Ποιες γνωστές εταιρείες αθλητικών ειδών μπορούν να αποτελέσουν ελκυστικό επενδυτικό στόχο για έναν μικροεπενδυτή; Η Ozios Broker κατάρτισε μια λίστα με τις πέντε κορυφαίες μάρκες που καλύπτουν τις ανάγκες των αθλητών και των φιλάθλων ενώ οι μετοχές τους διαπραγματεύονται σε διεθνή χρηματιστήρια.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Adam Austera της Ozios, οι 5 κορυφαίες αθλητικές μάρκες είναι οι Nike, Adidas, Amer Sports, ASICS Corporation και Shimano. Αναλυτικότερα:
Nike, Inc.
Η αμερικανική εταιρεία Nike είναι γνωστή κυρίως για την παραγωγή αθλητικών ενδυμάτων και υποδημάτων. Ιδρύθηκε το 1964 από τον αθλητή Philip Knight και τον προπονητή του Bill Bowerman. Με την πάροδο του χρόνου, η Nike επεκτάθηκε σε πολλούς άλλους τομείς του αθλητισμού, με το χαρακτηριστικό λογότυπο να εμφανίζεται ακόμα και σε εξοπλισμό χόκεϊ, μεταξύ άλλων. Παράλληλα, η Nike έχει καθιερωθεί και ως εικονικό brand μόδας συνδυάζοντας την αθλητική απόδοση με το στιλ.
Η Nike κατέγραψε έσοδα άνω των 46 δισ. δολαρίων για το οικονομικό έτος 2025 (που έληξε στις 31 Μαΐου 2025), σημειώνοντας πτώση περίπου 10% σε ετήσια βάση. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 3,2 δισ. δολάρια, μειωμένα κατά 44% σε σύγκριση με το οικονομικό έτος 2024. Η μείωση των πωλήσεων επηρέασε σχεδόν ολόκληρη την γκάμα προϊόντων, ενώ η Nike κατέγραψε υποχώρηση της ισχυρής της θέσης στις παγκόσμιες αγορές.
Η Nike διαθέτει κεφαλαιοποίηση αγοράς σχεδόν 111 δισ. δολάρια (στις 4 Αυγούστου 2025), γεγονός που την κατατάσσει ως τη νούμερο 1 εταιρεία αθλητικών ειδών παγκοσμίως. Αν και η αξία αυτή είναι αυξημένη κατά σχεδόν 5% σε σχέση με πέρυσι, παραμένει μειωμένη κατά 26,5% συγκριτικά με πριν από πέντε χρόνια. Η Nike είχε φτάσει στο ιστορικό υψηλό κεφαλαιοποίησης τον Νοέμβριο του 2021 (περίπου 250 δισ. δολάρια), επίδοση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επίδραση της πανδημίας COVID-19, όταν η ενασχόληση με το τρέξιμο και άλλες αθλητικές δραστηριότητες γνώρισε άνθηση. Η τρέχουσα αξία της εταιρείας αντιστοιχεί στα επίπεδα του Ιουλίου – Αυγούστου 2018*.
Adidas, AG
Η γερμανική εταιρεία Adidas διαθέτει ιστορία που ξεπερνά τον έναν αιώνα. Ιδρύθηκε το 1924 από τον Adolf Dassler και τον αδελφό του Rudolf, ο οποίος μετά τον πόλεμο δημιούργησε τη δική του εταιρεία, τη γνωστή Puma. Σήμερα, η Adidas προσφέρει μια εξαιρετικά πλούσια και ποικιλόμορφη γκάμα αθλητικών προϊόντων, ανταγωνιζόμενη σε εύρος και δυναμική την Nike.
Η Adidas αναμένεται να καταγράψει έσοδα άνω των 5 δισ. ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 12,5% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, από λειτουργικής πλευράς, η εταιρεία εμφάνισε ζημία 267,9 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά περίπου 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παρ’ όλα αυτά, η Adidas ολοκλήρωσε το 2024 με καθαρά κέρδη σχεδόν 150 εκατ. ευρώ, αντιστρέφοντας την εικόνα του 2023, όταν είχε καταγράψει καθαρή ζημία λίγο κάτω από 190 εκατ. ευρώ.
Η Adidas είναι η δεύτερη πιο «πολύτιμη» αθλητική μάρκα παγκοσμίως, με κεφαλαιοποίηση αγοράς 34,5 δισ. δολάρια. Η αξία της έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 22% σε ετήσια βάση και κατά σχεδόν ένα τρίτο την τελευταία πενταετία. Το ιστορικό υψηλό της επιτεύχθηκε το 2021, όταν η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας έφτασε σχεδόν στο διπλάσιο του σημερινού της επιπέδου*.
