Η Ελλάδα συνεχίζει να κατέχει ισχυρή θέση στη ναυτιλιακή βιομηχανία, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και αξιοσημείωτη επέκταση των δραστηριοτήτων της. Όπως αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στην ετήσια έκθεσή της 2022-2023, η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που σήμερα αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50% τα τελευταία δέκα χρόνια. Αυτό έχει παγιώσει τη θέση της Ελλάδας ως το μεγαλύτερο πλοιοκτήτη έθνος στον κόσμο.
Ανθεκτικότητα στην ελληνική ναυτιλιακή αγορά
Η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι αδιαμφισβήτητη. Κατέχοντας την κορυφαία θέση παγκοσμίως στην ιδιοκτησία εμπορικών πλοίων, η Ελλάδα γνώρισε μια εκπληκτική αύξηση της χωρητικότητας κατά 28% τα τελευταία πέντε χρόνια. Αυτή η ανάπτυξη ευθυγραμμίζεται με μια στροφή προς μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, ενδεικτική της κλίσης των Ελλήνων πλοιοκτητών προς τις αγορές μεγάλου όγκου.
Η αναβίωση του δανεισμού από τις ελληνικές τράπεζες προς τον ναυτιλιακό τομέα, που ανέκαμψε στα €13,6 δισ. το 2021, καταγράφοντας άνοδο 56% από €8,7 δισ. το 2016, υπογραμμίζει περαιτέρω την εύρωστη πορεία της ελληνικής αγοράς.
Οι προβλέψεις για το υπόλοιπο του 2023 παραμένουν αισιόδοξες καθώς η Ελλάδα εξασφαλίζει ενισχυμένη χρηματοοικονομική βάση, επιτρέποντας στις τράπεζές της να διαθέσουν περισσότερους πόρους στον ναυτιλιακό τομέα.
Αυτό πρόκειται να επεκτείνει περαιτέρω τον ελληνικό στόλο, με έμφαση στα φιλικά προς το περιβάλλον πλοία για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας.
Η προοπτική της ελληνικής αγοράς για την ψηφιοποίηση
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, η ναυτιλιακή βιομηχανία γνωρίζει μια μεγάλη στροφή προς την ψηφιοποίηση. Αυτός ο μετασχηματισμός έχει μεγάλο αντίκτυπο για τις ναυτιλιακές εταιρείες τόσο σήμερα όσο και στο άμεσο μέλλον.
Παρά την πλούσια ιστορία του ως ηγέτης, ο ελληνικός ναυτιλιακός τομέας δεν μένει ανεπηρέαστος από αυτό το κύμα αλλαγών. Η ενσωμάτωση αυτών των ψηφιακών εργαλείων και λύσεων δεν είναι πλέον επιλογή αλλά αναγκαιότητα.
Αν και η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων ποικίλλει μεταξύ των εταιρειών, υπάρχει ενθουσιασμός για καινοτομία. Παρά το ενδιαφέρον αυτό, ωστόσο, σημαντικό μέρος των εταιρειών δεν έχει ακόμη ενσωματώσει πλήρως συγκεκριμένα ψηφιακά εργαλεία στις δραστηριότητές τους.
Οι παραδοσιακές μέθοδοι προσέγγισης και διορισμού πρακτόρων σε όλο τον κόσμο, που βασίζονται σε συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, μακροχρόνιες σχέσεις με πράκτορες του κλάδου και συστάσεις από στόμα σε στόμα αποτελούν τον κανόνα στην πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιρειών. Ενώ αυτές οι μέθοδοι έχουν αποδειχθεί ιστορικά αποτελεσματικές, τα πράγματα αλλάζουν. Ένας αυξανόμενος αριθμός επιχειρήσεων επιλέγουν να κατευθύνουν τα πλοία τους προς τον ψηφιακό ορίζοντα.