταχύτητα λήψης και υλοποίησης των αποφάσεων για την διοχέτευση των μεγάλων πακέτων στήριξης της οικονομίας καθώς και αυτές των επιχειρήσεων για ενσωμάτωση νέων λειτουργικών μοντέλων που θα απορροφήσουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Όπως δήλωσε ο Μίνος Μωυσής, συνιδρυτής της SYNERGON Partners, «η συνεπής και έγκαιρη ανάγνωση των επιπτώσεων της πανδημίας στην Οικονομία και την Αγορά, είναι απολύτως αναγκαία για την ασφαλή οργάνωση της επόμενης μέρας και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τις επιχειρήσεις. Επιδίωξη της SYNERGON Partners είναι να φέρει σε επαφή τα αποτελέσματα των ερευνών με την Αγορά και με τον τρόπο αυτό να συμβάλει στη συλλογική προσπάθεια αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας».
Την έρευνα υλοποίησε σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα 803 ατόμων, μέσω online συνεντεύξεων, η εταιρία Ipsos-Opinion.