Amer Sports (Salomon, Wilson και Atomic)
Το όνομα αυτής της φινλανδικής εταιρείας ίσως να μην είναι άμεσα αναγνωρίσιμο. Τα brands της όμως – Salomon, Wilson, Atomic – είναι παγκοσμίως γνωστά και αγαπημένα. Αυτές οι γνωστές μάρκες αθλητικών ενδυμάτων, εξοπλισμού και υποδημάτων ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της Amer Sports. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1950 και έχει την έδρα της στο Ελσίνκι.
Η Amer Sports κατέγραψε πωλήσεις ύψους 5,2 δισ. δολαρίων πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 18% σε σχέση με το 2023. Το λειτουργικό κέρδος αυξήθηκε κατά περισσότερο από 55%, ενώ η εταιρεία παρουσίασε καθαρό κέρδος 78,4 εκατ. δολαρίων το ίδιο έτος. Αντίθετα, έναν χρόνο νωρίτερα βρισκόταν σε αρνητικό πρόσημο, με ζημία σχεδόν 209 εκατ. δολαρίων.
Η Amer Sports είναι η πέμπτη πιο «πολύτιμη» εταιρεία παγκοσμίως στον τομέα των αθλητικών ειδών, με κεφαλαιοποίηση αγοράς που ξεπερνά τα 21 δισ. δολάρια. Η αξία της είναι τώρα περίπου 3,7 φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με πριν από έναν χρόνο και σχεδόν 190% υψηλότερη σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2024, όταν άρχισε να γράφεται η ιστορία της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης*.
ASICS Corporation
Η έκτη μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων παγκοσμίως είναι η ASICS Corporation. Αυτή η ιαπωνική εταιρεία έχει κερδίσει τη φήμη της κυρίως στον τομέα των παπουτσιών για τρέξιμο και των λειτουργικών ρούχων για δρομείς. Ιδρύθηκε το 1949 αλλά λειτουργεί με το εμπορικό σήμα ASICS (συντομογραφία της λατινικής φράσης “anima sana in corpore sano” – «νους υγιής εν σώματι υγιεί») από το 1977.
Η ASICS σημείωσε έσοδα σχεδόν 680 δισ. γεν (περίπου 4,6 δισ. δολάρια) το 2024, καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 19% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το λειτουργικό κέρδος ανήλθε σε 100 δισ. γεν (περίπου 680 εκατ. δολάρια), αυξημένο κατά σχεδόν 85% σε ετήσια βάση. Τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν άνοδο άνω του 80%, φτάνοντας τα 63,8 δισ. γεν (περίπου 430 εκατ. δολάρια) το ίδιο έτος.
Η κεφαλαιοποίηση αγοράς της ASICS Corporation ανέρχεται περίπου σε 17,4 δισ. δολάρια, αυξημένη κατά σχεδόν 90% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Την τελευταία πενταετία, η αξία αυτής της ιαπωνικής αθλητικής εταιρείας έχει εκτοξευτεί κατά 950%, φτάνοντας πρόσφατα σε ιστορικό υψηλό*.
Shimano, Inc.
Ολοκληρώνουμε τη λίστα μας με τις πέντε κορυφαίες αθλητικές μάρκες με έναν ακόμη εκπρόσωπο της ιαπωνικής αγοράς, την Shimano. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1921, όμως η μεγάλη της άνθηση ήρθε τη δεκαετία του 1970. Η μάρκα Shimano ταυτίζεται δικαίως με τον χώρο του ποδηλάτου, κυρίως με την παραγωγή ποδηλάτων και εξαρτημάτων για ποδήλατα. Ωστόσο, το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει επίσης εξοπλισμό για γκολφ, snowboard και ψάρεμα.
Τα έσοδα της Shimano για το 2024 ανήλθαν σε σχεδόν 451 δισ. γεν (περίπου 3 δισ. δολάρια), σημειώνοντας μείωση 5% σε ετήσια βάση. Το λειτουργικό κέρδος υποχώρησε περίπου κατά 20%, φτάνοντας τα 65 δισ. γεν (περίπου 440 εκατ. δολάρια), ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 25%, φτάνοντας τα 76,3 δισ. γεν (περίπου 520 εκατ. δολάρια).
Η Shimano κατατάσσεται στην 9η θέση παγκοσμίως μεταξύ των εταιρειών αθλητικών ειδών με βάση την κεφαλαιοποίηση αγοράς. Η τρέχουσα αξία της ανέρχεται σε 9,9 δισ. δολάρια, μειωμένη κατά περίπου 30% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, και βρίσκεται περίπου στο ίδιο επίπεδο με αυτό που είχε πριν από πέντε χρόνια. Το υψηλότερο επίπεδο κεφαλαιοποίησης σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, στην κορύφωση της πανδημίας COVID-19, όταν η αξία της Shimano ήταν σχεδόν διπλάσια από τη σημερινή.